4 930 läst · 51 svar
5k läst
51 svar
Riksrevisionen granskar hur staten hanterat elsystemet
Allvetare
· Västra götaland
· 9 821 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 821 inlägg
Det var en retorisk fråga..tommib skrev:
Den här är länkad många gånger tidigare på forumet.
[länk]
Det är Lise Nordin, riksdagsledamot för MP, som talar om hur man ska få bort kärnkraften.
Om du tycker att Expressen är en bättre källa så har du en ledare från Anna Dahlberg här
[länk]
Nej, men de är med på listan över potentiella köpare. Eller de var det för R5 och R6 som skulle ersätta R1 och R2, tills de fick order från regeringen om att omedelbart stoppa alla sådana planer.
Antagligen av samma skäl som vi inte ser nya stora investeringar i fossilbilar. Om du ska plöja ner 100 Mdr i ett kärnkraftverk så vill du nog inte riskera att få det stängt fem år senare pga politiska beslut. Då är det krasst bättre att investera i något annat. Sveriges elförsörjning är inte privata företags ansvar och det kan inte förväntas att de ska investera i ett projekt som löper hög risk att inte ge någon avkastning.
Det är ju uppenbart att förutsättningarna i Sverige inte varit tillräckligt attraktiva för att bygga kärnkraft, vilket i grunden beror på att folket inte velat ha den, och att energifrågan legat så långt ner på agendan för väljarna.
Nä förutsättningarna att driva och bygga kärnkraft har varit för dåligaDan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 821 inlägg
Vintern har inte börjat ännu. Om du tror att 138 öre vad du kommer betala framöver, kommer du bli besviken. Vidare har vi fortfarande relativt lågt pris för att vi eldar olja samt att bl.a. Tyskland eldar kol för fullt. Vad tror du händer när vi/de slutar med det?Dan_Johansson skrev:
Jag har rörligt elpris, och snittet from december 2021 (dvs den första månaden det blev "panikhögt") tom september är 134 öre/kWh. Plus moms, skatt, moms på skatten och skatt på momsen såklart. Så än så länge är jag inte helt säker på att kalkylen för kärnkraft håller, ekonomiskt. Såvida man inte förändrar förutsättningarna för vind/sol.
5kr plus har jag haft i snitt en enda dag under samma tid.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fungerar denna termostaten, blir det problem när man täcker den?
Värme allmänt -
Behövs termostaten, eller kan jag klippa den?
Fjärrvärme & Gas -
Knyta näven i fickan eller vad? Avslag skadeståndsansökan mot Staten
Juridik -
Hur kollar man om termostaten till ett el golvvärme golv funkar.
Badrum -
Byta ut termostaten till automix 20
Värme allmänt