Skulle byta ut tvättstället och redan då jag började skära bort silkon med knivbladet så hördes det att det att det inte bara var en silikonsträng upptill utan tidigare ägare har kletat på rejält med silkon bakom tvättstället och så har kaklet tydligen delat på sig - vilket man såklart inte ser förrän man tar bort det :/
Det nya tvättstället kommer allt för högt upp om jag skulle försöka dölja hålen (efter att ha fyllt de med silikon) så hur byter man enklast ut kakelplattorna, dvs. finns det tips och råd för bästa metod att ta bort de två skadade utan att plattorna runt om skadas?
Någon fackman eller erfaren kakelsättare som kan detta?
Det nya tvättstället kommer allt för högt upp om jag skulle försöka dölja hålen (efter att ha fyllt de med silikon) så hur byter man enklast ut kakelplattorna, dvs. finns det tips och råd för bästa metod att ta bort de två skadade utan att plattorna runt om skadas?
Någon fackman eller erfaren kakelsättare som kan detta?
Springorna är endast 1-1.2 mm breda. Har beställt ett verktyg som kan fungera (standard verkar var 1,5-2mm breda verktyg - eller ännu bredare)F Fjonken skrev:
Vill ju absolut inte skad kanterna på plattorna runt om
Verkar dessutom vara stor brist på kakelsättare, både i detta formum och i verkliga livet :/
Diamantklinga på vinkelslip och spåra på plattan som ska bytas ut och sen knacka loss, kommer damma mycket, eller någon lämpligt kakeltillbehör till multiverktyg då tid inte är ett problem antar jag! 🙂
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ad/sagblad-till-multiverktyg/slipblad-032097/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ad/sagblad-till-multiverktyg/slipblad-032097/
Det blir en balansgång mellan att det ska ta rimlig tid och att inte skada tätskikt. Hammare för att spräcka plattan för att sen mekaniskt knacka bort bit för bit med trubbig mejsel och hammare. Gäller att jobba väldigt försiktigt.
Ovan handfatet är kanske inte badrummets känsligaste del så skulle tätskiktet skadas är det inte så att badrummet blir obrukbart, laga i det (helst med samma fabrikat) så håller det tills det är dags för renovering.
Ovan handfatet är kanske inte badrummets känsligaste del så skulle tätskiktet skadas är det inte så att badrummet blir obrukbart, laga i det (helst med samma fabrikat) så håller det tills det är dags för renovering.
Mattkniv och stadig på handG Galzig skrev:
Klicka här för att svara