15 024 läst ·
22 svar
15k läst
22 svar
Rev utan bygglov, ska bygga nytt på samma ställe...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
"Stora huset" finns alltså redan?
Och det ligger närmare vattnet än detta "skabbhus"?
Då är väl det aktuella huset, som rivits och skall byggas upp på nytt, bara någon slags komplementhus.
Strandskyddet är ju redan brutet i och med att boningshuset ligger närmare vattnet.
Så vad skulle egentligen vara problemet?
Skriver jag utifrån mina funderingar, utan att kunna ett skvatt i ämnet egentligen.
OT
En granne, där vi har sommarstuga, skulle bygga ut sin stuga lite, sedan detaljplanen ändrats och medgav större byggnadsyta.
Byggfirman satte igång, men fann så mycket mögel så att det beslutades att hela rasket skulle rivas och byggas upp på nytt med fräscha komponenter.
Så det blev förstås böter/vite för rivning utan rivningslov à 65.000 kr.
Men jag tror att de lyckades slingra sig från avgiften på något sätt.
Nu står huset där igen, och ser ut som det alltid har gjort, fast lite större
Och det ligger närmare vattnet än detta "skabbhus"?
Då är väl det aktuella huset, som rivits och skall byggas upp på nytt, bara någon slags komplementhus.
Strandskyddet är ju redan brutet i och med att boningshuset ligger närmare vattnet.
Så vad skulle egentligen vara problemet?
Skriver jag utifrån mina funderingar, utan att kunna ett skvatt i ämnet egentligen.
OT
En granne, där vi har sommarstuga, skulle bygga ut sin stuga lite, sedan detaljplanen ändrats och medgav större byggnadsyta.
Byggfirman satte igång, men fann så mycket mögel så att det beslutades att hela rasket skulle rivas och byggas upp på nytt med fräscha komponenter.
Nu står huset där igen, och ser ut som det alltid har gjort, fast lite större
Redigerat:
Helt otroligt, 65.000 I böter, varför? En miss I byråkrat Sverige, vad skulle byggnadsnämnden säga, bo i möglet?? Är detta verkligen sant??KnockOnWood skrev:OT
Nu står huset där igen, och ser ut som det alltid har gjort, fast lite större![]()
Byggnadsnämnden behöver vi den?
Klicka här för att svara