Byggahus.se

rikt och planhyvel

1. V
    Medlem · 18 inlägg

vresfura

Medlem
    Min rikt och planhyvel har slutat att fungera. Det är en Elektra Beckum HC 260.ca 25 år.
    Kan jag få förslag på en annan i ungefär samma prisklass, men annat märke.
    Kan ej vara utan egen maskin

2. Shakula
    Husägare · Skåne · 604 inlägg

Shakula

Husägare
  3. V
    Medlem · 18 inlägg

vresfura

Medlem
    Den flata matarremmen vill inte bli kvar på drivaxeln utan hoppar ständigt av. Därigenom kan jag inte planhyvla. endast rikten fungerar. Att laga den på verkstad i Jönköping utan garanti
    att lyckas är ett dyrt alternativ. Jag bor 12 mil därifrån .

4. M
    Medlem · 304 inlägg
    Byt ut remskivor och rem till kilrem då? Eller rikta upp allt så den inte korvar av

5. L
    Husägare · Skåne · 3 753 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Om remmen hoppar av är det justering av motorfästet som skall till, eller är där glapp i ett lager.
    Hur låter motorn ensam?

6. V
    Medlem · 18 inlägg

vresfura

Medlem
    Svar till Leif i Skåne och Magnus Larsson betr. Rikt o planhyveln:Det kan knappast vara
    något fel på motorn eller dess fäste eftersom motorn fungerar och låter normalt.
    Dessutom fungerar rikthyvlingen, så då kan det ju inte vara något fel på lagerpaketet.
    Jag har testat med en ny flatrem och den hoppar också av. Det är bara att invänta flera förslag från forumet innan jag köper en ny maskin

7. Bästa svaret

L
    Husägare · Skåne · 3 753 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Vänd på remmen, symmetri i väven kan vara olika.
    Motorns vinkel bestämmer vart den vandrar vid belastning, den vandrar mot högsta punkten.
    Därför har man bomberade remskivor, som är högst på mittdelen.

8. V
    Medlem · 18 inlägg

vresfura

Medlem
    Hej Leif i Skåne! Skall testa i morgon. Hoppas verkligen att din teori stämmer.Vi hörs i
    nästa vecka

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.