1 183 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Rimlig offert för VVS?
Hej! Ska renovera mitt badrum och har precis fått en offert från rörläggaren som såg ut såhär:
Proppning, byte av golvbrunn, komplettering av badrum samt material. (Golvbrunn med fixtur, Wc-stol IFÖ, duschblandare, duschstång, tvättställsblandare samt material för komplettering).
Material 16.000:-
Arbete 13.800:-
Inkl Moms exkl ROT-avdrag
Material som ej ingår är: Duschvägg samt tvättställ eller eventuell tvättställsmöbel.
Har ingen koll på vad som är rimligt och därför skulle jag vilja höra från någon som är lite mer kunnig än mig om detta är rimligt eller ej.
MVH
Proppning, byte av golvbrunn, komplettering av badrum samt material. (Golvbrunn med fixtur, Wc-stol IFÖ, duschblandare, duschstång, tvättställsblandare samt material för komplettering).
Material 16.000:-
Arbete 13.800:-
Inkl Moms exkl ROT-avdrag
Material som ej ingår är: Duschvägg samt tvättställ eller eventuell tvättställsmöbel.
Har ingen koll på vad som är rimligt och därför skulle jag vilja höra från någon som är lite mer kunnig än mig om detta är rimligt eller ej.
MVH
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Jag skulle nog köpa blandare, toastol, duschstång och duschblandare på egen hand för typ halva priset. Då kan du dessutom välja prisläge och utseende själv. Rör och kopplingar och liknande kan jag förstå om rörmokaren vill ha de märken han är van vid men saker som syns mycket och är inredning tycker jag man kan få välja själv.
Om hantverkaren får välja toastol så väljer han en för 3500 kr. Du kanske hellre vill ha en från Byggmax för 700 kr eller en designstol för 15 000 kr. Och ingen kommer att märka om du har en duschstång från Biltema för 169 kr istället för rörmokarens standardmodell för 1000 kr. Som exempel.
Arbetskostnaden är nog rimlig.
Om hantverkaren får välja toastol så väljer han en för 3500 kr. Du kanske hellre vill ha en från Byggmax för 700 kr eller en designstol för 15 000 kr. Och ingen kommer att märka om du har en duschstång från Biltema för 169 kr istället för rörmokarens standardmodell för 1000 kr. Som exempel.
Tack för svar! Innan jag fick offerten så sa rörläggaren att han gärna väljer blandare etc själv, så att vi inte köper hem något som han inte jobbar med(?). Jag har ingen större koll på hur installationen varierar mellan olika blandare, toastolar etc. Är det sak samma så köper jag nog hellre det själv men jag vill inte försvåra arbetet, så viktigt är det inte för min del.Fred vom Jupiter skrev:Jag skulle nog köpa blandare, toastol, duschstång och duschblandare på egen hand för typ halva priset. Då kan du dessutom välja prisläge och utseende själv. Rör och kopplingar och liknande kan jag förstå om rörmokaren vill ha de märken han är van vid men saker som syns mycket och är inredning tycker jag man kan få välja själv.
Fråga honom vilka produkter han föredrar att jobbar med (och vilka han absolut inte befattar sig med), så kan du jämföra när du får offerten, som självklart är specificerad, och själv köpa det som du vill ha alternativt acceptera den produkt som rörläggaren väljer.
Klicka här för att svara