Gulfxx skrev:
Är väll lite inkörning på en ny anläggning och man ska lära sig hitta lägen och så .
Tror du har luft i ditt system , men det ska bli intresant och se vad du hittar för fel tillslut
Länge sen jag fick ut nån luft via elementen eller kaminen. Finns det luft så kommer det inte ut iaf.

200L/dygn? Jo det var en hel del, jag tryckte nog inte ens det genom pannan när det var -35 under 2veckor häromsistens... obs, körde inte med hjälp av elpatron då heller...

Nåväl, lustigt fenomen du har, men boobafett kan vara nåt på spåren även om jag inte kan förstå att tillverkaren skulle missat det...
Men, byt plats så får vi höra hur det blev.

ThomasLindgren skrev:
Länge sen jag fick ut nån luft via elementen eller kaminen. Finns det luft så kommer det inte ut iaf.

Ja jag är ju bara amatör på detta . Men vart all luft kom från åt mig plöttsligt kan man ju undra . Men sedan blev det bra . Har du mega eldat och lyckats fylla systemet till ca 100 c i hela tankarna och så nån gång då för att döda vattnet riktigt ?

Gulfxx skrev:
Ja jag är ju bara amatör på detta . Men vart all luft kom från åt mig plöttsligt kan man ju undra . Men sedan blev det bra . Har du mega eldat och lyckats fylla systemet till ca 100 c i hela tankarna och så nån gång då för att döda vattnet riktigt ?
Har aldrig haft mer än dryga 70° i toppen, nästan samma i mitten och aldrig över 24° i botten.

fastmoving? skrev:
200L/dygn? Jo det var en hel del, jag tryckte nog inte ens det genom pannan när det var -35 under 2veckor häromsistens... obs, körde inte med hjälp av elpatron då heller...

Nåväl, lustigt fenomen du har, men boobafett kan vara nåt på spåren även om jag inte kan förstå att tillverkaren skulle missat det...
Men, byt plats så får vi höra hur det blev.
Här är installationsanvisningen för ventilen iaf
http://esbetest.cust.bluerange.se/documentation/getfile.aspx?fileid=316&lngid=1

Ja jag läser den och jag tycker att det ska vara åt andra hållet...

ThomasLindgren skrev:
Har aldrig haft mer än dryga 70° i toppen, nästan samma i mitten och aldrig över 24° i botten.

Verkligen mystiskt ! Jag menar på den vedmängden med sen 200 l dag :confused:
Hoppas någon kan hjälpa dig och hitta vad tusan som är fel här :eek:

Problemet med ditt förslag på inkoppling är att ingång A är helt stängd när tempen är under 70grader, dvs du får aldrig igång flödet genom kaminen = kokning....

Sitter ansl AB mot kaminen så går flödet från start av eldning helt från AB till B, dvs cirkulerar endast runt till kaminen, sen öppnar termostaten mer o mer mot tanken ju varmare vattnet blir.

Hur ska kaminen koka under 70° och hur kan Bobba Fett ha det så och det funkar?

Varje gång kaminen kommer upp över 70°C så susar det något förbaskat så att man inte hör teven utan att höja ljudet. Inte ska den väl vara så högljudd?

Läs vad jag skrev en gång till. Kopplar du anslutning A mot kaminens utgång får du ALDRIG igång cirkulationen av vattnet genom kaminen.

ThomasLindgren skrev:
Hur ska kaminen koka under 70° och hur kan Bobba Fett ha det så och det funkar?

Varje gång kaminen kommer upp över 70°C så susar det något förbaskat så att man inte hör teven utan att höja ljudet. Inte ska den väl vara så högljudd?

Låter som om det är massor med luft i kaminen eller gör det så för bobbafett med som har likadan kamin ??

fastmoving? skrev:
Läs vad jag skrev en gång till. Kopplar du anslutning A mot kaminens utgång får du ALDRIG igång cirkulationen av vattnet genom kaminen.
Så varför kan en annan person ha det kopplat så och det funkar? Man kan ju iofs vända ventilen så att AB fortfarande är mot kaminen trots att den inte sitter på returen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.