1 874 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Rikt- och planhyvel
Hur ser ni på rikt- och planhyvlar som EmcoRex 2000 respektive ElektraBeckum HC260? Har möjlighet att köpa en sån för 2000 kronor. Är det något att ha? Vilken är att föredra? Vad är steget högre än dessa när det gäller kvalitet och precision?
Av dom två hade jag valt Elektra Beckum. Den har gjutna (aluminium)-bord o är lite kralligare än Emcon där många delar är gjorda av bockad plåt.S Skärkarln skrev:
Steget högre vad gäller kvalitet och precision skulle jag säga Inca eller Kity, kanske även Emco Rex B20. Incorna och B20 är dock lättviktare och lite klenare än Elektra Beckumen men kör man mest småbitar är de jättebra. Kity har både lättvikts- och kraftigare varianter.
Nästa steg kanske Ejcas L37, 38, 39 olika varianter om man letar begagnat och letar man lite nyare så kan väl Hammer sorteras in där. Då snackar vi +200kg stadiga pjäser med gjutjärnsbord.
Ola C skrev:
Av dom två hade jag valt Elektra Beckum. Den har gjutna (aluminium)-bord o är lite kralligare än Emcon där många delar är gjorda av bockad plåt.
Steget högre vad gäller kvalitet och precision skulle jag säga Inca eller Kity, kanske även Emco Rex B20. Incorna och B20 är dock lättviktare och lite klenare än Elektra Beckumen men kör man mest småbitar är de jättebra. Kity har både lättvikts- och kraftigare varianter.
Nästa steg kanske Ejcas L37, 38, 39 olika varianter om man letar begagnat och letar man lite nyare så kan väl Hammer sorteras in där. Då snackar vi +200kg stadiga pjäser med gjutjärnsbord.
Stort tack!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken rikt- och planhyvel för eget trägolv?
Golv -
Service Inca Rikt- och Planhyvel
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Renovering av rikt- och planhyvel, Kity 636
Köpes: rikt- och planhyvel
Köpes, Hyres & Bytes -
Går det att hitta en vettig rikt- och planhyvel för 10kkr?
Verktyg, Maskiner & Fordon
Tjänster
Populärt i forumet
-
Ska excenterslipen vara såhär svag?
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
Verktyg, Maskiner & Fordon