Alfredo Alfredo skrev:
Ja utifrån den (lilla) info du ger låter det som du har en (över)ambitiöst dimensionerad anläggning. Jag har svårt att se några nackdelar med det mer än möjligen att elcentralen tar lite mer plats än den skulle behöva göra.

Vill du ha bättre svar/kommentarer får du ge mer info. Är det en liten lägenhet eller en stor gård det handlar om? Kanske en bild på centralen? Är det någon form av problem du oroar dig för eller handlar det enbart om att söka kunskap?
Det kostar pengar att byta automatsäkringar och får ej göras av vanlig person. Det är en stor nackdel

G grovspacklarn skrev:
Det kostar pengar att byta automatsäkringar och får ej göras av vanlig person. Det är en stor nackdel
En stor fördel är att det är enkelt och fullt möjligt att byta av nära nog vem som helst. Den juridiska delen är snarare av akademisk natur.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Jag tycker det är många säkringar i förhållande till förbrukare speciellt när förbrukaren är en led lampa på 10w
Säkringen väljs inte efter den belastning en grupp kan få utan den väljs efter gruppledningen area. Normalt 10Ampere och 1,5mm2 ledningsarea i ett bostadshus.
Har du bara en belysningspunkt/uttag per säkring, kan det indikera på hempul för det är INTE normalt. Utan det "normala" är, som hempularen påpekar, ca 10 uttag/ljuspunkter per säkring

Ib ≤ In ≤ Iz

Där Ib är belastningsströmmen, In är säkringens märkström och Iz är ledningens strömförmåga.

G grovspacklarn skrev:
Nu hänger jag inte med riktigt. Det är väl tämligen sällsynt att en automatsäkring går sönder? Jag skulle säga att det i praktiken är så sällsynt att det är svårt att se som någon nackdel alls. Eller missförstår jag dig? 🤔

Alfredo Alfredo skrev:
Nu hänger jag inte med riktigt. Det är väl tämligen sällsynt att en automatsäkring går sönder? Jag skulle säga att det i praktiken är så sällsynt att det är svårt att se som någon nackdel alls. Eller missförstår jag dig? 🤔
Så ovanligt är det inte, de kan bli svåra att återställa m.m. även om de fyller sin funktion. Att ha 20 stycken istället för 7 st gör ganska stor skillnad (räcker att en är trasig för att du behöver ta dit någon som är med i ett egenkontrollsprogram)

G grovspacklarn skrev:
Så ovanligt är det inte,
Jo jag påstår faktiskt att det är ganska ovanligt att en dvärg i en vanlig bostad går sönder och behöver bytas. Tämligen övertygad om att maximalt en ensiffrig procent av befolkningen någonsin drabbas av det.

Men det är min känsla/erfarenhet och inga objektiva mätningar. Har du bättre källor än jag så tar jag gärna del av dem.

G grovspacklarn skrev:
Att ha 20 stycken istället för 7 st gör ganska stor skillnad
För de allra flesta tror jag inte det gör någon som helst skillnad ur ett reparationsperspektiv. Dock ser jag det som en fördel att ha en finare sektionering, även om det heller inte spelar någon större praktisk roll för de flesta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som Alfredo skriver så är det ovanligt med att automatsäkringar går sönder. Och går dom sönder beror det vanligen på att man under tid har maxbelastat dem och att dom löst på överlast/kortslutning, vilket man naturligtvis inte bör göra.
Ps
Och snabba och tröga automater klarar samma maxlaster över tid skillnaderna dom emellan är dom första sekunderna efter tillslag.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och går dom sönder beror det vanligen på att man under tid har maxbelastat dem
Och risken för detta minskar ju fler man delar upp lasten på. 😀

Det är ju inte unikt för automatsäkringar att gå sönder, det händer även med diazed centraler att en säkringshållare blir bränd eller går sönder. Visst dte är ovanligt, men det är också väldigt ovanligt att automatsäkringar går sönder.

H hempularen skrev:
Det är ju inte unikt för automatsäkringar att gå sönder, det händer även med diazed centraler att en säkringshållare blir bränd eller går sönder. Visst dte är ovanligt, men det är också väldigt ovanligt att automatsäkringar går sönder.
Jag har haft samma automatsäkringar i 30 år och har de senaste fem åren bytt tre stycken. Det som sker är att de drabbas av för tidig utlösning. Så visst händer det, om än inte så ofta.

Intet Intet skrev:
Jag har haft samma automatsäkringar i 30 år och har de senaste fem åren bytt tre stycken. Det som sker är att de drabbas av för tidig utlösning. Så visst händer det, om än inte så ofta.
De blir känsligare ju oftare de löser ut. Jag har t.ex. fått byta säkring till diskmaskin som plötsligt började lösa ut när de kört snabb program, i snabb programmet förbrukar den 2400W. C10A säkringen höll i början några år tills den löste ut direkt

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.