"Stora huset" finns alltså redan?
Och det ligger närmare vattnet än detta "skabbhus"?

Då är väl det aktuella huset, som rivits och skall byggas upp på nytt, bara någon slags komplementhus.
Strandskyddet är ju redan brutet i och med att boningshuset ligger närmare vattnet.
Så vad skulle egentligen vara problemet?

Skriver jag utifrån mina funderingar, utan att kunna ett skvatt i ämnet egentligen.

OT
En granne, där vi har sommarstuga, skulle bygga ut sin stuga lite, sedan detaljplanen ändrats och medgav större byggnadsyta.
Byggfirman satte igång, men fann så mycket mögel så att det beslutades att hela rasket skulle rivas och byggas upp på nytt med fräscha komponenter.
Så det blev förstås böter/vite för rivning utan rivningslov à 65.000 kr.
Men jag tror att de lyckades slingra sig från avgiften på något sätt.
Nu står huset där igen, och ser ut som det alltid har gjort, fast lite större :)

Redigerat:
KnockOnWood skrev:
OT
En granne, där vi har sommarstuga, skulle bygga ut sin stuga lite, sedan detaljplanen ändrats och medgav större byggnadsyta.
Byggfirman satte igång, men fann så mycket mögel så att det beslutades att hela rasket skulle rivas och byggas upp på nytt med fräscha komponenter.
Så det blev förstås böter/vite för rivning utan rivningslov à 65.000 kr.
Men jag tror att de lyckades slingra sig från avgiften på något sätt.
Nu står huset där igen, och ser ut som det alltid har gjort, fast lite större :)
Helt otroligt, 65.000 I böter, varför? En miss I byråkrat Sverige, vad skulle byggnadsnämnden säga, bo i möglet?? Är detta verkligen sant??

Byggnadsnämnden behöver vi den?

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Har hört att TS åkte dit på rivningen och sitter inne i 15 år nu...:p

Trolltråd som vaknade. Känner igen sättet att formulera sig från andra fejkinlägg :(

MagHam skrev:
Trolltråd som vaknade. Känner igen sättet att formulera sig från andra fejkinlägg :(
Hoppas du inte menar mitt skämt inlägg...

Nix. Det var riktigt kul ;)

Jag menade TS

• Gilla
Tiger79
  • Laddar…
Lars_52 skrev:
Helt otroligt, 65.000 I böter, varför? En miss I byråkrat Sverige, vad skulle byggnadsnämnden säga, bo i möglet?? Är detta verkligen sant??

Byggnadsnämnden behöver vi den?
Det brukar gå att få rivningslov i efterhand för totalskadade hus, t.ex. de som brunnit

Ja, problemet är nog inte att få rivningslov för det gamla, utan att få bygglov (och strandskyddsdispens) för det nya.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.