39 197 läst ·
25 svar
39k läst
25 svar
Rimlig kostnad ny el i lägenhet?
ifall du inte redan tagit in flera offerter skulle jag göra det blir lättare att jämföra då istället för att fråga här
. Men bara min åsikt.
mvh
mvh
Ja det är normalt. Hur mycket varierar väldigt. På väggen, elektrikern och vad kunden anser. Från ingen skada alls och upp. Bra att veta att duktiga(alla?) elektriker ser en ära i att installationen skall vara snygg.Gottfrid82 skrev:
Men är det vitmålat är det enkelt att själv spackla (om det behövs) och måla över så det blir fint igen.
Bönhas skrev:
Ja det är normalt. Hur mycket varierar väldigt. På väggen, elektrikern och vad kunden anser. Från ingen skada alls och upp. Bra att veta att duktiga(alla?) elektriker ser en ära i att installationen skall vara snygg.
Men är det vitmålat är det enkelt att själv spackla (om det behövs) och måla över så det
Och om man inte kan så ska man då bara acceptera och behöva leva med de skador elektrikern åstadkommit eller behöva ta in någon för att spackla och måla igen då?Bönhas skrev:
Ja det är normalt. Hur mycket varierar väldigt. På väggen, elektrikern och vad kunden anser. Från ingen skada alls och upp. Bra att veta att duktiga(alla?) elektriker ser en ära i att installationen skall vara snygg.
Men är det vitmålat är det enkelt att själv spackla (om det behövs) och måla över så det blir fint igen.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Då tycker jag att man ska kontakta elektrikern och förklara vad som hänt och att man inte anser att det är ok och ta det därifrån.Gotte82 skrev:
Nog ska man väl normalt exempelvis kunna "spika en kulo" efter en golvlist till ett nytt uttag utan att skada något? Ja något utöver de hål som givetvis blir där man spikar klammer och skruvar fast uttaget men de räknas naturligtvis inte. Om man sen exempelvis måste borra genom en vägg kan det naturligtvis bli "skador" runt borrhålet så det hålet borras lämpligen före det målas.E elmont skrev:
Sen tycker jag frågan är så luddig att den inte kan besvaras.
OM omständigheterna är dom rätta kan man naturligtvis göra ett jobb utan att det uppstår en skada, Och jag tror inte att någon med vilja åsamkar skador.Alfredo skrev:
Nog ska man väl normalt exempelvis kunna "spika en kulo" efter en golvlist till ett nytt uttag utan att skada något? Ja något utöver de hål som givetvis blir där man spikar klammer och skruvar fast uttaget men de räknas naturligtvis inte. Om man sen exempelvis måste borra genom en vägg kan det naturligtvis bli "skador" runt borrhålet så det hålet borras lämpligen före det målas.
Sen tycker jag frågan är så luddig att den inte kan besvaras.
Ja det är väl huvudalternativen man har.Gotte82 skrev:
Självklart skall man inte leva med skador man inte kan acceptera. Någon lär då behöva reparera. Om man inte kan själv, eller inte vill, är det som vanligt. Man får anlita hjälp.
Är det man inte kan acceptera bör man kontakta elektrikern och kräva ersättning för reparationskostnaderna.
Man får alltid räkna med att det kan bli skador när en elektriker gör en installation. Inte för att elektriker generellt är slarvigare än andra människor. För det är nog snarare tvärt om. Säkerhetstänk och därmed följande noggrannhet med ordning och reda sitter i ryggmärgen på en elektriker. Utan orsaken är att det i många fall inte går att undvika mindre skador. Det är normalt.
Eftersom man vet detta brukar man inte spackla och måla förrän efter elektrikern är klar. Målar man innan får man till viss del skylla sig själv eftersom det inte hade varit något problem om man avslutat renoveringen med att måla.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden