Jag har en luftningsventil som läcker på ett gammalt element i källaren. För att kunna motionera luftningen skulle jag behöva stänga av returventilen, men vet inte var på den jag vågar skruva. Under locket på framsidan fanns inget skruvbart.
Någon som kan denna modell?
 
  • Gammal returventil på element med synliga rörkopplingar. Lackad vit, placerad i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Såna där gamla reliker ska man inte peta på i onödan om man inte är helt på det klara med att risken är stor att även den då behöver bytas.. Ofta kärvat fast och om dom väl släpper så är det långt ifrån säkert att det funkar som det ska blir tätt och sen går att öppna och håller tätt utåt när man är klar..

Jag hade nog tappat ur systemet för bytet/rep av luftningsventilen och låtit den där vara om jag vore den som skulle göra jobbet.. eller om man kan beställa hem precis rätt luftningsventil och bara snabbt byta den med en tumme för hålet om det nu är rätt miljö runt som kan ta emot vattnet som kommer om det misslyckas..beror såklart på om det är ett rum med golvbrunn och vattensäkra ytor eller alternativa lösningar..

Dessutom brukar dom lägsta elementen i systemen innehålla massor av smuts skit och gegga så många ggr är det inte alls dumt att spola ur lite skit samtidigt
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Den övre fyrkantiga tappen går det att vrida på, på den är det även "ritat" ett "T", just nu är den för "höger, vänster & in i väggen". För att kunna tömma radiatorn så ska den vridas 180⁰.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Såna där gamla reliker ska man inte peta på i onödan om man inte är helt på det klara med att risken är stor att även den då behöver bytas.. Ofta kärvat fast och om dom väl släpper så är det långt ifrån säkert att det funkar som det ska blir tätt och sen går att öppna och håller tätt utåt när man är klar..
Ja, jag är lite rädd också för att det skulle skapa nya problem om jag börjar störa den efter 55 års vila.
Demmpa Demmpa skrev:
Den övre fyrkantiga tappen går det att vrida på, på den är det även "ritat" ett "T", just nu är den för "höger, vänster & in i väggen". För att kunna tömma radiatorn så ska den vridas 180⁰.
Ah, det var ju logiskt! 👌
Jag tror dock inte att jag vågar ge mig på det nu, av orsaken ovan. Det droppar så försiktigt, så jag tar dit en rörmokare efter helgerna.

Tack för svaren, det här forumet är fantastiskt! ❤️
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.