15 091 läst ·
69 svar
15k läst
69 svar
Rimlig kompensation bänkskiva?
njaa... mitt och mitt... det är konsumentverkets resonemang... där det även står att man har rätt att häva köpet... just det, likvärdigt säger du, det ju just det som är min poäng...Pumba skrev:Jag tycker du ska vara mer än nöjd med 2000kr för att de kommer hem till dig och monterar listen likvärdigt som de skulle gjort på fabriken.
Ska man gå efter ditt resonemang att prisavdraget ska vara rimligt så tycker jag 0kr i avdrag låter rimligt.
Självklart hade jag betalt för min bänkskiva att den var fel märktes ju inte förrän man öppnat för att se vilken sida som var upp och ner.
jag tycker det låter otroligt löjligt att tjafsa om något sådant i 2 månader.
jo men även om du betalat kunde du fortfarande hävt köpet och få pengarna åter eller ny vara...
nja löjligt tjafs... bänkskivetillverkaren och återförsäljaren har kommunicerat i 2 mån, vi fick förslaget i dag...jag frågade här om kompensationen är rimlig men de allra flesta intresserar sig mer för att kommentera andra detaljer än att ge feedback i den frågan så lika bra att lägga tråden...
Men jag säger ju att du bör vara mer än glad för 2000kr i kompensation, om firman som gör skivorna skickar ut en snickare för att montera listen vet han väl för tusan hur den ska monteras på korrekt sätt.Metis skrev:njaa... mitt och mitt... det är konsumentverkets resonemang... där det även står att man har rätt att häva köpet... just det, likvärdigt säger du, det ju just det som är min poäng...
jo men även om du betalat kunde du fortfarande hävt köpet och få pengarna åter eller ny vara...
nja löjligt tjafs... bänkskivetillverkaren och återförsäljaren har kommunicerat i 2 mån, vi fick förslaget i dag...jag frågade här om kompensationen är rimlig men de allra flesta intresserar sig mer för att kommentera andra detaljer än att ge feedback i den frågan så lika bra att lägga tråden...
Detta var nog den mest löjliga tråden på länge, på dig låter det ju som bänkskivetillverkaren ska betala dig hämtmat för 2 månader eller nått.
En bänkskiva för 17000kr är ju inte nått direkt exklusivt heller så någon direkt värdeminskning behöver du nog inte oroa dig för.
Jag tycker att det låter som en bra kompensation! Och varför skulle det inte bli bra när snickaren kommer ut och gör det? Jag har sätt på kantlister själv vid två köksrenoveringar, strukit med strykjärn och slipat till kanterna, och det syns ingen skillnad mot de som satt från fabriken.
och jag tackar för din inputt om att 2000 är bra...värdeminskning blir det ju helt klart om det blir dåligt gjort... att vi vill ha ersättning för hämtmat är något du själv tolkar... märkligt hur många som lägger egna tolkningar i andras situationer... "det låter på dig" ..."det verkar som"... Frågan står i rubriken..= rimlig kompensation?Pumba skrev:Men jag säger ju att du bör vara mer än glad för 2000kr i kompensation, om firman som gör skivorna skickar ut en snickare för att montera listen vet han väl för tusan hur den ska monteras på korrekt sätt.
Detta var nog den mest löjliga tråden på länge, på dig låter det ju som bänkskivetillverkaren ska betala dig hämtmat för 2 månader eller nått.
En bänkskiva för 17000kr är ju inte nått direkt exklusivt heller så någon direkt värdeminskning behöver du nog inte oroa dig för.
Av problembeskrivningen att döma så håller jag med de flesta här om att det helt klart går att laga mat utan bänkskiva.
Det blir lite bökigare än att äta ute varje dag, det håller jag med om, men det går.
Däremot kan jag förstå om du är skeptisk till att "lagningen" blir 100%.
Kan du inte beskriva lite mer ingående hur konstruktionen ser ut, gärna med bilder?
Det är lättare att bedöma hur man bör gå tillväga då.
Det blir lite bökigare än att äta ute varje dag, det håller jag med om, men det går.
Däremot kan jag förstå om du är skeptisk till att "lagningen" blir 100%.
Kan du inte beskriva lite mer ingående hur konstruktionen ser ut, gärna med bilder?
Det är lättare att bedöma hur man bör gå tillväga då.
Du skriver dina inlägg på ett mycket märkligt sätt och det gör att folk fäster sig vid saker du säger, det är ju tämligen en massa irrelevant information som ges och då blir det så.Metis skrev:och jag tackar för din inputt om att 2000 är bra...värdeminskning blir det ju helt klart om det blir dåligt gjort... att vi vill ha ersättning för hämtmat är något du själv tolkar... märkligt hur många som lägger egna tolkningar i andras situationer... "det låter på dig" ..."det verkar som"... Frågan står i rubriken..= rimlig kompensation?
Frågan kunde gjort mycket enkel utan en massa märkliga utsvävningar om hämtmat och annat, vem bryr sig om vad du käkar för något
Hur ska man tolka detta om inte att du vill ha kompensation för ert uteätande?Metis skrev:
Så jag tror inte att vi andra här tolkar in egna saker utan vi tolkar nog precis det du skriver...........
tack för din kommentar! Ok detta var bra info.Då vet du vilka kanter mellan kantlist och bänkskiva jag menar "fogförsegling" eller vad man ska säga.. som jag tycker ser ut som/känns som någon slags hårdplast.. hur stryker man med strykjärn?Asson skrev:
intressant! jag skriver ett enkelt konstaterande i sammanhanget dvs. att vi är en småbarnsfamilj som måste äta ute varje dag och det är inte kul för det är det inte, av många anledningar...(alla vill väl leva som vanligt med ett normalt kök, hemlagad mat och utan provisoriska lösningar hit och dit) punkt...punkt...punkt...så skriver jag "vad är en rimlig kompensation för detta"? ...Rubriken glöms tydligen bort för att jag nämnde detta i sammanhanget - rimlig kompensation bänkskiva- thats it ...rimlig kompensation bänkskiva..oceanis skrev:
tack för din kommentar! som sagt jag är ny här, bra med input men jag tänkte väl egentligen samma sak som jag svarat ett annat inlägg...trodde ingen la vikten vid matkommentaren när frågan står i rubriken..Pumba skrev:Du skriver dina inlägg på ett mycket märkligt sätt och det gör att folk fäster sig vid saker du säger, det är ju tämligen en massa irrelevant information som ges och då blir det så.
Frågan kunde gjort mycket enkel utan en massa märkliga utsvävningar om hämtmat och annat, vem bryr sig om vad du käkar för något
ja glöm kommentaren om maten eller läs alla inlägg jag svarat ang det...man lär nytt varje dag, onödig kommentar i situationen...frågan står i rubriken.Lostmoose skrev:Av problembeskrivningen att döma så håller jag med de flesta här om att det helt klart går att laga mat utan bänkskiva.
Det blir lite bökigare än att äta ute varje dag, det håller jag med om, men det går.
Däremot kan jag förstå om du är skeptisk till att "lagningen" blir 100%.
Kan du inte beskriva lite mer ingående hur konstruktionen ser ut, gärna med bilder?
Det är lättare att bedöma hur man bör gå tillväga då.
ja alltså detta är en lånad bild men vi har likadan skiva
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
som du ser så är hörnkanten mellan skiva och kantlist,en grå plastaktig fog, det är helt tätt och fast runt kanterna, du känner ingen skarv alls. Känns som omöjligt att kantlisten skulle kunna lossna i något hörn. På billigare skivor där man limmar dit kantlist själv så blir det en millimeter skarv som om man känner på skivan så kan till och med visnings ex på affären redan börjat släppa i kantlisten då den helt saknar just den här plastaktiga "förseglingsfogen"... vår skiva är kapad rakt av i ena änden, så spånskivan inuti laminatskivan är blottad helt... många här säger att en snickare kan limma dit listen, ja men det kan nog jag med men poängen är ju den där "fögförsegligen". Fixar snickaren fixa den som fabriksgjord tro?
Eftersom du har köpt en så dyr skiva som saknar en påstryckningslist från fabrik samt fått leva med ett icke färdigt kök i två månader så borde dom minst halvera priset samt att en snickare kommer och monterar listen samt att ni får en skriftligt förlängd garanti!
Minsta du ska begära..
Minsta du ska begära..
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
I min värld som har bestått av köksrenoveringar de senaste 10 åren så är det inget problem !!Metis skrev:men alltså... jag säger då det...hur i hela friden kan du koppla det jag skriver till att det sitter i kantlisten... lite längre än så kan du väl tänka? När man inte är överens om ett köp så installeras inte varan, ingen bänkskiva, ingen ho, ingen ho, inget vatten, ingen bänkskiva, ingen spishäll, ingen spishäll...ingen mat...jisses...att du ens ids kommentera så dumt...
Sakna kantlisten ordnas en sådan fram på ett par dagar och man limmar dit den och fräser den snygg !!
Ingenting att inte "vara överens om" anser jag...och då heller ingen anledning att allt ska stanna upp !!
Du som då tydligen är proffs på detta... kan du förklara hur man monterar en kantlist på en skiva och vad skillnaden är på om den monteras på en snickarverkstad eller hemma hos dig för det skulle vara väääldigt intressant att se din syn på det hela.Metis skrev:oki... för min del har det stor betydelse eftersom jag jämfört dit limmad kantlist ala ikea skiva - svart skåra- och med dessa dyrare skivor, på dessa skivor limmas inte bara kantlisten dit och det syns en mm svart skåra mellan list och skiva för du kan omöjligt få det tätt, utan utan alla 4 kanter runt kantlisten har en slags "fogförsegling i hårdplast" ..intressant att du menar de kan göra likadant utanför fabriken... vore ju bra om det gick...
Har du förresten sett en sådan här "leksak"...
Som sagt... här e nog ingen som förstår dig känns det som...Metis skrev:
En kant är plan och en kantlist är plan och den limmas dit under press med hjälp av t.ex tvingar likt den på bilden och en kloss emellan så den kommer i jämt tryck... en kantlist har inga 4 kanter...den är plan...och ska limmas mot en plan yta, men jag väntar på din redogörelse för hur man monterar för jag har tydligen blivit lurad i 10 års tid...
Kan bara hålla med dig om att det tydligen är väldigt svårt...och undrar hur jag lyckades klara mig när jag byggde huset... hahaoceanis skrev:Men herre gud så svårt du gör saker!
När jag väntade på min bänkskiva tog jag under tiden en vanlig spånskiva för ett par hundralappar och sågade till, sen la jag ho och häll löst i ett par sågade hål. Det gick hur bra som helst att både laga mat, diska och allt annat man gör i ett kök i denna provisoriska lösning. När skivorna kom vara det bara att lägga dom på plats och flytta över vask samt häll där dom skulle vara.
Äta ute för att du inte vill lägga skivorna på plats var nog en av de löjligaste ursäkter jag sett här på BH.
Är man inte gravt handikappad så är det heller knappast ett problem kan jag tycka men ibland görs allting sååå mycket svårare än det behöver vara.
Alla människor skulle nog provat på Scouting eller att göra militärtjänst så klarar de sig bättre i verkliga livet.
Jag är väldigt nyfiken på vad du åsyftar med plastförsegling för det låter som något helt nytt på marknaden som gått förbi mig så jag tar gärna emot mer information om detta inklusive bilder på det.Metis skrev:
Jo men du är ju löjlig nu och det var ju du själv som skrev det... hahaMetis skrev:uppfinningsrikt...bra för dig...men du kan ju inte ta för givet att ditt och mitt är likadant... eller du kanske ser hur jag ska flytta över en 800 underlimmad ho till något provisoriskt...du vet...hon sitter liksom fast... ja du kanske tycker jag ska köpa en provisorisk ho och diska i badkaret.. nja men du jag anses mig hellre löjlig av dig och skippar det där.. kan ju hyra en husvagn också...där finns ju allt...eller campa på gräsmattan...nice point..
Kunderna är måååååånga genom åren som diskat i både badkar och toalettvaskar eller i en balja i trädgården !!
Man behöver ju knappast köpa en provisorisk ho att sätta i badkaret för att kunna diska där...
Det får det att låta som du knappt är torr bakom öronen och har varit med om att lösa saker provisoriskt under kortare perioder i ditt liv, men hur fan hade du tänkt dig att det skulle fungera att renovera om man inte kan vara flexibel i perioder...
Trodde du en köksrenovering gick över en natt eller ?
Ja jäklar... TVÅ (2) månader ??????Pumba skrev:
DET hade jag missat... haha
Störtskön humor detta ju...
Men herrejisses.... alla försöker ju förklara att det är ju samma sak om den monteras i en fabrikslokal eller hemma hos dig, men tydligen är det ju enligt dig inte det så därför väntar vi tålmodigt på din förklaring i detalj på hur man monterar en kantlist, gärna med bilder...Metis skrev:njaa... mitt och mitt... det är konsumentverkets resonemang... där det även står att man har rätt att häva köpet... just det, likvärdigt säger du, det ju just det som är min poäng...
jo men även om du betalat kunde du fortfarande hävt köpet och få pengarna åter eller ny vara...
nja löjligt tjafs... bänkskivetillverkaren och återförsäljaren har kommunicerat i 2 mån, vi fick förslaget i dag...jag frågade här om kompensationen är rimlig men de allra flesta intresserar sig mer för att kommentera andra detaljer än att ge feedback i den frågan så lika bra att lägga tråden...
Vi är många som sagt att detta är en fullt rimlig kompensation...än om det i min värld inte skulle ges en enda krona i kompensation för en utebliven kantlist som monteras lika bra på plats hos kund.Metis skrev:och jag tackar för din inputt om att 2000 är bra...värdeminskning blir det ju helt klart om det blir dåligt gjort... att vi vill ha ersättning för hämtmat är något du själv tolkar... märkligt hur många som lägger egna tolkningar i andras situationer... "det låter på dig" ..."det verkar som"... Frågan står i rubriken..= rimlig kompensation?
Tillfällena är mååånga genom åren där det få kapas och limmas på kantlister ute hos kund och på 10 år har jag ännu inte hört någon gnälla så varför ta för givet att det blir sämre gjort på plats än i fabrikslokalen...
Kan bara instämma för jag tolkade det inlägget exakt likadant... det står ju svart på vitt att de måste äta ute varje dag och sen med frågan vad som är en rimlig kompensation för detta...oceanis skrev:
Pumba har väldigt rätt i det han skrev... du kunde ju t.ex hoppat över detta med maten om det inte hade betydelse men oavsett rubriken om bänkskiva så skrivs det om att äta ute i det inlägget samtidigt som det pratas om kompensation, så det är inte konstigt om folk tolkar det som att ni vill ha kompensation för ALLT runt omkring bänkskivan...Metis skrev:
Nu har jag suttit och svarat på en massa saker och klistrat in citat och svarat så jag raderar inget av det, men bortse då från detta...Metis skrev:ja glöm kommentaren om maten eller läs alla inlägg jag svarat ang det...man lär nytt varje dag, onödig kommentar i situationen...frågan står i rubriken.
ja alltså detta är en lånad bild men vi har likadan skiva [bild]
som du ser så är hörnkanten mellan skiva och kantlist,en grå plastaktig fog, det är helt tätt och fast runt kanterna, du känner ingen skarv alls. Känns som omöjligt att kantlisten skulle kunna lossna i något hörn. På billigare skivor där man limmar dit kantlist själv så blir det en millimeter skarv som om man känner på skivan så kan till och med visnings ex på affären redan börjat släppa i kantlisten då den helt saknar just den här plastaktiga "förseglingsfogen"... vår skiva är kapad rakt av i ena änden, så spånskivan inuti laminatskivan är blottad helt... många här säger att en snickare kan limma dit listen, ja men det kan nog jag med men poängen är ju den där "fögförsegligen". Fixar snickaren fixa den som fabriksgjord tro?
Nu har det ju kommit in en bild som då påvisar något som inte finns i bänkskivevärlden mer än hos dig.
Fogförsegling ?????
Den bilden du visar är en bild på en skiva med troligtvis ABS-kantlist vilket är en lite tjockare kantlist i plast med fasade kanter vilket gör att den ser helt annorlunda ut än den vanligare kantlisten i laminat som finns och dessutom är uselt monterad på den vita skivan du visar.
Dock är monteringssättet exakt identiskt att den limmas dit under press och det blir inte tätare än med laminatlisten men ger dock ett snyggare utseende.
...och JA... Än en gång... den går att göra lika bra i en bostad som en fabrikslokal !!
Kan t.o.m nämna att jag ett antal gånger sågat av en sådan ABS-list från en bänkskiva och blötlagt den för att få bort lim och spånrester och sedan limmat på den igen utan att det kan upptäckas... vid tillfälle då bänkskivan levererats något för lång, men jag bara löste det och gjorde inte en höna av en fjäder...
Redigerat:
Därför att allt det du beskriver går att lösa på enkla sätt i väntan på bänkskivan. man måste bara vilja. Läs Paul-S inlägg till exempel!Metis skrev:men alltså... jag säger då det...hur i hela friden kan du koppla det jag skriver till att det sitter i kantlisten... lite längre än så kan du väl tänka? När man inte är överens om ett köp så installeras inte varan, ingen bänkskiva, ingen ho, ingen ho, inget vatten, ingen bänkskiva, ingen spishäll, ingen spishäll...ingen mat...jisses...att du ens ids kommentera så dumt...
