144 502 läst ·
335 svar
145k läst
335 svar
Resultat av installation av vattenmantlad kamin
Låter som de vanliga luftproblemen som alltid är ett faktum om inte den som dragit rören verkligen vet vad han gör. Lutar verkligen rör 1 och 2 uppåt hela vägen till något ställe som avskiljer luft (tex topp på tank eller öppen expansion)?? Går röret till tank utan öppen expansion så skall det gå in i sidan på tanken och toppanslutningen bara vara till avluftning.ThomasLindgren skrev:Läste instruktionerna för laddventilen och jag tycker min ventil är felaktigt monterad.
"Ventilen innehåller en termostat som börjar att öppna anslutning A vid en utgående blandningstemperatur i anslutning AB på 70°C.
Anslutning B stängs helt då temperaturen i anslutning A överstiger den nominella öppningstemperaturen med 10°C."
A=Höger
B=Upp
AB=Vänster
Min laddventil är monterad med A mot botten på tankarna, den öppnas alltså vid 70°C. (4 på min bild)
AB går mot cirkulationspumpen och returen till kaminen. (3 på min bild).
B är utgående från kaminen, efter ett t-rör.
Borde inte laddventilen vara monterad vid t-röret på min bild?
A mot utgående från kaminen (1) med termostaten, som öppnar anslutning AB (2) mot tankarna och som stänger B som går neråt mot returen/botten på tankarna?
Går pumpen åt rätt håll?? Uppåt i bild?
Redigerat:
Rörmokare sen över 20 år så han vet nog vad han gör (hoppas jag). Skulle inte pumpen gå åt rätt håll skulle det knappast funka överhuvudtaget, inget vatten skulle ju ta sig in i kaminen.Matss skrev:
Tankarna står ju i källaren och kaminen i våningen ovanför, då ska det väl inte luta mot tankarna?
Har sluten expansion iaf, kärlen står på golvet framför tankarna.
Antar att du menar Bobbafett så har han vad jag sett inte sagt vilken väg han kopplat sin ventil, han är ju dock välkommen att säga hur han gjort.ThomasLindgren skrev:
Men hursom så skall den kopplas med AB mot kaminen var den än kopplas in. Helt enligt Esbe:s instruktion.
Om pumpen är monterad åt fel håll får du bara resultatet att tankarna laddas nerifrån.....
Precis, han har inte sagt vilket håll men att den sitter på utgående från kaminen.fastmoving? skrev:Antar att du menar Bobbafett så har han vad jag sett inte sagt vilken väg han kopplat sin ventil, han är ju dock välkommen att säga hur han gjort.
Men hursom så skall den kopplas med AB mot kaminen var den än kopplas in. Helt enligt Esbe:s instruktion.
Om pumpen är monterad åt fel håll får du bara resultatet att tankarna laddas nerifrån.....
Tankarna laddas definitivt inte nerifrån då värmen aldrig kommer till botten av tankarna.
Intressant det Matss säger dock, att man inte ska ansluta tankarna uppe utan på sidan.
Då är då mitt fel med i så fall . Jag matar acktanken i översta anslutningen utan minsta problem och har slutet expansjonskärl ! Expansjonskärlet är dock anslutet till botten . Samt bra luftningsmöjligheter i toppen . Har då inte hört någonstans att man inte skulle kunna mata i toppen och det fungerar då toppen med 
Jag har dock ingen möjlighet till luftning av tankarna, det enda som finns är bakom kaminen och elementen förstås, alla i våningen ovanför tankarna.Gulfxx skrev:Då är då mitt fel med i så fall . Jag matar acktanken i översta anslutningen utan minsta problem och har slutet expansjonskärl ! Expansjonskärlet är dock anslutet till botten . Samt bra luftningsmöjligheter i toppen . Har då inte hört någonstans att man inte skulle kunna mata i toppen och det fungerar då toppen med![]()
Nu skall vi se om jag kan förklara hur jag hade det och hur jag nu har det, om tittar på dessa bilderna.

Sä här hade jag det:
Från vänster på laddventilen till pumpen som pumpar vattnet till nedre ingången på kaminen, sen ut i den övre utgången ner till tankarna och laddventilen.
Teoretiskt då så skall vattnet cirkulera runt tills det når 70C och skall då släppa in kallt vatten från botten och därmed släppa ut varmt vatten till toppen.
Praktiskt resulterade det i att kaminen blev för varm om man eldade hårt.
Då gjorde jag så här:
Bytte plats på T kopplingen rakt ovanför och laddventilen och låter då utgående från kaminen gå in i laddventilen (AB) från laddventilen (B) ner till T kopplingen (där laddventilen satt förut) och från laddventilen A till översta på tankarna.
Teoretiskt skall det då fungera så här:
När utgående på kaminen når 70C växlar ventilen och släpper vattnet till tankarna och därmed suger in kallt vatten i botten på kaminen, när det kalla vattnet når ventilen stänger den igen och låter vattnet cirkulera i kaminen.
Praktiskt fungerar det som i teorin.
EDIT:
Etiketten på laddventilen kommer visa fel om du sätter den så som jag beskrev, därför skickade dom med 2 olika etiketter.

Sä här hade jag det:
Från vänster på laddventilen till pumpen som pumpar vattnet till nedre ingången på kaminen, sen ut i den övre utgången ner till tankarna och laddventilen.
Teoretiskt då så skall vattnet cirkulera runt tills det når 70C och skall då släppa in kallt vatten från botten och därmed släppa ut varmt vatten till toppen.
Praktiskt resulterade det i att kaminen blev för varm om man eldade hårt.
Då gjorde jag så här:
Bytte plats på T kopplingen rakt ovanför och laddventilen och låter då utgående från kaminen gå in i laddventilen (AB) från laddventilen (B) ner till T kopplingen (där laddventilen satt förut) och från laddventilen A till översta på tankarna.
Teoretiskt skall det då fungera så här:
När utgående på kaminen når 70C växlar ventilen och släpper vattnet till tankarna och därmed suger in kallt vatten i botten på kaminen, när det kalla vattnet når ventilen stänger den igen och låter vattnet cirkulera i kaminen.
Praktiskt fungerar det som i teorin.
EDIT:
Etiketten på laddventilen kommer visa fel om du sätter den så som jag beskrev, därför skickade dom med 2 olika etiketter.
Redigerat:
Om pumpen pumpar in vattnet längst ner i kaminen kan det ju inte samlas luft i kaminen, luften tvingas ner till källaren och sedan följer den vattenflödet upp till elementen.
O man gjort något med systemet så det kommit in luft kan man höra hur någon luftbubbla åker runt runt i kaminen, men när man eldat så har denna luftbubbla följt med upp till elementen.
O man gjort något med systemet så det kommit in luft kan man höra hur någon luftbubbla åker runt runt i kaminen, men när man eldat så har denna luftbubbla följt med upp till elementen.
I början när vi började elda fick vi lufta elementen ofta. Sen blev det bara ett och samma element som behövde luftas. Sen vi kopplade bort det läckande elementet i källaren har jag inte behövt lufta någonting alls, kommer vatten direkt.
Det porlar en hel del i kaminen tycker jag, som det brukar låta i elementen när de behövs luftas.
Frågan består; varför blir inte vattnet i botten av tankarna varmt hur länge jag än eldar?
Det porlar en hel del i kaminen tycker jag, som det brukar låta i elementen när de behövs luftas.
Frågan består; varför blir inte vattnet i botten av tankarna varmt hur länge jag än eldar?
Om det porlar i kaminen finns det luft i denna om nu kaminen befinner sig högre än tankThomasLindgren skrev:I början när vi började elda fick vi lufta elementen ofta. Sen blev det bara ett och samma element som behövde luftas. Sen vi kopplade bort det läckande elementet i källaren har jag inte behövt lufta någonting alls, kommer vatten direkt.
och vattnet i kaminen förångas bildas det ett ånglås som kommer att förhindra all cirkulation
pumpen klarar inte av att trycka undan denna luft/ångspärr
enda sättet att bli av med luften är att sätta en "avluftare" kran så att luften kan fås bort.
Fås bara luften bort kommer det att fungera,
det är anledningen till att temperaturen inte stiger i botten
Har ju en avluftare bak på kaminen men där kommer bara minimalt med luft ut när jag luftar.
När du säger porlar börjar jag misstänka att inkommande vatten är kopplat längst upp på kaminen, annars borde det bubbla och inte porla.
Vattnet skall pumpas in i kaminen i botten och ut i toppen.
Stäng av pumpen när du luftar och se om du får ut mer luft då.
Vattnet skall pumpas in i kaminen i botten och ut i toppen.
Stäng av pumpen när du luftar och se om du får ut mer luft då.
Bubblar rejält gör det när pumpen går igång, sen porlar det ibland,
Vattnet är kopplat rätt, annars hade det nog inte funkat överhuvudtaget?
Vattnet är kopplat rätt, annars hade det nog inte funkat överhuvudtaget?
Min kamin är totalt ljudlös inget porlande kall som varm !
Måste blåelda alla grövsta för att det skall bli nått som helst oljud . Det oljud jag får då är svagt sjudande eller lite bubbel och det beror väll på nått litet luft kanske . Fast vid normal och kraftig eldning är det ljudlöst vad anbelangar vattnet endast sprakande från barrveden kan man höra . Så borde även du ha det . Så jag tror med att du har luft i kaminen och det är därför du inte får den effeckt som det ska va i kaminen !
Se upp så kaminen inte blir förstörd . Har du nån säkerhetsventil på kaminen högt monterad så testa att lufta även med denna . Den ska man röra lite på då och då !
Vad har du för tryck i systemet då ? Testa att variera detta lite och kör samt lufta . Du vet luft komprimeras av tryck och expanderar vid lågt tryck .
Måste blåelda alla grövsta för att det skall bli nått som helst oljud . Det oljud jag får då är svagt sjudande eller lite bubbel och det beror väll på nått litet luft kanske . Fast vid normal och kraftig eldning är det ljudlöst vad anbelangar vattnet endast sprakande från barrveden kan man höra . Så borde även du ha det . Så jag tror med att du har luft i kaminen och det är därför du inte får den effeckt som det ska va i kaminen !
Se upp så kaminen inte blir förstörd . Har du nån säkerhetsventil på kaminen högt monterad så testa att lufta även med denna . Den ska man röra lite på då och då !
Vad har du för tryck i systemet då ? Testa att variera detta lite och kör samt lufta . Du vet luft komprimeras av tryck och expanderar vid lågt tryck .