Hej! Bor i BR i funkishus från 1939. Har haft problem med en radiator länge som inte blev varm i undre delen. Det tog mig 20 år innan jag började kolla på möjliga orsaker.
Så till slut så förstod jag att det kunde bero på returventilen (som jag inte visste fanns innan). In kom tekniker från Nabo och sa att han justerat ett kvarts varv. Tyckte att jag kunde känna skillnad direkt, vilket ju var ganska najs!
Men, var tusan skruvade han? Ser ju inte ett spår av verktyg här :) Trodde att ventilen skulle vara begravd under färglager till vänster?
Den avskavda färgen på anslutningen till radiatorn är sen tidigare.

• Radiatoranslutning i ett hus från 1939 med avskavd vit färg runt ventilen och rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatoranslutning med avskavd färg och justeringsventil i en lägenhet från 1939.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Skruva av locket som är utåt rummet. Därunder finns ventilkäglan, förmodligen med spår för skruvmejsel.
Det kan komma några droppar vatten.

• Gilla
Seb_Martin
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Skruva av locket som är utåt rummet. Därunder finns ventilkäglan, förmodligen med spår för skruvmejsel.
Topp! Han kanske lyckades skruva bort den utan att göra spår! Men vad är då det till vänster som jag själv trodde var ventilen?

S Seb_Martin skrev:
Topp! Han kanske lyckades skruva bort den utan att göra spår! Men vad är då det till vänster som jag själv trodde var ventilen?
Osäker faktiskt. Har inte funnits på de returventiler jag pillat på.

• Gilla
Seb_Martin
  • Laddar…
Du bor alltså i en bostadsrättslägenhet?
Värmesystemet tillhör fastigheten/bostadsrättsföreningen, förutom målning av utsidan av radiatorerna.

Är det kallt i lägenheten?

B Bjober skrev:
Det lär "rinna" eftersom det högst troligt inte finns någon tätning/O-ring mellan ventilspindeln och ventilhuset.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det lär "rinna" eftersom det högst troligt inte finns någon tätning/O-ring mellan ventilspindeln och ventilhuset.
Ja. Ett tråg under är nog bra när man pillar med det där.

Demmpa Demmpa skrev:
Du bor alltså i en bostadsrättslägenhet?
Värmesystemet tillhör fastigheten/bostadsrättsföreningen, förutom målning av utsidan av radiatorerna.

Är det kallt i lägenheten?
Vad är det du undrar över? Min fråga är löst. Givetvis förstår jag att att värmesystemet sköts av föreningen. Jag skrev ju att Nabo kom och fixade det. Och varför undrar du hur varmt det är? Är det genomsnittet som räknas? Det här handlar bara om att det är kallt i ett rum när det inte är det i de andra.

S Seb_Martin skrev:
Vad är det du undrar över? Min fråga är löst. Givetvis förstår jag att att värmesystemet sköts av föreningen. Jag skrev ju att Nabo kom och fixade det. Och varför undrar du hur varmt det är? Är det genomsnittet som räknas? Det här handlar bara om att det är kallt i ett rum när det inte är det i de andra.
Såja såja. Lugna ner dig. Nabo kunde lika gärna varit en granne. Det är säkert bara en minoritet som känner till vad Nabo är för någon pajsare eller företag. Själv har jag aldrig hört talas om dom.

• Gilla
  • Haha
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
S Seb_Martin skrev:
Och varför undrar du hur varmt det är? Är det genomsnittet som räknas? Det här handlar bara om att det är kallt i ett rum när det inte är det i de andra.
Varför jag undrar om det är kallt i lägenheten (rummet) beror på att värmesystemet kan vara injusterat så att det är stor difftemperatur mellan framledning & retur.
Den rekommenderade difftemperaturen över en radiator är 7-10⁰, men det är inget fel om det tex är 20⁰ i difftemperatur om rumstemperaturen är "rätt"/lagom.

• Gilla
Seb_Martin och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Varför jag undrar om det är kallt i lägenheten (rummet) beror på att värmesystemet kan vara injusterat så att det är stor difftemperatur mellan framledning & retur.
Den rekommenderade difftemperaturen över en radiator är 7-10⁰, men det är inget fel om det tex är 20⁰ i difftemperatur om rumstemperaturen är "rätt"/lagom.
Sen frågade jag ju om var ventilen var, inte hur värmesystemet fungerar :) Men tack ändå, då har jag lärt mig ännu mer!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.