Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Tja du. Det ser ut som en typisk bordsmodell.Rsv skrev:
Väcker lite liv i tråden då jag också är och varit på jakt länge.
Jag hittade en billig på ebay som såg robustare ut än de vanliga i samma prisklass. Den heter Berman EM-DP203D. Någon som vet nåt om den?
[länk]
Jag tycker dom svarta metalldelarna ser bättre ut men det skulle såklart kunna vara lackad aluminium. Den är något tyngre än Scheppach 860.
Vad jag tror är att finjusteringsmöjligheten är typ 1mm när...
Men jag vet inte dina ambitioner.
Njae... Håller med om att det verkar vara ännu en variant på alla bordsmodeller, därmed inte sagt att den är värdelös.Sturmtiger skrev:
Har själv en liknande Woodstarhyvel som ju inte imponerar sådär jättemycket på det stora hela men nog kan jag ställa den avsevärt finare än en mm. Det kan bli en del pill men är man medveten om och justerar med tanke på dödgång, bland annat, så får jag utan tvekan ut de dimensioner jag vill ha.
Då är kutterslagen ett större problem.
//Ronnie
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Woodstar. Skulle du rekommendera den om du är ute efter att kunna få tiondel när på måttet?P Pysslarn skrev:Njae... Håller med om att det verkar vara ännu en variant på alla bordsmodeller, därmed inte sagt att den är värdelös.
Har själv en liknande Woodstarhyvel som ju inte imponerar sådär jättemycket på det stora hela men nog kan jag ställa den avsevärt finare än en mm. Det kan bli en del pill men är man medveten om och justerar med tanke på dödgång, bland annat, så får jag utan tvekan ut de dimensioner jag vill ha.
Då är kutterslagen ett större problem.
//Ronnie
Och är den tydlig i graderingen?
Jag tycker att en bra hyvel hyvlar till den dimension man ställer in och vill ha, inte +/- en tiondels mm även om det är förlåtande att jobba med trä jämfört med exempelvis metall.Sturmtiger skrev:
Nej, jag rekommenderar inte en Woodstarhyvel och graderingen är grov. Men som jag skrev går det att få den dimension på ämnet jag vill ha med lite jobb. Men självklart längtar jag efter att få plats för min Ejca L39 som är hos fodervärd tills verkstaden är iordning.
//Ronnie
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Ja ja...P Pysslarn skrev:Jag tycker att en bra hyvel hyvlar till den dimension man ställer in och vill ha, inte +/- en tiondels mm även om det är förlåtande att jobba med trä jämfört med exempelvis metall.
Nej, jag rekommenderar inte en Woodstarhyvel och graderingen är grov. Men som jag skrev går det att få den dimension på ämnet jag vill ha med lite jobb. Men självklart längtar jag efter att få plats för min Ejca L39 som är hos fodervärd tills verkstaden är iordning.
//Ronnie
Ja längtar gör väl jag oxå, men som många andra här har planhyveln inte blivit inköpt.
Klicka här för att svara