5 874 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
"Riktig parkett"
Jag såg på Silvan bygg att de sålde "riktig" parkett, dvs lösa, massiva stavar. Är det någon som vet om det är möjligt med ett normalt mått av händighet att själv mönsterlägga ett parkettgolv, eller är det förbehållet proffsen? Visst är väl standardparkett OK men det vore ju ändå häftigare att lägga en fiskbensparkett själv...
Samma idé har slagit mej. Jag vill inte ha lamellparkett utan riktig stavparkett (lagd i fiskbensmönster).
Jag har letat på nätet efter några lägginstruktioner, men kammat noll, så om nån på forumet vet var man finner information skulle jag bli glad.
Jag har letat på nätet efter några lägginstruktioner, men kammat noll, så om nån på forumet vet var man finner information skulle jag bli glad.
Jag tror att det är otroligt svårt - jag skulle aldrig ge mig på en riktigt fiskbensparkett.
Bara några grader fel, sen är man körd....
En granne till mig fick en sådan inlagd på sin platta. De satte träbitarna i nån form av gummimassa som greppar ganska fort, så det finns inte direkt utrymme för misstag.
Å andra sidan blev det rätt dyrt - tror det blev över 1000 kr/kvm, så kanske det kan vara rätt morot att försöka själv. Men vackert blev det...ujujuj.
Bara några grader fel, sen är man körd....
En granne till mig fick en sådan inlagd på sin platta. De satte träbitarna i nån form av gummimassa som greppar ganska fort, så det finns inte direkt utrymme för misstag.
Å andra sidan blev det rätt dyrt - tror det blev över 1000 kr/kvm, så kanske det kan vara rätt morot att försöka själv. Men vackert blev det...ujujuj.
Om det är någon som fortfarande är intresserad kan jag nu, efter en del efterforskningar, tipsa om litteratur i ämnet. Förlaget Liber ger ut en serie med läromedel som är tänkta att användas för de som går hantverksutbildningar på gymnasiet, och där finns en titel som heter "Bygg/Golvläggning, Gl6 Trä- och laminatgolv " som ger en ganska utförlig läggningsinstruktion för massiva trägolv, laminatgolv och också fiskbensparkett mm. Kostar 167 pix. Finns även titlar i samma serie om våtrum, mattor, plattor, undergolv osv.
Självklart är det intressant. Släng mer info eller är det denna bok du menar. Lite dyrare än det pris du angett...
www.akademibokhandeln.se
GOLVLÄGGNING TRÄ OCH LAMINATGOLV
Författare LIBERS BYGGPROGRAM
ISBN 9147011904
Förlag LIBER DISTRIBUTION
Kategori [ Skolböcker / Skolböcker, teknik ]
Pris 270.00 (255.00 exkl. moms) ca 270.00
28.72 EUR
www.akademibokhandeln.se
GOLVLÄGGNING TRÄ OCH LAMINATGOLV
Författare LIBERS BYGGPROGRAM
ISBN 9147011904
Förlag LIBER DISTRIBUTION
Kategori [ Skolböcker / Skolböcker, teknik ]
Pris 270.00 (255.00 exkl. moms) ca 270.00
28.72 EUR
Det verkar vara samma bok (eller egentligen är det ett tjockare häfte...) men om du istället går till förlagets hemsida kan du beställa boken till för en hundring mindre. Gå in på http://www.liber.se sedan "handla online" och "sök titel", bläddra fram till och klicka på bygg och välj sedan "hantverksyrken" till höger. Sen kommer det upp en lista på en massa, goa, användbara titlar.
/hasse
/hasse
Jag har mycket händiga vänner (far & son) som la ett 'riktigt' parkettgolv. Det blev verkligen snyggt när det var färdiglagt - men nu, efter snart tio år, tar de in ett proffs som lägger om golvet. De ångrade att de slet så vansinnigt med golvet - det är betydligt svårare än man tror - är deras slutsats.
Kan vara nåt att tänka på. Finns kanske annat i huset som man kan lägga engergi på.
Kan vara nåt att tänka på. Finns kanske annat i huset som man kan lägga engergi på.
Klicka här för att svara