63 671 läst ·
37 svar
64k läst
37 svar
Rimlig kostnad för tapetsering
Ja, det är ren och skär ocker. Huset är 10 år gammalt. Det mesta ser nytt ut. Rummen är inte stora och har ej mycket tapetyta och kräver ej mycket förarbete. Om min sambo inte hade varit så angelägen tycker jag att man gott kunde behållt taperna i det skick som är. Går det så går det... verkar vara mottot vid offerteringen. Har tagit in fler offerter så vi får se hur de artar sig. Är det någon som har erfarenhet från hyr en pensionär?
Seriöst......hyr en pensionär? Som förhoppningsvis jobbat som målare då eller? Eller f.d bagare kanske också funkarTrigerry skrev:Ja, det är ren och skär ocker. Huset är 10 år gammalt. Det mesta ser nytt ut. Rummen är inte stora och har ej mycket tapetyta och kräver ej mycket förarbete. Om min sambo inte hade varit så angelägen tycker jag att man gott kunde behållt taperna i det skick som är. Går det så går det... verkar vara mottot vid offerteringen. Har tagit in fler offerter så vi får se hur de artar sig. Är det någon som har erfarenhet från hyr en pensionär?
Nu har du ingen respekt för våra pensionärer! Vad är det som säger att man ej är en skicklig yrkesman bara för man har passerat 65-årsstrecket? Skickligheten ligger inte om man är född 1950 eller 1982!Nils82 skrev:
Snarare tvärtom.........yrkesskickligheten försvinner ständigt i vår bransch men får du en pensionerad målare då du anlitar detta koncept? Tveksamt!Trigerry skrev:
Låter dyrt men är omöjligt att svara på om man ej varit och kollat på det som ska görasTrigerry skrev:Jag har fått en offert på tapetsering som jag tycker är orimligt hög. Det är tre rum som ska tapetseras, samt tak ska målas och dörrposter likaså. Jag satte kaffet i halsen när sambon presenterade offerten:
Ingående i offerten:
Spackling, slipning och tapetsering av väggar.
Målning av tak.
Målning av dörrposter.
Materialkostnad inkl. moms:
7000,00
Exkl tapeter.
Arbetskostnad inkl. moms:
40000,00
Preliminär skattereduktion för husarbeten 50% av
40000,00 - 20000,00 = 20000,00
Summa att betala:
27000,00 inkl. moms
Är det någon som har en uppfattning om en rimlig kostnad för detta?
![]()
Är risken ökad för Alzheimer om man är målare? Bara frågar............. Men du verkar inte vara den rätte för att besvara frågan om du har erfarenhet av Hyr en pensionär, låter mer som du är i branchen själv och ej vill ha konkurrens!Nils82 skrev:
Nils82 vill väl i sådana fall ha en pensionerad målare. Problemet är att det istället kan bli en pensionerad bagare. Som säkert fortfarande är jätteduktig på att baka goda bullar, men kanske inte lika händig med tapeter.Trigerry skrev:
jag har själv ett välrenommerat måleri . under förutsättning att väggarna är standard,dvs inte är tio lager dåligt limmade tapeter på utan någotsånär släta och allt sitter fast.
ett arbete innebär då spackling tapetskarvar och hål,någon enstaka nerrivning av lös/skadad tapet.
målning tak (förutsätts att det inte är ett gammalt limfärgstak under),nerslipning,grundning o färdigstrykning foder.
Ungefärlig tid max 40 timmar. Arbetskostnad 40 x 450= 18000-Rot 9000= ditt pris 9000.
materialkostnaden syns också väl tilltagen mitt pris för detta jobb utan tapeter lär hamna på runt 2000 för proffskvalitet..
är väggarna i dåligt skick kan hel nerrivning bli aktuell och det är svårt att avgöra utan att ha sett objektet men i vilket fall lär det inte ta så lång tid att åtgärda för tre rum,låt säga 10 timmar extra vilket i pengar efter rot betyder 2225 kr.
ett arbete innebär då spackling tapetskarvar och hål,någon enstaka nerrivning av lös/skadad tapet.
målning tak (förutsätts att det inte är ett gammalt limfärgstak under),nerslipning,grundning o färdigstrykning foder.
Ungefärlig tid max 40 timmar. Arbetskostnad 40 x 450= 18000-Rot 9000= ditt pris 9000.
materialkostnaden syns också väl tilltagen mitt pris för detta jobb utan tapeter lär hamna på runt 2000 för proffskvalitet..
är väggarna i dåligt skick kan hel nerrivning bli aktuell och det är svårt att avgöra utan att ha sett objektet men i vilket fall lär det inte ta så lång tid att åtgärda för tre rum,låt säga 10 timmar extra vilket i pengar efter rot betyder 2225 kr.
Om kunderna tar in flera offerter så blir prisbilden mer rättvis. Är medveten om att en del aktörer hugger men det finns fortfarande seriösa företag att anlita.jimcar-9 skrev:
varför kallar du byggbranschen för sjuk? vidarutveckla gärna. Ulf
Varför i hela fridens namn skulle man sätta en bagare till att sätta upp tapeter? Man utnyttjar väl den kompetens personen besitter om det inte rör sig om enklare saker som gräsklippning och snöskottning!klonk skrev:
Ja, jo, tanken är vacker. Dock kan skillnaden vara stor mellan tanke och verklighet.Trigerry skrev: