Hejsan.

Jag håller på att renovera köket och ska börja höra runt för prisuppgifter för lite mindre el-arbeten.

Det som skall göras är följande: Ugnen och hällen ska kopplas ihop, de är köpt från IKEA och levererades utan någon form av kontakt, vad jag har förstått så ska man väl kunna koppla ihop dessa kontakter och köra allt från samma uttag. Det sitter ett 3-fas uttag där ugnen skall stå så det borde inte vara mycket annat än att koppla ihop kablarna till samma kontakt.

Hällen är: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30291615/
Ugn: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00300796/

Jag behöver även hjälp med att koppla in en tvättmaskin till en fast anslutning, anslutningen sitter där den ska, dock så måste kabeln anslutas in i väggen.

Givet de förutsättningar som står ovan, vad kan detta tänkas kosta på ett ungefär?

Hällen och ugnen ska ha separata anslutningar då det är separata "maskiner". Man kan dela på trefasmatningen och använda två faser till häll och en fas till ugn allt med separata uttag. Med resor kanske 4 timmar och matr för några hundringar (uttag, ev dosa, anslutningssladdar, stickproppar ev lite EKK) om du kan ge dom uppgifter som är korrekta så att dom slipper åka och handla. Måste dom komma och titta först blir det någon timma till.

Jag bifogar en bild på uttaget till förra spisen, visst är det 3-fas? (Bostadsrätten är bygg 1988 om det kan ha någon betydelse i sammanhanget).

Elkontakt spis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stickproppen är för en 400 V spis som inte behöver nolla så det kan saknas nolla i uttaget. Då måste man komplettera installationen för dom nya "maskinerna ska högst troligt ha nolla (230 V)

Okej, bifogar bilder på uttaget, hur ser man om den har en nolla? Den verkar ju ha tre trådar vad jag kan se. uttag 3fas.jpg
Skapa konto

Ja det ser så ut och då fattas nollan längst upp till höger. Då måste det dras i en nolla på ett eller annat sätt Det kan ta 15 minuter eller i värsta fall flera timmar. Jag skulle aldrig lämna pris på det jobbet det är på tok för osäkert så ta höjd och räkna med en dag så blir du glad om det går lätt. Och det tillkommer säkert en eller två femhundringar i matr.

Det lät ju mindre bra.

Du har säkerligen helt rätt i det du skriver men jag förstår fortfarande inte vart nollan ska sitta. Det sitter en koppartråd på "L2" en tråd på "L1" det är väl denna som är högst upp till höger? Samt så sitter det en gul/grön kabel rakt upp.

Får höra vad dom säger, har bett om offert från två olika företag. Förstår att det är svårt att säga utan att ha varit på plats. Det är en tunn vägg mellan kök och hall, proppskåpet sitter i hallen ca två meter ovanför uttaget till 3fasen, kablarna till 3-fasen är dragna i ett plaströr, så förhoppningsvis så borde det gå att dra relativt smidigt. Väggen är gips med stålreglar,

Hoppas det går att lösa relativt smidigt. En heldag blir ju typ drygt 6000kr om jag räknar lite snabbt. Kändes dyrt då arbetskostnaden blir dyrare än vitvarorna i fråga. Tur man inte byter kök så ofta =)

Förlåt det skulle varit längst upp till vänster där det står N instämplat i plasten. Om det är nått anslutet nere till vänster kan jag inte se men där borde tredje fasen sitta.
Är det så enkelt tar det naturligtvis inte så lång tid, då är vi kanske tillbaka på en halv dag. OM du lyckas förmedla vad som behövs ;)

Tack, då klarnade det lite. Jag håller tummarna och hoppas att jag lyckas med det! =)

A
Det ser ju inte ut som att L3 är ansluten. Är du (TS) helt säker på att du har 3 st säkringar till spisen?
Beroende på effektbehov och säkring så kan det behövas en tråd till.

Edit: Med den häll/ugn du länkade till så skulle jag alla gånger be elektrikern att dra in både nolla och en fas till (om den saknades). Kan annars bli strul att koka knäck och fixa julskinkan samtidigt. :)

Redigerat:
Jo, alltså, såvitt jag kan se så sitter det tre säkringar i grupp 1 vilket skall vara till spisen. Bifogar bild. proppskåp.jpg
Skapa konto
schema 1.jpg
Skapa konto

Det man kan se säger inget om hur det ser ut under skalet. Man måste öppna och kolla både med instrument och visuellt.

• Gilla
GrevenErik
  • Laddar…
Tittar man på centralen så verkar det sitta 2st 10A proppar (röda) och en med färg som jag har svårt att se, antingen 6A eller 16A.

Det borde vara 3x16A till spisuttaget. Eftersom det helt klart ser ut att fattas en fas i uttaget så blir man ju lite nyfiken på om de kan ha tagit en 3e fas till något annat i köket.

Men OM även bottenkontakterna i 10A propparn är röda så har du troligen dessutom för klena trådar till uttaget.

De proppar som satt i grupp 1 nu var; de två översta 10/500, den understa 16/500.

Tack för alla svar.

Givetvis måste någon kunnig göra detta och kolla med instrument och visuellt så att allt är som det ska.
Jag försöker bara att få en uppskattning på vad kostnaden kan bli samt få klart för mig vad jag kan tänkas behöva berätta för att underlätta för den elektriker som skall hjälpa till =)

A
Lite intressant att centralen är installerad av en Uppsala-firma när du är i Västerbotten. Tar du in en elektriker så ring inte numret på skylten, blir duktig milersättning. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.