2 082 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Restaurera skylt
Har en skylt med stort affektionsvärde då den satt på en släktings affärs fasad. Metallskylt modell stor, i järnplåt. Blivit ganska rostig efter att ha dels suttit ute, dels legat i källare osv.
Osäker på vad motivet är gjort med, men den har en gyllene look så vete fasen om det är emalj. Skulle i alla fall vilja rengöra och snygga upp den så gott det går, för att sen ha på väggen inne. Fattar att den inte kan se ny ut men det gör ju inget. Vill bara ta bort rost så gott jag kan och om möjligt återställa färg osv.
Tips på hur man gör det själv?
Tackar ödmjukast för alla ev. svar. PS önskar jag hade bild här men glömde ta... Kan ordna inom nån vecka dock ifall nån behöver se den för att ge råd.
Osäker på vad motivet är gjort med, men den har en gyllene look så vete fasen om det är emalj. Skulle i alla fall vilja rengöra och snygga upp den så gott det går, för att sen ha på väggen inne. Fattar att den inte kan se ny ut men det gör ju inget. Vill bara ta bort rost så gott jag kan och om möjligt återställa färg osv.
Tips på hur man gör det själv?
Tackar ödmjukast för alla ev. svar. PS önskar jag hade bild här men glömde ta... Kan ordna inom nån vecka dock ifall nån behöver se den för att ge råd.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
En bild vore ju trevligtD doctormirabilis skrev:Har en skylt med stort affektionsvärde då den satt på en släktings affärs fasad. Metallskylt modell stor, i järnplåt. Blivit ganska rostig efter att ha dels suttit ute, dels legat i källare osv.
Osäker på vad motivet är gjort med, men den har en gyllene look så vete fasen om det är emalj. Skulle i alla fall vilja rengöra och snygga upp den så gott det går, för att sen ha på väggen inne. Fattar att den inte kan se ny ut men det gör ju inget. Vill bara ta bort rost så gott jag kan och om möjligt återställa färg osv.
Tips på hur man gör det själv?
Tackar ödmjukast för alla ev. svar. PS önskar jag hade bild här men glömde ta... Kan ordna inom nån vecka dock ifall nån behöver se den för att ge råd.
Annars är väl rådet att borsta bort ytrost försiktigt och ev försegla den på något sätt (tex med matt klarlack, vax eller olja) så den inte "rostar av sig".
jag tänkte också på att försegla på nåt vis - är det superviktigt vilken lack man kör på, är det nåt speciellt man ska undvika osv?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Har tyvärr inte så mycket erfarenhet av det.D doctormirabilis skrev:
En släkting "rostade" ramen på sin flakmoped, det förseglade han med matt lack.
Är det en emaljskylt vet jag inte, men är det målad/lackad så torde klarlack funka ?
Klicka här för att svara