115 861 läst ·
965 svar
116k läst
965 svar
Rikare trädgård
Ja, bålgetingarna är några av mina favoriter i trädgården. Spännande att följa deras jakt bland blommorna. Det var inte för att skrämma någon jag skrev att de är rovdjur utan bara för att säga att de kanske inte ska räknas in i skaran av pollinerare. Deras byte är andra insekter och här verkar de ha ett särskilt gott öga till trädgårdshumlan.
Här var en särskilt sällskaplig fjäril jag fått bära ut tre gånger idag.
Här var en särskilt sällskaplig fjäril jag fått bära ut tre gånger idag.
En vacker dam av arten silverstreckad pärlemorfjäril. Förövrigt en framgångssaga, arten räknades förut som ovanlig i markerna men har expanderat de senaste 50 åren och finns numera i Syd- och Mellansverige och en bit upp längs Norrlandskusten.
Tack! Jag kunde inte klura ut vem hon var. Det är många av hennes sort just nu men min trädgård.
Ja så är det hos oss också. Blir sällan några stora getingbon nära huset där bålgetingen jagar om kvällen.A AndersS skrev:
Vi har gott om fladdermöss också och de kanske också bidrar?
Och här en bild av hanen tagen i min förra trädgård. De är väldigt förtjusta i Magnus som blommar nu under deras flygtid.H Harmagedon skrev:
Om du kollar noga på mönstret på vingarna hittar du nog partnern också.
Tyvärr har jag dåligt med Magnus i trädgården. De trivs inte hos mig. Köper mig nån då och då och har i kruka som sommarblomma. Men fjärilarna verkar vara lika glada i kungsmynta och lammöron och det är det ingen brist på här.
Vi har gott om, särskilt när vi klipper gräs i 28 °C. Då finns de väldigt nära, tack vare kvigorna på andra sidan syrenhäcken.4774 skrev:
Hästarna går fortfarande på andra sidan vägen men inte ens hästarna störs alls lika mycket som tidigare år.kashieda skrev:
Skönt, tycker väl både hästarna och vi. Surrandet dygnet runt brukar driva mig till vansinne annars. Så denna sommar utan alla triljoner flugor runt en, på en, hoppandes på en, parandes på en osv är en välkommen förändring.
Hoppas bara att förändringen är permanent 😄.
Därför myllrar det av insekter just nu – ”har följt med vindarna” - P4 Malmöhus | Sveriges Radio https://share.google/UrjTBjezAdr2GJXPxOldboy skrev:
Där ser man.
Det visar också på hur viktigt det globala klimatet och naturen är. Värmeböljor, bränder och skyfall på kontinenten drabbar även "svenska" insekter, fåglar mm.
Nå, man får glädjas åt årets sommar. Det är så mkt surr i kungsmyntan att man blir lomhörd när man går förbi. 😀
Jag gläds åt varje misslyckande av trädgårdsskötsel, eftersom det gagnar allt djur- och växtliv. Nu har jag kommit till det stadiet att det tar emot att använda gräsklippare och röjsåg (trimmer), utom när det är absolut nödvändigt för att kunna komma fram.
Enda smolket i glädjen är de spanska skogssniglarna. Det går 13 på dussinet här. Är nästan omöjligt att odla perenner och grönsaker. Det braiga är att det visar att vår mark inte är förgiftad av bekämpningsmedel. Ytterligare glädjande är att i år ser jag att de inte är kräsna. Både brännässlor och kirskål står på menyn. 😀
Det visar också på hur viktigt det globala klimatet och naturen är. Värmeböljor, bränder och skyfall på kontinenten drabbar även "svenska" insekter, fåglar mm.
Nå, man får glädjas åt årets sommar. Det är så mkt surr i kungsmyntan att man blir lomhörd när man går förbi. 😀
Jag gläds åt varje misslyckande av trädgårdsskötsel, eftersom det gagnar allt djur- och växtliv. Nu har jag kommit till det stadiet att det tar emot att använda gräsklippare och röjsåg (trimmer), utom när det är absolut nödvändigt för att kunna komma fram.
Enda smolket i glädjen är de spanska skogssniglarna. Det går 13 på dussinet här. Är nästan omöjligt att odla perenner och grönsaker. Det braiga är att det visar att vår mark inte är förgiftad av bekämpningsmedel. Ytterligare glädjande är att i år ser jag att de inte är kräsna. Både brännässlor och kirskål står på menyn. 😀
Tänk, vi har spanska skogssniglar i mängder, i år oxå fullt med vanliga små sniglar, få mördarsniglar men ingen snigel har någonsin ätit upp något planterat t trädgården. Vet inte om det är för att de har så mycket annat att mumsa på...Oldboy skrev:
Där ser man.