4 307 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Lägga riktigt parkettgolv - men hur?
I källaren står sen många år en låda med parkettstavar, det som blivit över när man på 60-talet la fiskbensparketten på bottenvåningen. Nu tänkte jag lägga in golv i en liten skrubb (60*120 cm), ett lagom projekt kanhända. Jag har bara högerbitar, så det blir inget fiskbensmönster, men det kan ju bli kul ändå! Men hur gör man? Stavarna är i ek, spontade, och har färdigt spikhål i fjädern på långsidan. Jag funderar mest på a) om man behöver slå i nån extraspik nära väggen när man börjar och b) om man ska limma stavarna också? Kanske finns det annat att tänka på?
Hej! Det beror lite på vad det är för underlag du lägger golvet på. Jag är ingen expert men du borde kunna lägga golvet "flytande" alltså utan förankring i underliggande golv. Då limmar du varje bit i not och fjäder och avslutar med en fotlist (50 mm) som trycker ner golvet. Tänk på att lämna ca 7-
Tack för svar! Underlaget är ett gammalt grangolv, men jag får nog lägga en skiva masonit på om det nya golvet ska komma i liv med resten av parketten (av nån anledning har man hoppat över en liten skrubb). Jag är lite skeptisk till att lägga golvet flytande, tror att det blir svårt att få det bra, och så tänker jag att det finns nåt skäl till att man har ett förborrat hål i stavarna. Finns det nån som vet hur man brukade göra på 60-talet?
Kreacon skrev:
Lura inte en som vill försöka montera stavparkett
Du ska aldrig lägga stav eller planka "flytande"
Micke Parkett
den staven du har är tillverkad i Burseryd (fabriken är nerlagd )
Spikhålen är till för 50 mm dyckert som man handspikar
Idag använder dom flesta luftpicka; men jag spikar emellanåt för hand (för skojs skull )
du ska inte lägga masonit emellan undergolv o parkett, när du dkjuter spiken ner i eken så den träffar masoniten
så har den en benägenhet att ändra riktning o kana mellan masoniten o under golvet
du ska ha en plyfa som du skruvar ner i undergolvet ( då har du ett bra underlag )
Micke parkett
Spikhålen är till för 50 mm dyckert som man handspikar
Idag använder dom flesta luftpicka; men jag spikar emellanåt för hand (för skojs skull )
du ska inte lägga masonit emellan undergolv o parkett, när du dkjuter spiken ner i eken så den träffar masoniten
så har den en benägenhet att ändra riktning o kana mellan masoniten o under golvet
du ska ha en plyfa som du skruvar ner i undergolvet ( då har du ett bra underlag )
Micke parkett
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Här finns en länk, glöm inte att kolla filmen som det länkas till i tråden. Även om det är fiskben kanske detger en del tips.
http://www.byggahus.se/forum/golv/184087-fiskbensparkett-sa-funkar-det-2.html
http://www.byggahus.se/forum/golv/184087-fiskbensparkett-sa-funkar-det-2.html
Om man har ett undergolv som går att spika i så spikar man. Inget lim bara spik.
Om underlaget är ospikbart typ betong så limmar man parkettstaven mot betongen med ett kladdigt gummiliknande lim som medger rörelser i golvet. Man brukar inte limma sponten med något trälim.
Om underlaget är ospikbart typ betong så limmar man parkettstaven mot betongen med ett kladdigt gummiliknande lim som medger rörelser i golvet. Man brukar inte limma sponten med något trälim.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden