P paralun skrev:
Nu är jag ganska säker på att det här kan lösas på en årsstämma på ett transparent sätt för alla medlemmar utan inblandning av en kronofogde..
Är det högafflar och facklor och skampålen du föredrar framför Kronofogden?

Kronofogden har givna rutiner som de agerar efter och de hanterar indrivningsärenden för samfällighetsföreningar enligt en given process. Finns det pengar att hämta så ser Kronofogden till att föreningen får dessa. Det är styrelsen som hanterar detta med hjälp av Kronofogden mot den enskilde. Det är inget ärende som ska lyftas på en årsstämma. Det kan röra sig om ekonomiska problem hos den enskilda fastighetsägaren eller andra personliga orsaker/utsatthet och det är inget som ska spridas på bred front i grannskapet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
M martin.sveg skrev:
Är det högafflar och facklor och skampålen du föredrar framför Kronofogden?

Kronofogden har givna rutiner som de agerar efter och de hanterar indrivningsärenden för samfällighetsföreningar enligt en given process. Finns det pengar att hämta så ser Kronofogden till att föreningen får dessa. Det är styrelsen som hanterar detta med hjälp av Kronofogden mot den enskilde. Det är inget ärende som ska lyftas på en årsstämma. Det kan röra sig om ekonomiska problem hos den enskilda fastighetsägaren eller andra personliga orsaker/utsatthet och det är inget som ska spridas på bred front i grannskapet.
Nej, mer en vägförening medlemmar gemensamma klokhet att ta ett bra beslut.
Men det kanske är omöjligt anno 2023?
Sen måste det ju finnas ett skäl, är pengarna slut i kassan? Om inte är det ju bara att gå vidare.
 
M martin.sveg skrev:
Kronofogden har givna rutiner som de agerar efter och de hanterar indrivningsärenden för samfällighetsföreningar enligt en given process. Finns det pengar att hämta så ser Kronofogden till att föreningen får dessa.
Samtidigt kostar det en del att anlita kronofogden. Så det gäller ju att beloppet som ska drivas in är betydligt större än avgiften för att det ska vara värt att blanda in KF. Sen kan det förstås ha avskräckande effekt med att ta in KF, folk som märker att KF kommer så fort de inte betalt blir säkert mer betalningsvilliga. Så finns väl både för- och nackdelar.
 
C
Jag utgår från att kronofogdens avgift tas ut från den som ska betala. Föreningen ska inte överväga om det är värt att anlita kronofogden. Det är den betalningsskyldige som ska överväga om det är värt att låta det gå till kronofogden.
 
  • Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Jag utgår från att kronofogdens avgift tas ut från den som ska betala. Föreningen ska inte överväga om det är värt att anlita kronofogden. Det är den betalningsskyldige som ska överväga om det är värt att låta det gå till kronofogden.
Jo men numera har vi ju medborgare precis som TS tidigare skriver som jämställer det med en "idrottsförening"..
Sen kan det ha varit oklart formulerat och inget vettigt att visa en medlem som tror det är en "idrottsförening".

Skriver man in det tydligt i ett årsstämmoprotokoll så kan man tydligt visa någon som inte förstår skyldigheten att betala. Sen retroaktivt om det är värt besväret? Men det tar man då även på årsstämman.
 
C civilingenjören skrev:
Jag utgår från att kronofogdens avgift tas ut från den som ska betala. Föreningen ska inte överväga om det är värt att anlita kronofogden. Det är den betalningsskyldige som ska överväga om det är värt att låta det gå till kronofogden.
Som tur är så vet jag inte exakt hur det funkar med KF. Men jag antar att man skickar en kopa på fakturan man ska ha betalt för till KF som sen ser till att driva in pengarna. Så hur får man kronofogden att kräva in sin egen avgift också, eller gör kanske kronofogden det om man ber dem lägga till den summan på kravet?
Annars så står man ju där och ska skicka en ny räkning för avgiften som då säkert inte betalas och så ska man anlita KF igen och så vidare.
 
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Nej, mer en vägförening medlemmar gemensamma klokhet att ta ett bra beslut.
Men det kanske är omöjligt anno 2023?
Sen måste det ju finnas ett skäl, är pengarna slut i kassan? Om inte är det ju bara att gå vidare.
Jag tror egentligen den där gemensamma klokheten passar i mindre sammanhang med delägarförvaltning. Man pratar ihop sig tills man kommer överens.

Samfällighetsföreningens upplägg är ju mer åt det paternalistiska hållet där man utser en upplyst styrelse som tar de allra flesta förvaltningsbesluten och därmed ges möjlighet att som styrelsekollektiv agera effektivt utöver grannskapets låsningar i olika frågor. D v s tanken med lagstiftningen är ju att slippa stämmans klokhet i förvaltningen och istället få en ordnad och effektiv förvaltning. Vi får ju inte glömma att de här juridiska konstruktionerna är från det moderna Sveriges höjdpunkt där effektivitet och samhällsförändring sattes före de enskildas rätt att bestämma med veto.
 
  • Gilla
Maijckel och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror egentligen den där gemensamma klokheten passar i mindre sammanhang med delägarförvaltning. Man pratar ihop sig tills man kommer överens.

Samfällighetsföreningens upplägg är ju mer åt det paternalistiska hållet där man utser en upplyst styrelse som tar de allra flesta förvaltningsbesluten och därmed ges möjlighet att som styrelsekollektiv agera effektivt utöver grannskapets låsningar i olika frågor. D v s tanken med lagstiftningen är ju att slippa stämmans klokhet i förvaltningen och istället få en ordnad och effektiv förvaltning. Vi får ju inte glömma att de här juridiska konstruktionerna är från det moderna Sveriges höjdpunkt där effektivitet och samhällsförändring sattes före de enskildas rätt att bestämma med veto.
Jo min far förklarade allt det här för mig en gång och hur bra det kan fungera.
Nu är det många som inte fått det här förklarat och än mindre hittar årsmötesprotokoll och stadgar.
Sen vi har flera "borttappade" medlemmar som inte hade en aning om att det fanns en vägförening och ingen från föreningen har heller skickat någonting eller besökt.
Såjovisst är det en umaning när kostnader sticker iväg och medlemmar inte förstår en skyldighet att betala.
Men jag tror då på en årsstämmotydlighet, helst övertydlig som första steg.
 
M Maijckel skrev:
Låt säga att föreningen sedan urminnes tider upprättat felaktiga debiteringslängder. De senaste fem åren har en medlem struntat i att betala med hänvisning till fel i debiteringslängderna. Om föreningen då skulle lägga fram 2018-2022 års (numera korrekt utformade) debiteringslängder vid stämman 2023 och få dessa godkända år 2023 var det i detta fall jag menade att kfm antagligen kör fast. Alltså ett retroaktivt fastställande av debiteringslängder som redan varit framlagda en gång vid respektive ordinarie stämma.
Jag tror likt @Claes Sörmland att man måste släppa sånt här. Om föreningen inte tyckt att det varit viktigt de första fyra åren får den och dess medlemmar finna sig i att dessa är förlorade mot den trilskande medlemmen. Detsamma gäller i @paraluns exempel.

Man kommer helt enkelt undan med att sköta sånt här lite på trekvart så länge alla medlemmar finner sig i det, men när någon börjar protestera mot felaktigheterna måste man skärpa sig och läsa på. Hur jobbigt det än är. Men det är förstås lättare sagt än gjort.
 
  • Gilla
islander och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror likt @Claes Sörmland att man måste släppa sånt här. Om föreningen inte tyckt att det varit viktigt de första fyra åren får den och dess medlemmar finna sig i att dessa är förlorade mot den trilskande medlemmen. Detsamma gäller i @paraluns exempel.

Man kommer helt enkelt undan med att sköta sånt här lite på trekvart så länge alla medlemmar finner sig i det, men när någon börjar protestera mot felaktigheterna måste man skärpa sig och läsa på. Hur jobbigt det än är. Men det är förstås lättare sagt än gjort.
Jo och jag ser en stor risk att hela systemet med en vägförening riskerar att "krackeleras" när ägare inte vet att det är en skyldighet att betala. Sen inte vet att påföljden blir kronofogden. Måste tydliggöras.

Sen finns det mer utmaingar som jag diskuterat med vår förening och det är jobbet med att hålla ett medlemsregister helt uppdaterat. Det borde finnas ett "GIS-verktyg" som enkelt hämtar alla fastighetsägare inom ett område från Lantmäteriet och levererar det som en läsbar fil. Men nu är LMV kommersiella samt det här med GDPR. (eller kan man det nu?)

Eller får vi de vägar vi förtjänar i framtiden....?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om någon ett tidigare år betalat in medel till föreningen är det nog inte helt oproblematiskt att ändra sig och mena att dessa egentligen inte tillfördes föreningen då, utan egentligen var ett okänt förskott som nu kvittas mot dagens avgift.
Å andra sidan, om man benämner det "felaktigt debiterade avgifter" snarare än "okänt förskott" låter det mer rimligt att betala tillbaka dem (genom kvittning mot den nya, korrekt debiterade avgiften).
 
  • Gilla
Maijckel och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och jag ser en stor risk att hela systemet med en vägförening riskerar att "krackeleras" när ägare inte vet att det är en skyldighet att betala. Sen inte vet att påföljden blir kronofogden. Måste tydliggöras.

Sen finns det mer utmaingar som jag diskuterat med vår förening och det är jobbet med att hålla ett medlemsregister helt uppdaterat. Det borde finnas ett "GIS-verktyg" som enkelt hämtar alla fastighetsägare inom ett område från Lantmäteriet och levererar det som en läsbar fil. Men nu är LMV kommersiella samt det här med GDPR. (eller kan man det nu?)
Vems pedagogiska uppgift är det att förklara att samfällighetsavgifter måste betalas och hur pedagogiska måste dessa vara? Det är klart att det är bra att vara tydlig och öppen med förutsättningarna, men vi pratar trots allt om skyldigheter fastighetsägaren har här.

Visst vore det bra med rätt till automatiserade register och det finns ju skälighetsbestämmelser i GDPR som rimligen borde kunna tillämpas.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Å andra sidan, om man benämner det "felaktigt debiterade avgifter" snarare än "okänt förskott" låter det mer rimligt att betala tillbaka dem (genom kvittning mot den nya, korrekt debiterade avgiften).
Ja, jag är med på det, men jag tror ändå att man gör sig själv en otjänst om man börjar riva i gamla, accepterade avgifter.

Att debiteringslängden inte gäller mot en som opponerat sig gör inte per automatik att alla som nöjdförklarat sig ska få sin avgift åter. Inte sällan är det rimligast och enklast att låta det gamla bero och göra rätt framåt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror likt @Claes Sörmland att man måste släppa sånt här. Om föreningen inte tyckt att det varit viktigt de första fyra åren får den och dess medlemmar finna sig i att dessa är förlorade mot den trilskande medlemmen. Detsamma gäller i @paraluns exempel.

Man kommer helt enkelt undan med att sköta sånt här lite på trekvart så länge alla medlemmar finner sig i det, men när någon börjar protestera mot felaktigheterna måste man skärpa sig och läsa på. Hur jobbigt det än är. Men det är förstås lättare sagt än gjort.
Pragmatiskt, praktiskt och sannolikt även om man skulle fördjupa sig associationsrättsligt så har du rätt. Föreningens förvaltning "föds ju på nytt" för varje förvaltningsår som passerar.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vems pedagogiska uppgift är det att förklara att samfällighetsavgifter måste betalas och hur pedagogiska måste dessa vara? Det är klart att det är bra att vara tydlig och öppen med förutsättningarna, men vi pratar trots allt om skyldigheter fastighetsägaren har här.

Visst vore det bra med rätt till automatiserade register och det finns ju skälighetsbestämmelser i GDPR som rimligen borde kunna tillämpas.
Jo det är ju det som är utmaningen....
Sen är det då vart medlemmar hittar information, eller blivande och jag är med i två föreningar med klart mossiga websior som någon satt upp på ideell basis... tittar vi bakåt så var det ju självklart hur det fungerar men så är det inte idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.