Hej!

Håller på och startar upp en liten hobbyverkstad i en stuga på tomten.

Jobbar med trädfällning så tänkte spinna vidare på detta och köpa ett litet mobiltsågverk och såga till virke själv.

Då behöver man en rikt- & planhyvel vad jag förstår!

Har kikat runt en massa på olika maskiner. Hittar inte så många rikthyvlar utan det är mest kombimaskiner och planhyvlar.

Vill gärna köpa från en butik inom landet.
Har sneglat lite på Dewalt D27300 Rikt- & Planhyvel
https://www.bauhaus.se/rikt-planhyvel-dewalt-d27300-qs

Den är i min prisklass, finns hemma på lager, den kan både plan- & rikthyvla utan större omställningar.

Vad kan ni säga om denna maskin? Någon som har den eller som har testat?
Alternativ?

Har kikat runt en massa men inte riktigt hittat så mycket information om just denna maskin.
Kollar även på begagnat och auktions sidor efter begagnade maskiner men just nu är det dåligt med maskiner.

Tack på förhand!

P
Jag har en sådan Dewalt rikt&planhyvel som står i ett hörn och det är inget jag kan rekommendera!
Dreven i den är utav plast och den är så lätt så man måste skruva fast den i golv om man ska hyvla.
Min sprack dessutom i ett utav benfästena så det vart ett stort hål där (tunn gjutjärn)

Så nej kolla åt nåt annat håll..
Hellre denna Metabo, dock vet jag inte om den är nå bra heller men den kan inte va sämre än dewalts påhitt
https://www.toolab.se/produkt/Metabo-HC-260-C-Rikt

Hej!

Jag hade satsat på separata maskiner. Du slipper ställa om maskinen hela tiden.

Dag

Metabo planhyvel DH 330 på en säljsida, visar enheten med röd och grön färg och utsträckt arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rikthyvel AT150SP från Axminster Trade med erbjudandeetikett, justerbara bord och 3-skärskutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för tipsen!

Har funderat mer o mer på separata maskiner.

Nu är det mest bredden jag tänker på inför ett köp.
Att hyvla med en planhyvel funkar rätt bra tror jag, uppemot 31cm bredd.
Men 15cm hyvling? Kanske räcker långt, det är ju cirka 6 tum så kan ju köra rätt breda bitar där ändå.

En rikt på 15cm räcker länge tycker jag. Skall du rikta bredare brädor blir det tungt och otympligt att hantera. Då får du satsa på tunga breda gjutjärnsmaskiner. Min gamla Wadkin rikt tar 20cm. Jag tror nog inte att jag har har använt hela bredden någon gång. Ju bredare det är ju större är chansen att det slår sig över tid.
Jag har haft ett antal olika kombinerade hyvlar genom åren men har tröttnat på att ständigt behöva bygga om dom när man jobbar. Det är enklare och roligare med separata maskiner!

Dag

• Gilla
Frosties
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
En rikt på 15cm räcker länge tycker jag. Skall du rikta bredare brädor blir det tungt och otympligt att hantera. Då får du satsa på tunga breda gjutjärnsmaskiner. Min gamla Wadkin rikt tar 20cm. Jag tror nog inte att jag har har använt hela bredden någon gång. Ju bredare det är ju större är chansen att det slår sig över tid.
Jag har haft ett antal olika kombinerade hyvlar genom åren men har tröttnat på att ständigt behöva bygga om dom när man jobbar. Det är enklare och roligare med separata maskiner!

Dag
Okej! Tack för din input! :D

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Har kikat runt lite på planhyvlar. Du tipsade om Metabo DH330, men det verkar i stort sett vara slut överallt.

Finns det någon annan du kan rekommendera eller föreslår du att jag väntar på att just den kommer i lager?

Kikade lite på Triton TPT125 som fanns på SweDendro, men kanske inte är mycket att ha?
EDIT: hittade en video från 2019 som körde side-by-side jämförelse och då kom den tvåa så kanske inte är så illa ändå.

Tacksam för alla tips jag får :)

• Jämförelsetabell för planhyvlar med rankning baserad på matningstakt, noggrannhet, ytfinish och pris.
Redigerat:
  • Gilla
Hulteniushantverk
  • Laddar…
F Frosties skrev:
Har kikat runt lite på planhyvlar. Du tipsade om Metabo DH330, men det verkar i stort sett vara slut överallt.

Finns det någon annan du kan rekommendera eller föreslår du att jag väntar på att just den kommer i lager?

Kikade lite på Triton TPT125 som fanns på SweDendro, men kanske inte är mycket att ha?
EDIT: hittade en video från 2019 som körde side-by-side jämförelse och då kom den tvåa så kanske inte är så illa ändå.

Tacksam för alla tips jag får :)
Hej!

Triton har jag ingen erfarenhet av. Tidigare hade jag en DW 733 men bytte till en Metabo som har bättre stålhantering för mig. Väldigt nöjd med Metabon.

Dag

stigen stigen skrev:
Hej!

Triton har jag ingen erfarenhet av. Tidigare hade jag en DW 733 men bytte till en Metabo som har bättre stålhantering för mig. Väldigt nöjd med Metabon.

Dag
Okej! Men jag tror jag kör en chansning på den då jag har svårt med impulskontroll och inte kan vänta tills Metabon finns hemma, går ju alltid att byta längre fram tänker jag! :D

Jag vet inget om den Triton, men även om den kom tvåa i det testet totalt sett, så kom den sist på delmomentet thickness accuracy. Det hade fått mig att tveka ivarjefall.

Jo jag funderade lite på det men bestämde mig för att det Är ingen jättesumma så att jag tänkte att jag testar den.

F Frosties skrev:
Jo jag funderade lite på det men bestämde mig för att det Är ingen jättesumma så att jag tänkte att jag testar den.
Annars är makitas variant också populär, men dyrare än metabon

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.