Hej, grannen har tänkt avverka nära mitt hus men jag har möjligheten att ersätta några träd monetärt och så få dem skonade.
funderar på vad är en rimlig kostnad för detta, till hur mycket kan man uppskatta värdet för en gran..?

En hög gran står bland andra träd i en höstig skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej

På vems fastighet står träden ifråga? Och hur kommer det sig att du är beredd att betala en summa pengar för att låta dem stå kvar?

En risk är ju att grannen tar emot pengarna och några månader senare ändå fäller träden.

Angående vad träden är värda så beror det på. Priset för 1 kubikmeter kluven, torkad och staplad björkved är runt 2000 kronor. Gran kanske 1500.
Värdet på stående träd är runt 1000 vid avverkning av skog.
Så vill du gärna ha kvar träden så erbjud 10.000 per träd så låter granen de säkert stå kvar.

Frågan är snarare vad du tycker det är värt att ha träden stå kvar och vad grannen vill få ut av att fälla träden?

Handlar det om att grannen vill frigöra plats, bli av med skugga, tjäna pengar på virket?

Vad är anledningen till att du vill ha kvar träden? Estetik, insynsskydd, skugga mm?

Allt det borde spela in när du ska göra en bedömning vad det är värt för dig, och vad grannen kan acceptera.. Sen som sägs ovan, du får nog se till att skriva ned någon sorts överenskommelse om att träden inte ska fällas längre fram i tiden heller.

ok tack jag tänkte erbjuda 1000 sek hoppas det blir bra..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.