7 222 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Rikt- o planhyvel, inställning av matningsrullar
Hej,
Har lite frågor angående höjd- och fjädertryckinställning av matningsrullarna på (rikt- o) planhyveln. Eller heter det valsar? Jaja, hursomhelst.
Just nu har jag problem att mata in virket och samtidigt få hyveln att hyvla, det är ett väldigt hårfint spann mellan att få in plankan överhuvudtaget och att hyvla något. Min hyvel har bara övre rullar, inga rullar under plankan alltså.
Så, rullarna matar fram plankan, inget hyvlas, vevar upp en halv millimeter, plankan matas igenom, inget hyvlas, vevar upp en halv millimeter till, plankan tar stopp på matningsrullarna. Är jag riktigt noggrann kan jag få till en hyvling på nån tiondel men så här ska det inte fungera.
Lättast måste ju vara att börja ställa in rätt höjd på rullarna, manualen till min kineshyvel har en del övrigt att önska och det står inget om detta. Finns det någon tumregel för höjdinställning av rullarna i relation till hyvelstålen?
Får jag väl till rätt höjd är en variabel borta och jag kan börja laborera med fjädertrycket.
Har lite frågor angående höjd- och fjädertryckinställning av matningsrullarna på (rikt- o) planhyveln. Eller heter det valsar? Jaja, hursomhelst.
Just nu har jag problem att mata in virket och samtidigt få hyveln att hyvla, det är ett väldigt hårfint spann mellan att få in plankan överhuvudtaget och att hyvla något. Min hyvel har bara övre rullar, inga rullar under plankan alltså.
Så, rullarna matar fram plankan, inget hyvlas, vevar upp en halv millimeter, plankan matas igenom, inget hyvlas, vevar upp en halv millimeter till, plankan tar stopp på matningsrullarna. Är jag riktigt noggrann kan jag få till en hyvling på nån tiondel men så här ska det inte fungera.
Lättast måste ju vara att börja ställa in rätt höjd på rullarna, manualen till min kineshyvel har en del övrigt att önska och det står inget om detta. Finns det någon tumregel för höjdinställning av rullarna i relation till hyvelstålen?
Får jag väl till rätt höjd är en variabel borta och jag kan börja laborera med fjädertrycket.
Jodå, det är vaxat och glidigt. Plankorna fastnar inte inuti hyveln, dom krockar med inmatningsrullen (som jag är övertygad sitter för lågt ner mot planbordet alternativt har för hög fjäderbelastning). Var nog lite otydlig i första inlägget.
Redigerat:
På min hyvel, en Moretens från 1987, finns ingen lägesinställning på rullarna. Det enda som finns är fjäderförspänning på tryckrullarna. Om fjädrarna vore för hårt ansatta skulle jag få samma problem som du har.
Hm, intressant. Jag har mest konstaterat att mina rullar har fel tryck eller ligger fel i läge och sen försökt internetsurfa fram info och det jag läst är att både läge och tryck verkar gå att justera (på de hyvlar jag läst om när jag letat inställningsinfo).
Får nog gå hem o kolla hur mina rullar fungerar egentligen.
Får nog gå hem o kolla hur mina rullar fungerar egentligen.
En liten uppdatering om hur det gick.
Hittade denna sajten med tips på höjdinställningar för matningsrullarna http://wiki.vintagemachinery.org/Getting Peak Planer Performance.ashx. Gick ner o började mäta på min hyvel, till att börja med diffade planbordet gentemot stålen 0.6mm mellan höger- o vänstersida. Omöjligt att fixa genom att justera kuttern för då skulle riktinställningarna gå åt pipan.
Matningsullarna som i länken rekommdeneras vara 0.8mm lägre än skären varierade mellan 0.9 och 2.6(!)mm. Dessutom tvärtom mot hur planbordet lutade gentemot kuttern. 2.6mm är ganska mycket, inte konstigt jag inte fick in plankorna.
Rullarna var egentligen inte inställbara i höjd, fick plocka av drivmekanismen o shimsa upp dom 2 som var tokfel i höjd. Plockade också av kedjan som synkar höjdinställningen o vred 2 kuggstänger manuellt tills bordet var i plan med kuttern.
Ja just det, anhållet som följde med hyveln kasserade jag på studs och byggde ett eget, men det var ett tag sen så det har jag nästan förträngt...och nu när jag tänker efter har jag fått shimsa utmatningsbordet för att få det parallellt med inmatningsbordet, men det var också ett tag sedan.
Sammanlagt har jag nog lagt uppemot 50 timmar på att rätta till det här skräpet, nu uppför den sig dock som det är tänkt och den hyvlar både rakt o plant o med jämn tjocklek
.
Kanske på plats med en varning, det är den här skrothögen som avses http://www.sipuk.co.uk/tools/info_SIP01550.html. Köpte den baserat på bra betyg i engelsk snickeritidning, induktionsmotor och inbyggd spånsug (som faktiskt funkar riktigt bra
).
Min var Verktygsbodens variant, samma skrot som i länken men annat märke. Verkar dock inte finnas kvar i deras sortiment längre.
Hittade denna sajten med tips på höjdinställningar för matningsrullarna http://wiki.vintagemachinery.org/Getting Peak Planer Performance.ashx. Gick ner o började mäta på min hyvel, till att börja med diffade planbordet gentemot stålen 0.6mm mellan höger- o vänstersida. Omöjligt att fixa genom att justera kuttern för då skulle riktinställningarna gå åt pipan.
Matningsullarna som i länken rekommdeneras vara 0.8mm lägre än skären varierade mellan 0.9 och 2.6(!)mm. Dessutom tvärtom mot hur planbordet lutade gentemot kuttern. 2.6mm är ganska mycket, inte konstigt jag inte fick in plankorna.
Rullarna var egentligen inte inställbara i höjd, fick plocka av drivmekanismen o shimsa upp dom 2 som var tokfel i höjd. Plockade också av kedjan som synkar höjdinställningen o vred 2 kuggstänger manuellt tills bordet var i plan med kuttern.
Ja just det, anhållet som följde med hyveln kasserade jag på studs och byggde ett eget, men det var ett tag sen så det har jag nästan förträngt...och nu när jag tänker efter har jag fått shimsa utmatningsbordet för att få det parallellt med inmatningsbordet, men det var också ett tag sedan.
Sammanlagt har jag nog lagt uppemot 50 timmar på att rätta till det här skräpet, nu uppför den sig dock som det är tänkt och den hyvlar både rakt o plant o med jämn tjocklek
Kanske på plats med en varning, det är den här skrothögen som avses http://www.sipuk.co.uk/tools/info_SIP01550.html. Köpte den baserat på bra betyg i engelsk snickeritidning, induktionsmotor och inbyggd spånsug (som faktiskt funkar riktigt bra
Min var Verktygsbodens variant, samma skrot som i länken men annat märke. Verkar dock inte finnas kvar i deras sortiment längre.
Klicka här för att svara