144 502 läst ·
335 svar
145k läst
335 svar
Resultat av installation av vattenmantlad kamin
Jag har en luftning överst på utgående vattnet bakom kaminen, inte mycket luft som kommer ut där.
Trycket ligger lite under 1 bar kall och lite över varm. Var uppe på 1.3 bar häromdagen och då öppnade ventilen på expansionskärlet.
Trycket ligger lite under 1 bar kall och lite över varm. Var uppe på 1.3 bar häromdagen och då öppnade ventilen på expansionskärlet.
Stäng av sirkulationspumpen med en stund före luftning och lufta med avstängd sirkulation med släpp ut massa tryck och fortsätt lufta . Fyll upp i gen . och när du börjar elda kän effter på övre röret så det blir varmt före det undre . Eller elda 3 min innan du slår på sirkulationen om det är svårt att känna så värmen går ut upptill . Detta för att säkerställa att det sirkulerar rätt !
Cirkulationspumpen går igång med rökgastermostat så den sätter inte igång förrän minst fem minuter efter att jag tänt upp. Givetvis varmare i det övre röret, har termometrar på bägge rören.
Bra ! Då vet vi det ! Då återstår det här med luft för det ska rakarns inte porla i kamin och deffinetift INTE kall ! Få bort detta nu med luftning på framförallt kamin ! När detta problem är borta och om det inte fungerar som det ska då ja först då tycker jag du kan börja mixtra med eventuella omkopplingar av rör . För det är ju trotts allt inte en amatör vad jag förstått som kopplat ditt system ! Föresten vad säger denna röris om dina problem har du talat med honnom med ?
Lufta och öppna säk på kaminen och ur med nästan allt tryck . Fyll på tills säk öppnar sig och lufta i gen och släpp ur till lagom tryck . Gör detta mad driftkall kamin . ( Detta är mina amatör funderingar) Har mixtrat på detta vis nån dag själv och lyckades få bort spökande luft !
Lufta och öppna säk på kaminen och ur med nästan allt tryck . Fyll på tills säk öppnar sig och lufta i gen och släpp ur till lagom tryck . Gör detta mad driftkall kamin . ( Detta är mina amatör funderingar) Har mixtrat på detta vis nån dag själv och lyckades få bort spökande luft !
Redigerat:
Rörisen säger inte så mycket, han vet inte varför det blir så här.
Får testa att släppa ut och lufta imorron och se om det blir nån skillnad.
Får testa att släppa ut och lufta imorron och se om det blir nån skillnad.
Ja börja med att lufta först . Sen minskar du trycket på kaminens säk effter som den står högre än tankar och sådant i källarn och då kan det ev följa med luft där med .Lufta sedan som vanligt på kamin och element . Min tanke med att lufta vid lågt tryck är ju att luften expanderar ju vid lågt tryck och borde vara lättare att få ut . Jag vet VÄL hur luft fungerar med tryck och vatten då jag är fd tubdykare 
Lär ta tid att släppa på trycket via kaminen bara, blir många glassbunkar att gå med mellan vardagsrum och kök. 
Nu har jag släppt trycket bakom kaminen, luftat elementen, släppt ut allt tryck i källaren. Fyllt på så att ventilen öppnade och sen luftat igen. Nu kom det massor med svart vatten som det inte har kommit förut. Kom stötvis, först luft, sen vatten i en lugn stråle, sen kraftigt svart vatten sprutandes om vartannat.
Nu tror jag inte att jag får ut nåt mer iaf, får se om det blir nån skillnad ikväll.
Nu tror jag inte att jag får ut nåt mer iaf, får se om det blir nån skillnad ikväll.
Att vattnet är lortigt är vanligt . Men du skriver att där kom luft med, ser du 
Frågan är bara fins det mera ?? Stor risk ! Kör en eldning nu på högt tryck . Gör sedan ett dygn senare en luftning till om inte det blir bra nu . Fast kanske inte tappa ut så mycket vatten bara lufta . Det är ju bra om vi kan undvika att hålla på att byta vattnet med då nytt vatten för med sig syre och leder till luftning . ( Fast det är väll så lite ) Denna luft du har problem med är väll sen allt var nytt .
Gör senare effter detta en luftning med skapligt varm kamin . Tänker på att värme får luft att expandera och borde även då gå lättare att få ut !
När det slutar att porla i kamin särskillt kall har vi börjat nå resultat
Frågan är bara fins det mera ?? Stor risk ! Kör en eldning nu på högt tryck . Gör sedan ett dygn senare en luftning till om inte det blir bra nu . Fast kanske inte tappa ut så mycket vatten bara lufta . Det är ju bra om vi kan undvika att hålla på att byta vattnet med då nytt vatten för med sig syre och leder till luftning . ( Fast det är väll så lite ) Denna luft du har problem med är väll sen allt var nytt .
Gör senare effter detta en luftning med skapligt varm kamin . Tänker på att värme får luft att expandera och borde även då gå lättare att få ut !
När det slutar att porla i kamin särskillt kall har vi börjat nå resultat
Jo jag har sett svart vatten ofta, men inte i år ännu, det var första gången.
Har diskmedel i systemet då rörisen sa att det var bra, luften skulle vandra fortare då? Verkar ha fått motsatt effekt här.
Har diskmedel i systemet då rörisen sa att det var bra, luften skulle vandra fortare då? Verkar ha fått motsatt effekt här.
Givetvis har jag luftat sen jag ökade trycket. Tände upp för en kvart sen, 60° nu och porlar lite då och då.