Fin bild, naturen är fantastisk på att läka skador och det bästa av allt, det kostar ingenting utan är helt gratis. Visst finns det hopp men vi borde nog vårda det som vi oftast tar för givet, det där alla jordens arter lever i komplicerade kretslopp och levererar livsnödvändiga tjänster till mänskligheten, ekosystemtjänster.

Jag brukar tänka som så att naturen är vårt kapital och det som vi får och använder från naturen är den årliga räntan på kapitalet. En god hushållning är räntan som vi kan leva på men sedan länge har vi knaprat på kapitalet.

Den ekologiska skuldens dag – Wikipedia

Vårt Östersjön är ett mycket förorenat hav och nu dammsuger ca 20 industritrålare havet och i höstas gick larmet om att strömmingsbeståndet håller på att kollapsa, även torsken är illa däran. Det är inte god hushållning. Globalt är fisket inriktat på arter som befinner sig i toppen av näringskedjan vilket medför kraftiga störningar i den ekologiska balansen. Av samma skäl är det viktigt att rovdjur och rovfåglar tillåts leva i bestånd som inte försvagas.

Jag är mycket väl medveten om att det finns starka konfliktlinjer om allt som handlar om bevarandefrågor och äganderätt. Men det måste gå att hitta lösningar som kan göra alla, om inte helt nöjda men som gör att vi inte sågar av den gren vi sitter på, vi måste också kunna överlämna annat än avfallshögar till kommande generationer.

Bilden på avverkningarna är tagen flera år innan 2018 när granbarkborren gjorde sin katastrofala entré i våra skogar. Den har alltid funnits men har varit en insekt bland alla andra, plötsligt förändrades förutsättningarna och värmen gjorde att den svärmade fler gånger under sommaren och förökade sig katastrofalt. Granplantagerna som numera täcker stora områden blev svårt skadade. Granen är ett träd som trivs bäst i ett tajga klimat och blir stressad av värme och torka. Stressade träd sänder doftsignaler som granbarkborren kan uppfatta och när granen inte längre kan försvara sig med kådan pga av värmen är utgången given. Klimatförändringarna kommer att medföra många liknande överraskningar, granbarkborren är en svaghetsinsekt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Även om Varg jagas så är det ju mycket få som vill utrota den. De ekosystemstjänster du pratar om behövs inte här. Vi har inte för stor hjortstam.

Där med inte sagt att vi borde göra mer, men Vargarna är inget vidare bra exempel på problem.
Jo då, för stor hjortstam finns i delar av Skåne, stora delar av Sörmland och Östergötland.

Med överdimensionerad hjortstam blir älgarna mindre, och färre. På sina håll så få att det inte går att jaga älg längre.
Betesskadorna i skogen blir märkbara.

Det finns en hel del som vill utrota vargen. Kanske inte på jorden, men åtminstone i stora delar av Sverige...

Det verkar inte som att alla håller med eftersom jakten begränsas.

För stor hjortstam hanteras bäst med jakt och inte med varg. Jag har en bekant som har haft angrepp av varg hos sina får. Dagen efter var den där igen men det var det sista den vargen gjorde. Det har inom några mils radie från oss varit ett antal vargangrepp på får vilket gör att ägarna måste hålla djuren inne.

Varg går inte att ha i bygder med tamboskap då det är mycket lättare för vargen att ta får än att jaga vilt. Har man sett vad en varg gör i en flock får vill man nog inte att vi har vargar alls.

Om ni vill diskutera vargfrågan kanske ni kan starta en egen tråd.

• Gilla
Jenny P och 3 till
  • Laddar…
Inte meningen att kapa tråden. Jag tycker dock att jämförelsen med svensk vargjakt och vargar i en nationalpark i USA haltar lite. Men åter till ämnet som ligger mig varmt om hjärtat.

D Daniel 109 skrev:
Det verkar inte som att alla håller med eftersom jakten begränsas.
Kan du utveckla hur du menar?

Om hjortbeståndet ansågs vara för stort skulle man väl tilldela fler djur under jakten.

A Abies koreana skrev:
Visst är det så, helt rätt. Det är svårt att ta en bild av det som inte finns längre, nämligen skogen bakom åkerbiten.
Men det är inget kalhygge och fotografen har väl lyckats få med både bevuxna och avverkade ytor på bilden?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om hjortbeståndet ansågs vara för stort skulle man väl tilldela fler djur under jakten.
Jag är inte jägare men det är väl fritt att skjuta dovhjortshind nu?

G-83 G-83 skrev:
För stor hjortstam hanteras bäst med jakt och inte med varg. Jag har en bekant som har haft angrepp av varg hos sina får. Dagen efter var den där igen men det var det sista den vargen gjorde. Det har inom några mils radie från oss varit ett antal vargangrepp på får vilket gör att ägarna måste hålla djuren inne.

Varg går inte att ha i bygder med tamboskap då det är mycket lättare för vargen att ta får än att jaga vilt. Har man sett vad en varg gör i en flock får vill man nog inte att vi har vargar alls.
Jo det går, själv har jag gett upp fårskötseln då jag bor i ett revir med lyckade föryngringar och jag vill och kan inte lägga de resurser som krävs för att ha rovdjurs säkert stängsel.

Jag har (inte mycket) mot vargen, vi har råd att ha en stam i Sverige men som privatperson har jag inte råd och möjlighet att hålla statens vilt utanför min fastighet.

F fribygg skrev:
Jag är inte jägare men det är väl fritt att skjuta dovhjortshind nu?
Ja, det är fritt.

Dessutom har LST i svårast drabbade Länen i princip släppt till något som mest kan liknas vid "Skyddsjakt nästan hela året" på handjur...

D Daniel 109 skrev:
Det är ju det man gör, men det är inte så enkelt att bli av med de överstora stammarna som man skulle kunna tro.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Ja, det är fritt.

Dessutom har LST i svårast drabbade Länen i princip släppt till något som mest kan liknas vid "Skyddsjakt nästan hela året" på handjur...
Men sannolikt inte just nu när de brunstar?

F fribygg skrev:
Men sannolikt inte just nu när de brunstar?
Citerar ur jakttabellen avseende Dovhjort:

1 september- 0 September: Endast hornbärande djur och kalv, Endast smyg och vakjakt.
1 oktober-20 oktober: Alla djur
21 oktober - 15 november: Endast hind och kalv
16 november-28 (29) februari: alla djur
1 mars-31 Endast hind och kalv, Smyg och vakjakt.

Plus då att vissa LST ger utökade jakttider.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.