Byggahus.se

Resultat efter byte av tryckimpregnerade syllar.

3k läst  35 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    En uppdatering:

Det luktar ff i hallen. Är säker på att vi inte inbokat oss.

Företaget som gjorde renoveringen av syllarna och bytte till stålsyllar var ute i fredags, han tyckte ocksåatt det luktade. Hans förslag var att täta hålen som nu är öppna i väggarna för att eldoser och uttag är borttagna för att det ska bytas. Att det kunde komma in i elrören? Jag är ju inte byggkunnig, men tyckte det lät konstigt...

Ringde mannen som gjorde besiktningen här och konstaterade skadan. Han var här. Kände lukten även utanför huset vid entrén på framsidan, och även inne vid entrén. Hans bästa förslag var att ta bort isolering och gips på dessa 4 m som inte var bytta.

Så, nu är 45 cm gips nerrivet från väggen på denna del i hallen vid stengolvet där syllarna byttes utifrån. Gips borta och isolering borta. Han rekommenderade att ta bort 20 cm och att detta ofta kunde vara ett kvarvarande problem om syllen byttes utifrån. Men att det då finns luktsmittat material kvar. Många av er som svarat har ju också skrivit om det. Så nu chansade vi inte utan har tagit bort alltså 45 cm. När vi rev bort detta var det ingen uppenbar lukt man kände. Är det kanske bra? Eller dåligt tänker jag, för då kanske det inte kommer här ifrån? Nu står det och luftar, och vi känner lukten. Nu efter någon dag känner jag det nästan mer även i vardagsrummet. Besiktningsmannen kände inget i vardagsrummet där syllen är bytt från insidan.

Man set att nedre delen av asfaboarden är bytt, och nedre del av reglar. Har snickare som ska göra jobbet. Men planen är att ta bort asfaboarden (ingen uppenbar lukt här heller) och byta till utegips, sen ny isolering och gips.

Andra tips??? Vg se bild.

2. S
    Medlem Nivå 2
  3. S
    Medlem Nivå 2
    Dom har bytt en liten bit av nedre regel. Men i gen uppenbar lukt där man stoppar ner näsan här och var i detta...

4. S
    Medlem Nivå 2
  5. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 6
    Tyvärr måste jag få säga det igen, ni "famlar" i mörkret och behöver professionell hjälp med; -vad är de som luktar och var kommer det ifrån. Jag skickar dig ett PM på en kontakt som kanske kan hjälpa er.

• Laddar…
  6. L
    Husägare · Nivå 14
    Har ni haft möjlighet att lukta på en nyblottad asfaboard?
    Detta är en luktkälla i hus ifrån slutet av 50-talet till slutet av 70-talet.
    Dom hus som inte får in lukten har balans i ventilation = självdrag, otäta dörrar och fönster vilket gör att lufttryck alltid är lika inne som ute.
    Men när man börjar renovera så rubbar man balansen och får undertryck i huset, nu letar sig lukten in i huset och smittar allt.
    Jag har själv råkat ut för det, bor i ett 60-tals hus, råkade slå ett hål på ytterklädselen en eternitskiva, något dygn senare luktade det hemskt i rummet innanför! Efter att lagat skadan diffusionstätt så tog det någon månad för lukten att försvinna.
    Ett prov på asfaboard togs och lades i en plastpåse, det luktade ut genom plasten!
    Så det räckte med att rubba tryck balansen i väggen för att lukten av asfaboard skulle leta sig in.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: