11 751 läst ·
36 svar
12k läst
36 svar
Rimlig kostnad för fast installation?
Medlem
· Västerbotten
· 275 inlägg
Har nyss flyttat till uppsala 
Medlem
· Västerbotten
· 275 inlägg
Har bara fått svar från en elektriker men dom hade fullt upp så väntetiden var 3-4 veckor.
Har hört av mig till ett par andra och hoppas på lite kortare väntetid där.
Är det någon som har tips på någon vettig elektriker i Uppsala? Det är svårt att veta som nyinflyttad vem man bör anlita och vem man kanske ska undvika.
Tack för alla svar
Har hört av mig till ett par andra och hoppas på lite kortare väntetid där.
Är det någon som har tips på någon vettig elektriker i Uppsala? Det är svårt att veta som nyinflyttad vem man bör anlita och vem man kanske ska undvika.
Tack för alla svar
Medlem
· Västerbotten
· 275 inlägg
Nu har elektrikern varit här och fixat. Det gick väldigt fort han var klar på ca 45 minuter + ett besök innan, så totalt drygt en timme. Nollan satt där den skulle så allt gick väldigt smidigt.
Det kostade 1040:- för arbetet material på 300:- och resekostnader på 220:- efter rot landar detta på 1040:-
Så vi är mycket nöjda!
Det kostade 1040:- för arbetet material på 300:- och resekostnader på 220:- efter rot landar detta på 1040:-
Så vi är mycket nöjda!
Medlem
· Västerbotten
· 275 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 275 inlägg
Elektrikern sa att jag skulle byta alla säkringar. 16 A på de tre som går till häll och ugn, sedan så skulle jag byta till 13A på alla andra. Förutsätter att han kan sin sak 
Är inte det här någon överdriven rädsla hos elektriker? Jag menar, 1,5 fk ska ju klara 19,5A vid förläggningssätt A1.Tobbe_3 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Tja, rent generellt samma som alla vi som jobbar med säkerhet: Vi får skiten när det inte fungerar eller går åt helvete och vi får inget tack för att säga "OK" kör ni på det. Dvs grundsvaret är alltid "nej". Skall man säga "ja" så kräver det (ibland stor) extra eftertanke.elmont skrev:
Och nej, jag skulle inte heller regelmässigt säga att 13A är OK.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 912 inlägg
Tumregelmässigt håller jag med om. Det går utmärkt att, under inte alltför onormala förutsättningar, använda både 13 och 16 A säkring för en 1.5 mm² kabel. Finns det anledning att ifrågasätta elektrikern i detta fall? Det handlar om vanlig ledningsdimensionering, även om somliga kanske går på tumregler och dessutom ibland tänjer lite på dessa. Men inget fel i det, tumregler som har god marginal är ju enklare än att räkna på typ av överströmsskydd, märkström, förimpedans, kortslutningsströmmar, säkerhetsfaktorer, area, längd, förläggningssätt etc.
Medlem
· Västerbotten
· 275 inlägg
vad kommer ni fram till? Ska jag ha 10 eller 13 på de andra? Vad är nackdelen att ha 13 respektive 10?
Det svaret visar på bristande förståelse över utlösningsvillkorets fysik. Jag vill inte skriva någon på näsan utan se det som en chans att lära sig mer.pnilz1 skrev:
Jag rekommenderar wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Förimpedans#Utl.C3.B6sningsvillkor för att öka förståelsen.
Som generell rekommendation är 13A tveksam. Jag kan till exempel bara säkra halva mitt hus med 13A om jag skulle önska. Bor i utkanten av ett villaområde med normal (Inte optimal men inte heller flera km till transformator) förimpedans. Jag klarar 26 m 1,5mm2 för att klara utlösningstiden .Dvs 13 m kabelvägen från central, där förimpedansen är uppmätt.
Däremot utgår Jag ifrån att elektrikern kan sitt Jobb och att 13A funkar för TS