4774
H Harmagedon skrev:
Snäckorna låter jag så klart vara! De blir bara omlokaliserade om de vältrar sig i grönsaksodlingen. Det är bara den sk mördarsnigeln som får smaka saxen.
Vi har inte så många mördarsniglar och de vi har gör inte någon skada överhuvudtaget. Att äta upp varandra är det enda som jag noterat att de gör, förutom att snigla fram . Snäckorna däremot rör sig desto mer, klättrar gärna i stenmurar som jag har gjort och älskar att få vatten sprayat över sig när det är torrt och varmt. De sträcker sig ut och uppåt mot strålarna och man ser verkligen hur de njuter.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi hade enorma mängder mördarsniglar när vi flyttade in och mellan dem och rådjuren gick det knappt att ha trädgårdsväxter. Så jag håller efter dem. Det glädjande är att det verkar gynna andra sniglar ffa vinbärssnäckorna har blivit fler.

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
H Harmagedon skrev:
Vi hade enorma mängder mördarsniglar när vi flyttade in och mellan dem och rådjuren gick det knappt att ha trädgårdsväxter. Så jag håller efter dem. Det glädjande är att det verkar gynna andra sniglar ffa vinbärssnäckorna har blivit fler.
Vi har ca 4,5ha så vi har skapat en oas där vi hjälper djuren och djuren hjälper oss 😀. Under vintern stödmatar vi alla däggdjur och fåglar. Sommartid ser vi till att insekter har vatten att dricka ur lämpliga kärl (så de inte drunknar) och även sockervatten och självklart ängsmark med godis för nektarinsekterna. Rådjuren äter upp ogräset så vi inte behöver rensa så mycket.

• Gilla
Perplexus och 7 till
  • Laddar…
Vi brukade ta hand om sniglarna men i år så har vi varit lata. Det enda som jag ser att de ätit upp är lite solrosor på framsidan och allt förutom blomstänglarna i det lilla illa åtgångna vitlök/purjolökslandet...
Men vi ska ju ändå röja upp och fylla på med kompostmull innan de nya purjolökarna planteras ut om några veckor så det är ju på sin höjd synd att det inte finns några vuxna purjolökar som får övervintra och hålla pli på småttingarna. 😉

• Gilla
4774
  • Laddar…
Nu flyger amiralen i våra trädgårdar, en landningsplats som gillas är Echinacea purpurea `Magnus´ som blommar just när en ny generation amiraler föds.

Amiralen är en invandrare till vårt land, med vindarnas hjälp kommer fjärilarna till vårt land under försommaren, lägger ägg och nu på sensommaren kläcks de nya fjärilarna vars värdväxter är brännässlor.
Man har noterat enstaka återvandringar söderut under hösten men det är snarare undantag än regel. Amiralen kan inte övervintra i vårt klimat.

• En amiralfjäril på en blommande Echinacea purpurea 'Magnus' i trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Nu flyger amiralen i våra trädgårdar, en landningsplats som gillas är Echinacea purpurea `Magnus´ som blommar just när en ny generation amiraler föds.

Amiralen är en invandrare till vårt land, med vindarnas hjälp kommer fjärilarna till vårt land under försommaren, lägger ägg och nu på sensommaren kläcks de nya fjärilarna vars värdväxter är brännässlor.
Man har noterat enstaka återvandringar söderut under hösten men det är snarare undantag än regel. Amiralen kan inte övervintra i vårt klimat.
Ståtlig fjäril och vilken fin bild! Hos oss får den hålla till godo med Buddleja och Jätteverbena men det verkar duga.

• Fjäril på Buddleja mot röd trävägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Va? Dör alla Amiralerna? Och så kommer det nya med vindarna?

Väldigt fin bild iallafall. Hos mig sitter de högt upp i Jätteverbenan så det blir inga bra bilder. Om det är vindstilla idag får jag smyga ut och se om jag hittar någon.

H Harmagedon skrev:
Va? Dör alla Amiralerna? Och så kommer det nya med vindarna?
Ja, fjärilarna som kommer hit med vindarnas hjälp på försommaren ser vi sällan, jag vet faktiskt inte varför för amiralen är en praktfull fjäril som syns väl.

De som vi nu ser, varje år vid samma tid, är de nykläckta fjärilarna vars influgna förälder hittat nässlor att lägga sina ägg på. Det är mycket som skall fungera för att vi ska få uppleva de vackra fjärilarna i vår natur men fungerar, det gör det!

• Gilla
Harmagedon
  • Laddar…
Hos mig brukar de synas på försommaren också . Jag får ta och skaffa mig en liten fjärilsbok så jag kan lära mig lite mer om dem. Jag kan bara sånna som mina föräldrar och morföräldrar lärde mig som barn. Möjligen någon man ser på en informationstavla vid ett naturreservat.

Storfläckig pärlemorfjäril sitter på en Echinacea purpurea `Alba´ i trädgården, med vackra mönster på vingarna.
Skapa konto

Silverstreckad pärlemorfjäril, den största av de 20 arter pärlemorfjärilar som finns i vårt land. den gillar tistlar men besöker gärna våra trädgårdar om den hittar en "Magnus ´ att landa på. Flygtiden är nu, alltså sensommaren och fjärilen övervintrar i vårt land som larv.
Detta är en art som förr räknades som ovanlig men under de senaste 50 åren har den expanderat och är nu utbredd i Syd- och Mellansverige och en bit upp längs Norrlandskusten - en solskenshistoria alltså 😀

Storfläckig pärlemorfjäril med stora vita fläckar på vingarna sitter på en Echinacea purpurea `Alba´ i en trädgård.
Skapa konto

En dam av arten Storfläckig pärlemorfjäril som man hittar i Syd- och Mellansverige framförallt vid kusterna. Här har den landat i min trädgård på kusinen till `Magnus´ nämligen Echinacea purpurea `Alba´ En fantastiskt vacker undersida på vingarna, ingen av de andra pärlemorfjärilarna har så stora vita fläckar på sina vingar - underlättar identifieringen. Den uppträder ofta ensamt och flyger i generationer från maj till september. Larven lever på styvmorsviol men kan även äta andra violarter, den övervintrar som fullvuxen larv.

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Tack Abeis Koreana! Det är verkligen roligt att få lära sig mer om fjärilarna och du tar väldigt fina bilder.

Jag hade tänkt fråga dig om den sista men lyckades aldrig knäppa någon bra bild för dig att artbestämma.

Hur ser du skillnad mellan damer och herrar? Jag vet att en del arter har mindre iögonfallande honor men den silverstreckade jag visade dig var väldigt tjusig och du sa att det var en dam.

4774
A Abies koreana skrev:
[bild]

Silverstreckad pärlemorfjäril, den största av de 20 arter pärlemorfjärilar som finns i vårt land. den gillar tistlar men besöker gärna våra trädgårdar om den hittar en "Magnus ´ att landa på. Flygtiden är nu, alltså sensommaren och fjärilen övervintrar i vårt land som larv.
Detta är en art som förr räknades som ovanlig men under de senaste 50 åren har den expanderat och är nu utbredd i Syd- och Mellansverige och en bit upp längs Norrlandskusten - en solskenshistoria alltså 😀

[bild]

En dam av arten Storfläckig pärlemorfjäril som man hittar i Syd- och Mellansverige framförallt vid kusterna. Här har den landat i min trädgård på kusinen till `Magnus´ nämligen Echinacea purpurea `Alba´ En fantastiskt vacker undersida på vingarna, ingen av de andra pärlemorfjärilarna har så stora vita fläckar på sina vingar - underlättar identifieringen. Den uppträder ofta ensamt och flyger i generationer från maj till september. Larven lever på styvmorsviol men kan även äta andra violarter, den övervintrar som fullvuxen larv.
Grön larv på vit textil, möjligtvis fjärilslarv.
Skapa konto
Vet du huruvida detta är en fjärilslarv?

K
4774 4774 skrev:
[bild]Vet du huruvida detta är en fjärilslarv?
Också nyfiken på svar, har hittat såna på mina pelargoner på altanen..?

4774
K Kakelugnen566 skrev:
Också nyfiken på svar, har hittat såna på mina pelargoner på altanen..?
Den här kröp på mig. Har aldrig sett dem på pelargoner men lite här och där i trädgården, oftast på marken. Söta är de tycker jag.

K
4774 4774 skrev:
Den här kröp på mig. Har aldrig sett dem på pelargoner men lite här och där i trädgården, oftast på marken. Söta är de tycker jag.
Dom är glupska, de har bråttom att bli nåt! 😉

• Gilla
4774
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.