Nils82 skrev:
Ja, jo, tanken är vacker. Dock kan skillnaden vara stor mellan tanke och verklighet.
Jaja, dream on! Vi som finns i verkligheten är mer realister och ser skillnad på fantasipriser och mer realistisk arbetskostnad. Det är inte en sporthall som ska tapetseras! :p

Trigerry skrev:
Jaja, dream on! Vi som finns i verkligheten är mer realister och ser skillnad på fantasipriser och mer realistisk arbetskostnad. Det är inte en sporthall som ska tapetseras! :p
Priset säger jag varken bä eller bu om. Målare träffar jag dagligen men deras priser yttrar jag mig inte om.
Dock upplever jag "hyr en pensionär" systemet som oseriöst då man gång på gång får fel man på fel plats.
Du vet, jag sitter inte på något isolerat kontor om dagarna, om det nu är det du tror, Trigerry.

Nils82 skrev:
Priset säger jag varken bä eller bu om. Målare träffar jag dagligen men deras priser yttrar jag mig inte om.
Dock upplever jag "hyr en pensionär" systemet som oseriöst då man gång på gång får fel man på fel plats.
Du vet, jag sitter inte på något isolerat kontor om dagarna, om det nu är det du tror, Trigerry.
Som startare av tråden så var det orimligt höga priset som gjorde att jag startade tråden, så då är det inte oväsentligt i sammanhanget. Sedan var följdfrågan om någon hade erfarenhet av att anlita "Hyr en pensionär". Har du personlig erfarenhet av att anlita denna typ av tjänst eller vill du bara racka ner på denna typ av arbetskraft? Arbetar du själv inom måleribranchen?

Okej, mina föräldrar har anlitat hyr en pensionär och det blev väl okej. Ett av jobben var t.ex. ett sånt där glasentrétak som är vanliga nu, det hade varit lite bättre om uppsättningen antingen var i våg eller lutade lite åt det andra hållet (gångjärnsidan på dörren). Nu är det lite lutning åt det hållet man går, vilket gör att mer vatten rinner ditåt. Men på det stora hela helt okej. Har inte kollat på infästningen.

Trigerry, vill du ha min eller/och andras input i denna tråd eller bara tjafsa? Blir ju inte direkt konstruktivt så som tråden rullar på nu, kan jag tycka.

jag har visserligen ingen egen erfarenhet av seniorjobbande pensionärer i yrket och visst är de delvis konkurrenter till mitt måleri men här lokalt i Växjö har jag fått rycka ut några gånger till kunder som inte fått sina jobb färdigställda av olika orsaker.
du får inte heller någon offert utan allt timdebiteras.Många gånger blir det orimligt dyrt trots en rimlig timkostnad.
Dock upplever jag det som att beställer man målning kommer en målare... Ulf

Nils82 skrev:
Trigerry, vill du ha min eller/och andras input i denna tråd eller bara tjafsa? Blir ju inte direkt konstruktivt så som tråden rullar på nu, kan jag tycka.
Det var inte svar på frågorna men OK din synpunkt är att om jag uppfattat saken rätt att tar du hjälp av seniorkraft eller pensionär så får du ett undermåligt arbete som utförs av en icke erfaren person. Om du har personlig erfarenhet av detta framgår ej eller om du godtyckligt antar att det är så. Inget tjafs utan fakta är det jag efterlyser.

Jag betvivlar ej att man får ett fackmannamässigt arbete utfört av den som lade offerten till oss, det som jag ej tycker är seriöst är prissättningen och uppskattningen av arbetskostnaden. Även om man själv inte är i branchen så är man inte tappad bakom en vagn.

Om man tar tåget till Malmö och kommer med sina tunga tre väskor och ska till hotellet tre kvarter bort och taxichauffören säger att resan dit kostar 3000:- inser du snabbt att denna summa ej är rimlig fastän du ej är taxichaufför själv!

Trigerry skrev:
Jag har fått en offert på tapetsering som jag tycker är orimligt hög. Det är tre rum som ska tapetseras, samt tak ska målas och dörrposter likaså. Jag satte kaffet i halsen när sambon presenterade offerten:

Ingående i offerten:
Spackling, slipning och tapetsering av väggar.
Målning av tak.
Målning av dörrposter.
Materialkostnad inkl. moms:
7000,00
Exkl tapeter.
Arbetskostnad inkl. moms:
40000,00
Preliminär skattereduktion för husarbeten 50% av
40000,00 - 20000,00 = 20000,00
Summa att betala:
27000,00 inkl. moms

Är det någon som har en uppfattning om en rimlig kostnad för detta?

:confused:
Nu är det klart och fakturerat! Arbetet utfördes av en underleverantör till http://www.femtiofem.se/
Blev perfekt och utfördes av fackman. Kostnaden landade på innan rot 14207kr och efter rot 7697kr.
Tack för alla seriösa tips. Kontentan är att hämta in flera anbud, var inte rädd för att anlita äldre arbetskraft samt svälj inte priset som den flashiga firman som jobbar som underleverantör till Colorama presenterar! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.