Emma242 skrev:
Det finns mängder av insekter som lever i och av gräs och halvgräs. Inte sällan uteslutande. Men de flyger inte runt med sexiga vingar och flirtar, utan kryper runt i axen, längs bladnerverna och basen på gräset.
Det finns ju fjärilar som lägger ägg på gräs. Förmodligen inte i en gräsmatta men låter man den växa upp till något mer ängslikt så kan även gräsen generera sexiga insekter.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
A
B Bombus pratorum skrev:
Det finns ju fjärilar som lägger ägg på gräs. Förmodligen inte i en gräsmatta men låter man den växa upp till något mer ängslikt så kan även gräsen generera sexiga insekter.
Själv gillar jag osexiga insekter; tripsar, flugor och parasitsteklar. Och spindeldjur! Men det är svårsålt…

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Fadai
Emma242 skrev:
Själv gillar jag osexiga insekter; tripsar, flugor och parasitsteklar. Och spindeldjur! Men det är svårsålt…
Spindeldjur är inte osexiga! De äger! :heart::heart::heart:

• Gilla
  • Älska
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Se så´n stil de har :D

En humla som pollinerar ett lila blomhuvud med gula mitten på en grönskande bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bee pollinating a vibrant purple aster flower with green foliage in the background.
Skapa konto

Fluga på en blommas pistiller med rosa blomblad i bakgrunden.
Skapa konto

Randig skalbagge på lila blomma mot grönt bakgrundsgräs
Skapa konto

En vit spindel på en rosa blomma med rödorange ståndare.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Klabbarparn och 7 till
  • Laddar…
Maria T
En larv till Brunsprötad Skymningssvärmare på en sandig stig med nålar och småstenar.
Skapa konto

Hittade en sån här gynnare strax utanför trädgården, på sandig stig.
Larv till Brunsprötad Skymningssvärmare säger böcker och Google när jag kollar. Fin larv, lite mer oansenlig fjäril.

• Gilla
Dalbotant och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
[bild]
Hittade en sån här gynnare strax utanför trädgården, på sandig stig.
Larv till Brunsprötad Skymningssvärmare säger böcker och Google när jag kollar. Fin larv, lite mer oansenlig fjäril.
Det är nu man ser dessa fantastiska svärmarlarver.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Har haft en fantastisk amifibiesäsong. Har haft liten och stor salamander på gården och så är det gott om paddor/grodor där ute. Och då har jag inte ens något riktigt öppet vatten än. Gräva stor damm och bäck står väldigt högt på listan, men har inte skett än. Bara ikväll, under den dagliga sitta-och-titta-på-fladdermössen såg jag en handfull groddjur hoppa runt på gårdsplanen. Så löjligt fina. Huvudsakliga skälet till den generösa amfibieskörden i år är nog vädret med en ganska blöt sommar här. Men långsiktigt är det också att jag gått från tragiska gräsmattor till äng och buskar och ogräs och annat fint. Gott om insekter och ställen att gömma sig på för en liten ödla.

Fick lite panik nu när det kom en vecka högsommar med uppåt trettio och torka. Hur ska det gå för mina små fuktiga vänner? Så i desperation grävde jag ner en ful murarbalja i en övergiven rabatt och fyllde med vatten från infiltrationsbädden och en ful stenkant runt. Och med en gång hittade grodorna dit så nu i kväll satt två små stilla grodor eller paddor på grenen som jag lagt ner i baljan. De satt nog på jakt och väntade på att maten skulle komma förbi.

Naturen fyller alla nischer, hur små de än är. En ful murarbalja är en damm för en liten ödla. Ett ostädat hörn med ogräs är en djungel för en fjärilslarv. Och med det följer balans. Har i ett par år haft rejält med jordlöpare som konstigt nog hittat in i huset. Kunde kasta ut ett par stycken om dagen förra sommaren. I år hittills bara en eller två i huset. Med en arme av paddor där ute i natten så är det mer rimliga mängder skalbaggar på gården. Och så kan jag sitta på kvällen och höra de små försiktiga skutten över gårdsplanen medan fladdermusen ljudlöst jagar en meter ovanför mig.

• Gilla
  • Älska
Fadai och 8 till
  • Laddar…
Kan vara värt att tänka på hur det ser ut med blomningen i trädgården så här på sensommaren. Även här i söder är tex humledrottningarna fortfarande på vingen för att ladda sista energin innan de går och lägger sig. Och blomflugor och fjärilar surrar också runt ett bra tag till. Alla dessa behöver mat till säsongen verkligen är slut.

Så här sent är det bara mina perenna solrosor som står i full blomning och sen kommer kärleksörten men det mesta annat sjunger på slutrefrängen så till nästa säsong får jag försöka få till lite mer sen blomning.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
T
B Bombus pratorum skrev:
Kan vara värt att tänka på hur det ser ut med blomningen i trädgården så här på sensommaren. Även här i söder är tex humledrottningarna fortfarande på vingen för att ladda sista energin innan de går och lägger sig. Och blomflugor och fjärilar surrar också runt ett bra tag till. Alla dessa behöver mat till säsongen verkligen är slut.

Så här sent är det bara mina perenna solrosor som står i full blomning och sen kommer kärleksörten men det mesta annat sjunger på slutrefrängen så till nästa säsong får jag försöka få till lite mer sen blomning.
Har du nåt bra tips på vad man kan ha i trädgården för den blomning?

T TreeView skrev:
Stockrosor! De blommar fortfarande här i zon 4, till glädje för våra surriga vänner:
En humla som samlar nektar i en blommande mörkrosa stockros med grönska i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Dalbotant och 4 till
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Echinacea purpurea `Magnus´ röd solhatt är ett säkert kort så här på sensommaren.

Fjäril på blomman Echinacea purpurea 'Magnus', röda kronblad och framträdande brun mitt.
Skapa konto

En fjäril på en blomma av Echinacea purpurea 'Magnus', en röd solhatt.
Skapa konto

• Gilla
Dalbotant och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Här i norra Stockholm blommar som vanligt ölandstoken. Den slutar blomma först sent på hösten och är full med bin och humlor.
Ölandstok med gula blommor och gröna blad i full blom, attraktiv för bin och humlor.
Skapa konto

En annan favorit är dahlior, otroligt vackra och omtyckta av humlorna. Man måste dock täcka dem under frostnätter för att se deras prakt till oktober.
En humla på en rosa dahlia under blomning i solljus, vilket symboliserar sommarens interaktion mellan insekter och blommor.
Skapa konto

Flox
Ljusrosa ölandstok blommar i trädgården med gröna blad och en buske med gula blommor i bakgrunden.
Skapa konto

Höstanemon
Ölandstokar i blom framför en röd trävägg, populära för bin och humlor i en trädgård.
Skapa konto

Och alla självsådda solrosor från fröna i vintras.Till glödje inte bara för humlor utan även talgoxar.
Självsådda solrosor blommar i en trädgård med skog i bakgrunden, symboliserar sen sommar och humlornas glädje.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Mnbvcxz och 5 till
  • Laddar…
För en rikare trädgård ska man, om man har en gräsmatta, klippa den så högt som möjligt. Den blir torktåligare, innehåller fler växtarter och mer insekter och andra djur. Ny forskning visar också att snaggad gräsmatta ger mer skadeinsekter. Förmodligen en följd av färre djurarter i mattan. Fler djurarter ger mer balans.

https://rikaretradgard.se/ny-studie-hart-klippta-grasmattor-gynnar-skadeinsekter/

Men bäst är givetvis att släppa upp gräsmattan till äng istället. Alla blir lyckligare av en äng. ;)

• Gilla
  • Älska
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Tycker man om fågellivet i trädgården så kan man absolut sätta igång och mata nu. Hos mig är det ganska tomt vid fågelmatarna under sommaren men sista veckorna är det högtryck med mängder av talgoxar och blåmesar. Många av dom är roligt klumpiga ungar som nu behöver äta upp sig för att överleva den första vintern. Och det vill jag ju att dom gör så de kan fortsätta att förgylla mitt liv.

• Gilla
Mnbvcxz och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Nötväckorna är det också full fart på. De samlar in och gömmer enorma mängder mat inför vintern. Hos oss försvinner över en liter solrosfrön varje dag.

• Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.