Antagligen är det taskiga/fuktiga "vintervädret" som får en del vindar att gro nu.

Är det kallvind så finns ju problemet med att få en vanlig avfuktare att fungera bra i dessa temperaturer, måhända skulle en TV hjälpa bättre. Jag känner på mig att jag själv kommer få samma problem snart...

Jo, jag tror att den här vintern är blötast i mannaminne... Många är nog lyckligt ovetande om vilka problem de har...

MatiasS. Fick du igång nån loggning på vinden? För att återknyta till min ursprungsfråga om %RF gräns för vinden. Vilken %RF och temperatur har du haft?

Trygghetsvakten Vind har sin poäng, men en sån här vinter med så fuktig luft ute så kommer den nog inte fungera så bra... Då kan man ju inte köra "fläktdelen", utan man får köra på "direktelen" i värmekablarna för att värma vinden och få ner %RF. Eller? Då förlorar man ju besparingen med den tjocka tillägsisoleringen. För att inte tala om man skall börja köra med en energislukande avfuktare.

Ett av mina projekt i vinter är mekanisk frånluft i alla badrum. Detta skapar lite undertryck i huset och mindre fukt kommer upp på vinden. Vad jag hittils kan se så har det gett bra resultat. Kanske något att tänka på för fler?

bonnier skrev:
Antagligen är det taskiga/fuktiga "vintervädret" som får en del vindar att gro nu.

Är det kallvind så finns ju problemet med att få en vanlig avfuktare att fungera bra i dessa temperaturer, måhända skulle en TV hjälpa bättre. Jag känner på mig att jag själv kommer få samma problem snart...
Ja det känns som om vädret ur denna synvinkel varit rätt extremt denna senhöst/vinter. Men huset måste ju klara alla vädertyper så någon åtgärd krävs helt klart. Mer ventilation är inte aktuellt förstås, tätare nedåt går inte att få - kvarstår att avfukta eller öka tempen.

Ugglan skrev:
Jo, jag tror att den här vintern är blötast i mannaminne... Många är nog lyckligt ovetande om vilka problem de har...

MatiasS. Fick du igång nån loggning på vinden? För att återknyta till min ursprungsfråga om %RF gräns för vinden. Vilken %RF och temperatur har du haft?

Trygghetsvakten Vind har sin poäng, men en sån här vinter med så fuktig luft ute så kommer den nog inte fungera så bra... Då kan man ju inte köra "fläktdelen", utan man får köra på "direktelen" i värmekablarna för att värma vinden och få ner %RF. Eller? Då förlorar man ju besparingen med den tjocka tillägsisoleringen. För att inte tala om man skall börja köra med en energislukande avfuktare.

Ett av mina projekt i vinter är mekanisk frånluft i alla badrum. Detta skapar lite undertryck i huset och mindre fukt kommer upp på vinden. Vad jag hittils kan se så har det gett bra resultat. Kanske något att tänka på för fler?
Väderstationen är ej på plats. Har inte haft tid att reda ut om jag ska utgå från en ren datalogger eller en väderstation. Ska slå en signal till Safecast och reda ut detta så fort möjlighet ges. Det hade förstås varit bra om den redan varit på plats i detta läge. RF idag var cirka 80 men jag har ingen uppgift om temperaturen - man kan ju gissa på ett antal plusgrader förstås.

Att dra igång en TV nu verkar rätt hopplöst. En av de sakerna jag funderar på är om det inte är smart att förbättra utgångsläget en smula mha en avfuktare. Man kan ju också säga att vid denna årstid så är det väl rimligt att TV aldrig hämtar luft utifrån vilket gör att man likagärna kan slänga upp en kupevärmare som får gå ett antal tippar per dygn (eller en byggfläkt inledningsvis för att torka ur en aning....

Om det kostar några hundringar/tusing hit eller dit att driva detta kan göra detsamma tycker jag - jag har ett betydligt trevligare inomhusklimat sedan vi isolerat ordentligt. Mindre drag och färre kallstrålande ytor.

Angående ventilationen så har vi redan fläktar i badrummen och det är ju också så att självdraget är på topp så här års.

Jag håller bara på och spånar och provar mig fram för att minska vindsfukten, och det drar med sig en massa teorier... Jusst nu är jag som sagt inne på bostadsventilation som kanske det viktigaste att förbättra... Speciellt som det är ett himla duschande å skvättande å plaskande och lagande av mat och dessutom så måste man ju andas....  ;) Detta stiger ju uppåt i huset, och smiter då upp på vinden. Kondens på badrumsspegeln går väll ann, men på råspont är det ju förödande...

Enligt BBR skall bostadshus ventileras 0,35l/sek och kvm. En gammal norm? rekommenderar 0,5 luftomsättning per timme. Exempelvis i ett hus på 200kvm skall 70 liter ut per sekund.

Jag räknade på mitt hus, och med självdrag så kommer jag inte upp i det rekommenderade. Definitivt inte på sommaren, och ej heller högre upp i huset med kortare skorstenspipa. Dessutom hade jag inte självdrag från alla badrum, utan bara mindre”pax” fläktar gående kontinuerligt. Dessa får man ut kanske 10-20l/s från vid ideala förhållanden. De är dock för svaga för att trycka ut luft. Så ofta ger de betydligt mindre.

Så därför har jag nu börjat kolla på mekanisk ventilation. Speciellt på övre plan, eftersom varma/fuktiga luften stiger uppåt och då är det bra att suga upp den innan den kommer upp på vinden. Därför har jag satt en provisorisk kanalfläkt på övre plan för att testa, men planen är att dra ett helt nytt mekaniskt ventilationssystem i huset.... Pust! Varför måste man vara så .... intreserad .... det blir så mycket jobb...

Vad tror ni om detta?

Verkar ha ramlat in på rätt tråd här... Jag har just renoverat mitt hus och satt upp fuktspärr i tak och yttervägg. Fick dock ångest när jag läst KOBs inlägg om spotlightshål! Har planer på att tilläggssiolera med 40cm lösull på vinden, ska jag oroa mig för spotlightshålen och hur åtgärdar jag det på bästa sätt nu när misstaget redan är gjort? Hjälper det att jag ska skaffa mekanisk ventilation?

Tacksam för alla tips!

Det är nästan omöjligt att få ett gammalt hus helt tätt. Jag tror såhär:

1. Gör så gott du kan med tätheten
2. Se till att du har ventilation i badrum
3. Lägg inte på ett par decimeter extra med isolering, lite värme behövs på vinden
4. Begränsa ventilationen av vinden
5. Om du ändå får problem (som jag), lös problemet när dom uppstår - kontrollera vinden ofta.

Nu har jag lagt en beställning på Trygghetsvakten Vind så får vi hoppas att det löser problemen....

RF och temp kommer loggas och det kommer finnas separata elmätare på fläkt och värmekabel (så jag kommer ha totalt FEM elmätare i huset, nån som slår det? 8-) ).

Off-topic...loggar du från dina elmätare också, eller har du "manuell" mätning?

En kamin i huset kanske höjer tempen på vinden någon grad? Detta kanske är allt som behövs om man ligger på gränsen för mögeltillväxt?

bonnier skrev:
Off-topic...loggar du från dina elmätare också, eller har du "manuell" mätning?
Manuell mätning på elmätarna, har inte tid med fix-och-pul projekt.... :)

Calle D skrev:
En kamin i huset kanske höjer tempen på vinden någon grad? Detta kanske är allt som behövs om man ligger på gränsen för mögeltillväxt?
Absolut en bra ide. Om man har skorsten...

Det här är en intressant tråd som stöder min tes om att trähus är ett jäkla otyg på våra breddgrader.

Är vi ett lurat folk eller finns det verkligen inte andra material att bygga av, tex stål, glasfiber, mm?

Consensus skrev:
Det här är en intressant tråd som stöder min tes om att trähus är ett jäkla otyg på våra breddgrader.

Är vi ett lurat folk eller finns det verkligen inte andra material att bygga av, tex stål, glasfiber, mm?
Problemet är väl att vi efter några hundra års byggande fortfarande inte fattat att hålla oss borta från riskkonstruktionerna. Träet är inte problemet om man byggde lite smartare.

Skälet till att jag startade denna tråd är jag själv var osäker på när man riskerar att få mögelproblem på sin vind. Jag ville ha koll på min egen vind så att jag inte skulle få problem.

Jag har nu fått förståelse för att ha en sträng RF<75% gräns kanske inte är möjligt, ej heller FK<18%. Man kan mäta daggpunkt, fukttilskott och absolut fuktighet, men ej heller det ger ett säkert svar. En del kan klara att ha höga värden på sina vindar i perioder, men kommer klara sig från mögel. Andra kommer få problem. Temeratur är en avgörande faktor. Takmatrial spelar också roll.

Vinden har kanske den mest känsliga fuktdynamiken i huset.

Det går dock att göra en hel del för att minska fukten på vinden:

-Rätt dimmensionerad uteluftsventilation på vinden. Ej för mycket ej för lite.
-Täta innertak, luckor, genomföringar så ånga ej kommer upp
-Mekanisk vetilation  i badrum/kök som skapar undertryck i bostaden. Kontrollera luftflöden.
-Ta bort ev tilläggsisolering
-Isolera ovanpå råsponten med frigolit
-Extra värmekälla på vinden
-Fuktstyrda fläktar på vinden
-Avfuktare...

Det vore intressant att få rapporter hur TV Vind fungerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.