Byggahus.se

Rikt och planhyvel MiniMax FS30

1. R
    Medlem · Jämtland · 68 inlägg

Rappala

Medlem
    Hej jag skulle behöva lite input gällande ett eventuellt köp av en rikt och planhyvel på auktion nu till helgen.

Det finns ingen beskrivning av hyveln utan jag har bara sett suddiga bilder på objektet där det går att urskilja beteckningen FS30 och någon röd text. Efter en del bild-googling så tror jag att det är frågan om en rikt och planhyvel MiniMax FS30 med tillsats för långhålsborrning på sidan. Vidare googling ger att det verkar vara så att MiniMax tillverkas av företaget SCM i Italien och ibland säljs med namnet SAMCO och kanske också Luna. Nya MiniMax finns i alla fall på Lunas hemsida.

Här på Byggahus har jag sett utlåtande om andra maskiner från MiniMax som i mina öron låter positivt, tex:"
    Moretens/Mortens och Ejca och Stenberg och Wadkin-Bursgreen och Manko och Felder och SCM Minimax är alla bra maskiner i ett segment för något mindre krävande användare." Eftersom det är frågan om min första hyvel så är den kvalitetsnivån nog tillräcklig för mig!

Så mina funderingar:

- Håller ni med om den generella kvalitetsnivån?
    - Har någon egen erfarenhet av just denna modell?
    - Svagheter, tips? Vad ska jag titta efter, känna på och mäta?
    - Är det några delar som kan saknas som jag bör vara uppmärksam på?
    - Visst ser det ut att vara 3-fas?
    - Var kan jag ladda ned en manual/instruktionsbok?
    - Hur är möjligheterna att få tag i reservdelar?
    - Vad är ett rimligt bud?

Hoppas att någon kan hjälpa mig med lite input, och gärna innan helgen!

Bilderna nedan är det enda jag har att gå på!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2017-7-13_23-53-29.png
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2017-7-14_0-8-20.png

Redigerat 14 jul 2017 00:52
  2. R

Rappala

Medlem
    Hej igen!

Har funderat lite på hur man kan strippa hyvel för att göra den lättare vid transport. Har hittat en video som visar att det är lätt att ta bort bordet för långhålsborren och jag antar att anhållet och armen för suva-skyddet också kan plockas bort.

Men är det någon som vet om det är hyfsat lätt att skruva lös matningsborden?

3. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 5 556 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Ring företaget och kolla om det finns någon manual att tillgå? Där bör det framgå vad som går att demontera och inte.

4. R

Rappala

Medlem
    Tack, det skulle jag kunna göra, men eftersom det handlar om en gårdsauktion av ett dödsbo (tror jag) så har nog inte auktionsfirman koll på dessa saker! Att montera lös borden går säker, frågan är om det är värt det, att det tex blir mycket justering att fixa med för att få det att fungera igen!

5. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 5 556 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Åh, jag var. Og lite otydlig, menade företaget som tillverkade maskinen. Men nu är det nog lite sent, dvs stängt kontor.

6. P
    Medlem · Hallands län · 2 502 inlägg

Pysslarn

Medlem
    Här kan du ladda ner manual:

https://www.partspronto.com/Shop/DownloadManuals.aspx

När det gäller om du ska montera av riktborden eller inte för att undvika arbetskrävande injustering efteråt så kan du säkert göra det med gott samvete. Du ska nog räkna med att hyveln behöver kollas och justeras under alla omständigheter med tanke på ålder och hemtransport.

Lycka till!
    //Ronnie

7. R

Rappala

Medlem
    OK då fattar jag! Jag tror nog att om jag köper hyveln, att först då så kontaktar jag SCM i Italien när jag vet mer om modell, tillverkningsår och serienummer.

8. R

Rappala

Medlem
    Tack för hjälpen, jag hittade också den sidan i eftermiddags, men det verkar bara finnas manualer till dagens modeller. Jag har skrivit ut manualen för FS30 och tänker ta med den för att se hur mycket som stämmer. Men det det jag ser redan nu är att borden fälls undan på ett annat sätt och att anhållet har en annan konstruktion. Dagens FS30 levereras med borden fastmonterad och det står inget i manualen om hur man monterar bort dessa!

Så jag får väl ta med lite verktyg och se hur det ser ut, men det skulle kännas tryggast om jag slipper montera lös borden! Men som du säger är det nog bra att lära sig justering och sånt på en gång!

9. R

Rappala

Medlem
    Det är i morgon förmiddag som auktionen är och jag kommer att åka dit. Även om jag är ganska övertygad om att SCM Minimax är ett tillräckligt bra märke för mig, så är jag ändå lite tveksam.

Jag hade hoppats på många svar i tråden av personer som har denna hyvel, förutom den input sådana personer skulle kunna ge just nu, så skulle det framförallt innebära att det för framtida behov finns personer att rådfråga gällande inställningar, tips och problemlösning. Har man problem med en Morten, Hammer eller liknande märken verkar hjälpen aldrig långt borta här på byggahus!

Eftersom jag är nybörjare så skulle det kännas skönare att köpa ett mer känt märke!

10. R

Rappala

Medlem
    Det var en SAMCO SCM Minimax FS 30 Elite från 1991 tror jag, den såg OK ut och gick för 7000kr. Jag passade och köpte i stället en fräsmaskin EMCO TF-65 för 2600kr och en Luna 3-fas spånsug för 1300. Så jag är ändå nöjd!

• Laddar…
  11. E
    Medlem · 477 inlägg
    Pga stundande fräsköpstankar måste jag fråga om du är nöjd såhär långt med fräsen? Är mest inne på en med gjutjärnsbord för jag tycker bara dom ser klena och svajiga ut men jag kanske har fel?

Har blivit erbjuden att köpa en nämligen.

Vad är slaglängden på stål och hur är det med iläggsringar i bordet?

Tusen tack för eventuella svar :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.