-Isolera ovanpå råsponten med frigolit
Jag skall lägga om mitt tak till sommaren och funderar lite över det här med att tilläggsisolera. Jag tycker, speciellt när man läst denna tråd, att lägga på cellplast/frigolit ovanpå råsponten istället för att lägga på massa isolering på vindbjälklaget verkar som en mycket bra idé. Då borde man ju helt slippa dessa bekymmer att ha tätt upp till vind och risk för mögel och dyl. Man gör om sin kallvind till en varmvind. Finns det några nackdelar att lägga isoleringen på utsidan råsponten?

Att denna lösning inte passar alla inser jag då det krävs att man lägger om taket. Fast jag vet inte vilket som verkar billigast/lättast i längden, att lägga om taket eller riva ner innertak för tätning med plastfolie eller som ett tredje alternativ ha avfuktare/fläkt kontinuerligt igång på vinden.

MVH
jpettersson

Det här med fuktberäkning är klurigt.

Antag nu följande.

Utetemperatur -9 C
Vindtemperatur -5C
Rh på vind 82%
Rh ute 76%

Det här är mina faktiska värden just nu. Det har varit fuktigt ute men nu har det blivit kallare. Vinden är uteluftsventilerad men har ännu inte hunnit anpassa sig.

Med Vaisala-beräknaren Vaisala Humidity Calculator får jag följande:

Temp: -5
Rh: 82%
--> Frostpunkt: -6.7 C

Hur tolkar jag frostpunkt? Innebär det att luften på vinden kondenserar (blir rimfrost) mot det kalla innertaket om dess temperatur är lägre än -6.7C?

Frostpunkt vet jag inte om jag känner igen...menar du daggpunktstemperaturen? Det är ju temperaturen då fukten kondenserar

Dom kallar negativa daggpunktstemperaturer för "frostpoint".

OK. Jag har vissa takstolar som är dubbla och spalten mellan dem är täckt med byggplast, fastspikad mellan takstol och undertaksboarden. Spalterna varierar mellan 5 cm ner till 1.5 cm.

Har ingen kondens på resten av vinden, men just i dessa spalter på byggplasten så får jag kondens/rimfrost. Och det är ju inte så konstigt om man betraktar daggpunktstemperaturen. Värst kondens blir det i den smalaste spalten.

Jag funderar på att fylla ut dessa spalter med fogskum för att inte få denna kalla yta och utfällning av kondens direkt på filmen.

MathiasS skrev:
Dom kallar negativa daggpunktstemperaturer för "frostpoint".
Man lär sig en hel del på det här forumet!

bonnier skrev:
Man lär sig en hel del på det här forumet!
Det intressanta ser du ju om du tittar på kalkylatorn i avancerat läge, där kan du se absolut fuktighet, gram per kubikmeter luft etc.

MathiasS:

Du kan väl berätta hur det går för dig med TV.

Har du takfotsventilation? Hur sätter du igen den? Har du nockventilation? Ska den också sättas igen?

Har du kondensproblem? Hur fixar TV dessa?

Jag har några köldbryggor på vinden där det bildas kondens i kallt väder utan att det påverkar %Rh. Även med TV som håller nere %Rh så gissar jag att kondens uppstår vid kall väderlek, eller?

Consensus skrev:
MathiasS:

Du kan väl berätta hur det går för dig med TV.

Har du takfotsventilation? Hur sätter du igen den? Har du nockventilation? Ska den också sättas igen?

Har du kondensproblem? Hur fixar TV dessa?

Jag har några köldbryggor på vinden där det bildas kondens i kallt väder utan att det påverkar %Rh. Även med TV som håller nere %Rh så gissar jag att kondens uppstår vid kall väderlek, eller?
Det går inte att säga hur det går eller hur TV funkar idagsläget. Drifttiden är allt för kort för detta. Om ett par månader kan man i bästa fall dra några slutsatser och säga att det funkar eller inte. Tycker jag.

Jag har möggelstoppershål i varje fack uppe och nere. Hålen i nock har jag tätat med masonit+monteringslim. Hålen i takfoten är kvar eftersom det ligger snö på taket. Även dom skall tätas vid tillfälle. Jag tror iaf att jag fått stopp på korsdraget på vinden även om mer kan göras. All ventilation ska sättas igen och ersättas av ett inlopp (fläkten) och ett utlopp med backventil (den kan bli flera utlopp beroende på hur vinden ser ut).

Jag har inte haft direkta kondensproblem annat än på englasfönster på vinden. Dock här det ju rätt fuktigt på vinden...

Om kondens uppstår eller inte vid kallt väder beror ju på hur låg RF du lyckats få i vindsluften - daggpunkten för vindsluften styr om det kondenserar.

Det jag kan konstatera är att:
Första veckan var vädret sådant att fläkten kunde gå hela tiden, dagtid. Det kostar gratis och ger snabb initial effekt på RF. Den senaste veckan har det dock varit väldigt fuktigt ute och fläkten har knappt gått nånting. Istället har värmekabeln gått hela tiden. Jag har inte mina avläsningar från elmätarna tillgängliga men fläkten drar "ingenting" och värmekabeln kostar ju några tior när den går...

OK, varför har du "mögelstoppers"? Satte du dit dem nu eller ska de bort? Jag trodde det bästa för TV är en helt hermetiskt tillsluten vind, förutom en tillufts- och en frånluftsventil som styrs av fläkten och backventilen.

Consensus skrev:
OK, varför har du "mögelstoppers"? Satte du dit dem nu eller ska de bort? Jag trodde det bästa för TV är en helt hermetiskt tillsluten vind, förutom en tillufts- och en frånluftsventil som styrs av fläkten och backventilen.
Dom satte jag dit när jag tilläggsisolerade. Nu ska dom propppas igen. :o

Du behöver inte ha en hermetiskt tillsluten vind med TV, det är en av skillnaderna mot en avfuktare. Ju tätare den är desto bättre är det, men eftersom fläkten skapar ett övertryck behöver det inte vara totalkatastrof om det är en glipa nånstans (det är svårt att få en gammal vind helt tät), luften ska ju faktiskt ut nånstans. Med en avfuktare på plats är det viktigare med tätheten som jag ser det, annars skenar driftskostnaden.

Hur ser det ut nu då? Har Rh sjunkit?

Ursäkta nyfikenheten, men jag har själv en vind med Rh mellan 80-90% hela vintern.

Consensus skrev:
Hur ser det ut nu då? Har Rh sjunkit?

Ursäkta nyfikenheten, men jag har själv en vind med Rh mellan 80-90% hela vintern.
Som diskuterats tidigare går det inte att stirra på RH, den åker ju jojo med temperaturen. Om den absoluta fuktigheten har sjunkit vet jag inte, har inte räknat efter faktiskt. Ett av skälen till det är att styrenheten för fläkten (dvs Trygghetsvakten Vind delen av lösningen) verkar vara kaputt och nu är reklamerad. Jag har ryktesvägen hört att man har nått problem med någon komponent i styrenheten. Jag räknar med att få ett besked imorgon, reklamerade idag.

Generellt behövs längre tid än några veckor för att se något vettigt - det tar lång tid att torka ut allt virke, speciellt så här års.

Mvh,
Mathias

Edit: och bara för att jag reklamerade idag så hoppade fläktjvln igång för några minuter sedan, för första gången på 2-3 veckor...

MathiasS skrev:
Edit: och bara för att jag reklamerade idag så hoppade fläktjvln igång för några minuter sedan, för första gången på 2-3 veckor...
Typiskt, men då gav reklamationen resultat! :)

... i mina mätningar var det rätt torrt ute i går kväll. Kan det ha triggat igång maskinen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.