Håller på och renoverar en lägenhet på 60 kvm, 2 rum och kök... Elen måste bytas då den var från 1930, nytt säkringsskåp i hallen, samt ny el till alla rum 4 uttag i sovrum och vardagsrum samt 2 uttag i köket + spis. och en strömbrytare och ett uttag i tak i varje rum. all gamal el är borta och de befintliga rören och dosorna är rensade. Ny matning måste dras fram till proppskåpet, en sträcka på ca. 1-2 meter igenom 1 vägg av trä (huvudmatningen är i trapphuset utanför)

Vi har fått en offert nu på 32 000:- låter detta pris rimmligt för det som ska göras?

Inget svar på frågan men jag tycker du ska fundera på om du inte vill ha flera uttag om du ändå renoverar. Två uttag i köket tycker jag låter väldigt lite.

För att få en standard som uppfyller dagens behov är 32 000:-- inget överpris. Vi renoverade ca 100 bostadsrätter för ca 12 år sedan och jag tycks minnas att det kostade då ca 25 000:- per lägenhet. Det var ett bestånd med blandat 1, 2 och 3or. Är dom g:a trådarna utdragna så är det kanske tom lite billigt, det är en STOR fördel om dom fins kvar i rören när man ska byta tråd.

spik99 skrev:
För att få en standard som uppfyller dagens behov är 32 000:-- inget överpris. Vi renoverade ca 100 bostadsrätter för ca 12 år sedan och jag tycks minnas att det kostade då ca 25 000:- per lägenhet. Det var ett bestånd med blandat 1, 2 och 3or. Är dom g:a trådarna utdragna så är det kanske tom lite billigt, det är en STOR fördel om dom fins kvar i rören när man ska byta tråd.
Det är dragtrådar i alla rör istället för kablarna för att det ska gå snabbare att dra nya...

ranzor skrev:
Det är dragtrådar i alla rör istället för kablarna för att det ska gå snabbare att dra nya...
Din elektriker kommer att prata drömmande om dig i många, många år.... :thumbup:

El kan bli hur dyrt som helst. Här hade jag elektrikern i vintras för att dra ny el till en 7 kvm stor hall. Dvs, han fick själv förlägga alla nya rör och dra kabel, koppla in i elskåpet etc. Det var sex spottar i taket, tre lamputtag, fyra jordade vägguttag, ett jordat utomhusuttag och två utomhusarmaturer. Pris 21 000 före rot, inkl. material. Materialet (jag fick specad faktura) gick på ca 8000 (LED-spottar är dyrt).

32 000 i ditt fall låter då rätt billigt!

b8q skrev:
El kan bli hur dyrt som helst. Här hade jag elektrikern i vintras för att dra ny el till en 7 kvm stor hall. Dvs, han fick själv förlägga alla nya rör och dra kabel, koppla in i elskåpet etc. Det var sex spottar i taket, tre lamputtag, fyra jordade vägguttag, ett jordat utomhusuttag och två utomhusarmaturer. Pris 21 000 före rot, inkl. material. Materialet (jag fick specad faktura) gick på ca 8000 (LED-spottar är dyrt).

32 000 i ditt fall låter då rätt billigt!

Nja...även om projektet att dra om en lägenhet är större i sak så kan det gå mycket snabbare att få ut all tråd på rätt plats än att hålla på att pilla med liknande projekt som ditt. Tex så under en el/stamrenovering i en BRF så rev vi ur det gamla och fick i ny tråd innan 9 rasten på två man, ibland hann även en börja spika kabel i köket också. Med andra ord, att börja om från noll kan förenkla mycket jämfört med att gå på gammalt och nyttja en massa befintligt samt koppla om osv osv osv.
Runt 2004-2005 så kostade en elrenovering som tillval i samband med stamrenovering där jag jobbade då runt 13-18 tusen beroende på om det var en etta eller trea plus moms.

Glufsglufs skrev:
Med andra ord, att börja om från noll kan förenkla mycket jämfört med att gå på gammalt och nyttja en massa befintligt samt koppla om osv osv osv.
Ehhh... ja? I mitt fall var det ju just fallet att starta från noll, där fanns inget befintligt gammalt alls.

• Gilla
Nyfikenamatör
  • Laddar…
Jag tycker det låter dyrt. Har du bara tagit in en offert?
Jag drog ny el i min femrummare i fjol höst. Massor av vägguttag, (30 st jordade) kronbrytare i 2 rum, lamputtag ovanför alla fönster (9 st) med egen brytare på väggen, ny elcentral med jordfelsbrytare. Jag betalade 20.000:- efter rot.

JanneL: Du betalade 20 000 kr efter ROT. Säker på att TS offert inte är på innan ROT?

//Patrik

Man kan inte lämna en offert där man inkluderar ROT, man vet aldrig om köparen kommer att få ROT och om, inte hur mycket. Skattemyndigheten lämnar bara ut ( skriftligen) uppgifterna till den person som äger fastigheten.

Vi fick betala 27.500:- för att byta all våran el i vårt hus, nytt proppskåp med JFB och automatsäkringar, alla uttag, lampknappar, lamputtag bytta. Även ett trefasuttag, badrumsfläkt och lite nya uttag. Detta pris var efter ROT. Huset är på 120 kvm. Tyckte själv det var riktigt bra pris. 2010 var detta.

Patrik_Hed skrev:
JanneL: Du betalade 20 000 kr efter ROT. Säker på att TS offert inte är på innan ROT?
//Patrik
Ja du Patrik, om han har fått pris med eller utan rot kvarstår faktum att jag tycker det låter dyrt.
TS borde ta in fler offerter.

Ingår material i offerten som TS fått?

b8q skrev:
Ehhh... ja? I mitt fall var det ju just fallet att starta från noll, där fanns inget befintligt gammalt alls.
Jo, jag läste lite hastigt men i ditt fall så är det ju då ännu mer som ska göras än att elrenovera med befintliga rör och dosor, det ska projjas och dras ny kanalisation osv osv också, något man inte behöver tänka på när man drar om i befintligt så i regel tidsmässigt så har du även i det fallet mer åtgång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.