110 132 läst ·
900 svar
110k läst
900 svar
Rikare trädgård
Du kan väl sätta den lite högre upp. Det tycker nog fåglarna bara om, då de kommer längre upp från katterna.Unikt namn skrev:
Hade trädkrypare i trädgården för första gången. Ännu en viktig predator som dammsuger stammar efter insekter året runt. Vilket innebär att det givetvis måste upp en trädkrypareholk. Är det någon som har erfarenhet av en sådan?
Kul! Jag försökte bygga en själv, i teorin enkelt, men köpte även en. Tydligt vilken den föredrog, inte den hemmagjordaB Bombus pratorum skrev:
Jo det är väl egentligen ett bra tips. Har tyvärr sett katter uppe i björkgrenen som den sitter i nu på ca 2meters höjd, så jag borde välja ett annat ställe.B Bombus pratorum skrev:
Jag kanske får flytta den till en krok på garagetaket och böka runt med en stege vid påfyllning.
Kanon. Då bygger jag några sådana.T TreeView skrev:
Och som ett generellt tips så vill jag också påpeka att om man bor nära skog eller parker så kan man fråga om man får sätta upp lite holkar. T.ex. om man fyllt sin egen tomt redan… Sällan någon nekar om man låter bli att spika upp dom.
Går åt väldigt mycket vatten i mitt fågelbad nu. Mycket mer än under sommaren. Och eftersom det till slut börjat regna här så används det inte i huvudsak för att dricka utan för att bada. Om fjäderdräkten inte är i trim så flyger de långsammare och faller lättare offer för rovdjuren. Troligen gör det också att isoleringen blir sämre vilket kan ha ett högt pris nu under nätterna.
Så ha gärna ett fågelbad fullt året runt för att maximera kvittret.
Nåt bra tips på ett diskret fågelbad?B Bombus pratorum skrev:Går åt väldigt mycket vatten i mitt fågelbad nu. Mycket mer än under sommaren. Och eftersom det till slut börjat regna här så används det inte i huvudsak för att dricka utan för att bada. Om fjäderdräkten inte är i trim så flyger de långsammare och faller lättare offer för rovdjuren. Troligen gör det också att isoleringen blir sämre vilket kan ha ett högt pris nu under nätterna.
Detta inlägg handlar inte om våra små privata jordplättar som blir allt mer artfattiga utan om den stora trädgården jorden där hotet mot biologisk mångfald är ett minst lika omfattande problem som klimatförändringar. De beteenden som vi människor uppvisar är både olämpliga och skadliga när målsättningen är att finna balans på en ändlig planet.
Ett exempel, den 2 januari 2023 inleds vinterns vargjakt i Sverige och beslutet är att 75 vargar skall skjutas. Det är många fler än det brukar vara och blir ett stort ingrepp på en redan utsatt vargstam. Den människocentrerade synen på naturen och dess innevånare, den biologiska mångfalden, skadar det som förser oss med ekosystemtjänster och som är grundläggande för vår långsiktiga överlevnad. Predatorernas värde i naturen kan inte överskattas, läs gärna om vad som hände när vargarna återintroducerades i Yellowstone.
"Den fackvetenskapliga tidskriften Science anses vara en av världens mest prestigefyllda vetenskapliga tidskrifter. I det senaste numret publiceras en varning för Sveriges bristfälliga miljöpolitik. Europeiska medlemsstater, institutioner och experter rekommenderas att vara skeptiska till Sveriges politik för bevarande av biologisk mångfald."
”Sverige hotar Europas biologiska mångfald” | Natursidan
Sveriges goda rykte i världen vad gäller klimat, miljö och biologisk mångfald börjar naggas i kanten till förmån för vaddå? - kanske kortsiktighetens förbannelse? Jag vet inte men vi lever av och är beroende av de ekosystemtjänster som naturen producerar och där varje art är viktig i den komplicerade väv som utgör vår natur, det som vi utrotat är för alltid borta. Själv tillhör jag de som anser att varje art har rätt till sin existens för sin egen skull, oberoende av artens betydelse för vår överlevnad men oavsett ståndpunkt så finns det alla skäl i världen att fundera över vad som står på spel.
Om någon blir intresserad och vill lära sig mer om vad som måste göras (eller varför inte vad som måste undvikas) kan jag rekommendera en nyutkommen bok "Ett dolt universum - jordens okända biologiska mångfald" av Alexandre Antonelli.
Författaren är forskningschef på Kew Gardens i Storbritannien och professor i biologisk mångfald vid Göteborgs universitet.
Ett exempel, den 2 januari 2023 inleds vinterns vargjakt i Sverige och beslutet är att 75 vargar skall skjutas. Det är många fler än det brukar vara och blir ett stort ingrepp på en redan utsatt vargstam. Den människocentrerade synen på naturen och dess innevånare, den biologiska mångfalden, skadar det som förser oss med ekosystemtjänster och som är grundläggande för vår långsiktiga överlevnad. Predatorernas värde i naturen kan inte överskattas, läs gärna om vad som hände när vargarna återintroducerades i Yellowstone.
"Den fackvetenskapliga tidskriften Science anses vara en av världens mest prestigefyllda vetenskapliga tidskrifter. I det senaste numret publiceras en varning för Sveriges bristfälliga miljöpolitik. Europeiska medlemsstater, institutioner och experter rekommenderas att vara skeptiska till Sveriges politik för bevarande av biologisk mångfald."
Sveriges goda rykte i världen vad gäller klimat, miljö och biologisk mångfald börjar naggas i kanten till förmån för vaddå? - kanske kortsiktighetens förbannelse? Jag vet inte men vi lever av och är beroende av de ekosystemtjänster som naturen producerar och där varje art är viktig i den komplicerade väv som utgör vår natur, det som vi utrotat är för alltid borta. Själv tillhör jag de som anser att varje art har rätt till sin existens för sin egen skull, oberoende av artens betydelse för vår överlevnad men oavsett ståndpunkt så finns det alla skäl i världen att fundera över vad som står på spel.
Om någon blir intresserad och vill lära sig mer om vad som måste göras (eller varför inte vad som måste undvikas) kan jag rekommendera en nyutkommen bok "Ett dolt universum - jordens okända biologiska mångfald" av Alexandre Antonelli.
Författaren är forskningschef på Kew Gardens i Storbritannien och professor i biologisk mångfald vid Göteborgs universitet.
" Själv tillhör jag de som anser att varje art har rätt till sin existens för sin egen skull, oberoende av artens betydelse för vår överlevnad men oavsett ståndpunkt så finns det alla skäl i världen att fundera över vad som står på spel."
Det här tar jag med hela mitt hjärta till mig
Det här tar jag med hela mitt hjärta till mig
Även om Varg jagas så är det ju mycket få som vill utrota den. De ekosystemstjänster du pratar om behövs inte här. Vi har inte för stor hjortstam.
Där med inte sagt att vi borde göra mer, men Vargarna är inget vidare bra exempel på problem.
Där med inte sagt att vi borde göra mer, men Vargarna är inget vidare bra exempel på problem.
Det är ett insändarbrev till Science författat av forskaren Guillaume Chapron på SLU. Det går att läsa här:A Abies koreana skrev:"Den fackvetenskapliga tidskriften Science anses vara en av världens mest prestigefyllda vetenskapliga tidskrifter. I det senaste numret publiceras en varning för Sveriges bristfälliga miljöpolitik. Europeiska medlemsstater, institutioner och experter rekommenderas att vara skeptiska till Sveriges politik för bevarande av biologisk mångfald."
https://www.science.org/doi/10.1126/science.adf2714
Om jag har förstått det hela rätt så har det inom EU-samarbetet drivits ett naturskyddsarbete som bygger på konservativa tankar om att återställa korridorer med ursprunglig "natur" på den mycket tättbefolkade kontinenten. Det har rimmat illa med det glesbefolkade Sverige där man mer har haft synen att naturen brukas av människan för att upprätthållas och att kultur är en garanti för vår biodiversitet. (Öppna landskapstänket. Det blir inga öppna landskap utan människans verksamhet.)