13 974 läst ·
42 svar
14k läst
42 svar
Reservkraftsintag
Om TS går på den lösningen bör väl PE dessutom förbindas utanför CEE-kontakterna?Bo.Siltberg skrev:Nu vill jag inte beskriva nödlösningar, men om du bygger om systemet till TN-S så blir det i alla fall säkert och enligt reglerna. Dvs splitta ordinarie matning i en dosa till TN-S så att alla CEE-don blir fempoliga. Det innebär ju också byte av kabel från intaget till centralen, inkl undercentraler om det finns, så det kan bli en stor operation
Då får man ju en lösning som är likvärdig med en 4-polig reservkraftsomkopplare. PE-ledaren i den CEE-bestyckade omkopplingskabeln kommer vara redundant, men det bör inte vara någon nackdel.
/Hasse
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag ser inte varför man skulle vilja ha kontakt med nätets PEN i detta fall. Anläggningen har ju sitt eget jordtag, ev av tvivelaktig kvalité? Enda anledningen jag kommer på när en reservkraftsomkopplare används är att PEN inte får brytas i en frånskiljare eller stickkontakt. Men detta är frågor som ligger en god bit ovanför flinten...
Det känns som att även om det skulla fungera och inte vara farligt med CEE-donen så skulle nog så många tycka att det såg konstigt ut och man skulle få kommentarer kring lösningen så vi släpper det. Nätleverantören skulle förmodligen inte heller godkänna den.
Om jag väljer den jobbigaste vägen och byter ut mina gamla EKKJ med PEN till diverse hus på gården och bygger om till TN-S hur ska då omkopplaren kopplas in?
Ska PEN delas i omkopplaren till PE & N och sedan vidare in till EL-centralen (PE fast ansluten och N kopplad via om omkopplaren). Någonstans måste ju PEN bli PE & N och ska jag ha en reservkraftsomkopplare är det ju försent att göra det i centralen?
Och om den enklaste vägen TN-C?
Ska då PE och N på CEE-donet båda anslutas till PEN i omkastaren. Husets Nolla kommer ju inte att börja existera förrän i centralen?
Om jag väljer den jobbigaste vägen och byter ut mina gamla EKKJ med PEN till diverse hus på gården och bygger om till TN-S hur ska då omkopplaren kopplas in?
Ska PEN delas i omkopplaren till PE & N och sedan vidare in till EL-centralen (PE fast ansluten och N kopplad via om omkopplaren). Någonstans måste ju PEN bli PE & N och ska jag ha en reservkraftsomkopplare är det ju försent att göra det i centralen?
Och om den enklaste vägen TN-C?
Ska då PE och N på CEE-donet båda anslutas till PEN i omkastaren. Husets Nolla kommer ju inte att börja existera förrän i centralen?
Varför låta PE gå genom två st CEE-don när den kan vara fast ansluten?Bo.Siltberg skrev:Jag ser inte varför man skulle vilja ha kontakt med nätets PEN i detta fall. Anläggningen har ju sitt eget jordtag, ev av tvivelaktig kvalité? Enda anledningen jag kommer på när en reservkraftsomkopplare används är att PEN inte får brytas i en frånskiljare eller stickkontakt. Men detta är frågor som ligger en god bit ovanför flinten...
Det borde vara säkrare att anläggningens PE är fast ansluten till nätets PE/PEN, och så är det ju när man har en reservkraftsomkopplare.
/Hasse
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag vet inte om jag kan ge något bra svar på det. Den gör ingen nytta vid generatordrift, dvs för aggregatets jordfelsövervakning vad jag kan se eftersom jordtaget sitter i den fasta installationen. Men vid nätdrift, dvs normal drift, är det ju en fördel med fasta anslutningar, varför man nu inte skulle kunna lita på CEE-don? Hur som helst bör man inte göra så.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Så sant. Nu får någon annan fylla i, men det finns ev krav på att nätägaren ska besiktiga ett jordtag, och då är det ju bra om det det prydligt utjohan_mattsson skrev:
Kopplingen låter korrekt, men jag vet inte hur det brukar utföras. En gång i tiden lär det funnits krav på att övergång från TN-C till TN-S ska göras i en "elcentral". Men jag tror nog att reservkraftsomkopplaren skulle duga för det.johan_mattsson skrev:Om jag väljer den jobbigaste vägen och byter ut mina gamla EKKJ med PEN till diverse hus på gården och bygger om till TN-S hur ska då omkopplaren kopplas in?
Ska PEN delas i omkopplaren till PE & N och sedan vidare in till EL-centralen (PE fast ansluten och N kopplad via om omkopplaren). Någonstans måste ju PEN bli PE & N och ska jag ha en reservkraftsomkopplare är det ju försent att göra det i centralen?
Ja, det finns ingen egentlig anledning att bygga om till TN-S. Du förlorar JFBn i elverket, men den hade du ju inte tidigare heller (vid nätdrift).johan_mattsson skrev:
Vid inkoppling mot ett TN-C-system blir generatorns N en PEN. Generatorns PE har ingen funktion, men kopplas in mot generatorns nolla via ett motstånd som bilden i den länkade tråden visar för att undvika att JFBn löser då den är sammankopplad med N i reservkraftsomkopplaren.
Nu har jag bara två funderingar kvar:
Motståndet, har det till uppgift att se till att inte strömmen blir så pass stor i PE att JFB löser ut om PE & N är sammankopplade i reservkraftsintaget och till uppgift att felström i PE ska kunna lösa ut JFB om verket är kopplat mot ett TN-S system eller vad är tanken med att ha ett motstånd?
Jordtag, måste man ha detta fast även om elverket har ett jordspett och reservkraften inte är fast installerad? Hur utför man jordtaget på ett korrekt sätt? Vad ska man mäta jordtagsresistansen emot?
Motståndet, har det till uppgift att se till att inte strömmen blir så pass stor i PE att JFB löser ut om PE & N är sammankopplade i reservkraftsintaget och till uppgift att felström i PE ska kunna lösa ut JFB om verket är kopplat mot ett TN-S system eller vad är tanken med att ha ett motstånd?
Jordtag, måste man ha detta fast även om elverket har ett jordspett och reservkraften inte är fast installerad? Hur utför man jordtaget på ett korrekt sätt? Vad ska man mäta jordtagsresistansen emot?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag har inget mer att säga, jo en sak, jag själv skulle anlitat en elektriker som har kunskapen och de dyra instrument som krävs.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vi brukar alltid låta nätleverantören utföra jordtaget
Naturligtvis är detta elektrikerjobb, jag är bara tekniskt överintresserad. Tror inte ens att speciellt många elektriker kan detta på sina fem fingrar så det skadar inte att veta lite själv.
Stopp nu, först ger du en pekpinne om att inte ha PEN fast ansluten utanför CEE-donen, och i nästa andetag föreslår du att använda N i CEE-intaget som PEN från elverket? CEE-donen får bara användas till femledarsystem (5-poligt CEE-don) eller rena trefassystem utan nolla (motorer, med 4-poligt CEE-don).Bo.Siltberg skrev:Ja, det finns ingen egentlig anledning att bygga om till TN-S. Du förlorar JFBn i elverket, men den hade du ju inte tidigare heller (vid nätdrift).
Vid inkoppling mot ett TN-C-system blir generatorns N en PEN. Generatorns PE har ingen funktion, men kopplas in mot generatorns nolla via ett motstånd som bilden i den länkade tråden visar för att undvika att JFBn löser då den är sammankopplad med N i reservkraftsomkopplaren.
Frågan är snarast om det finns något don som är godkänt/vettigt till ett TN-C-system?
Till trådstartaren: Jag upprepar frågan: behöver du verkligen ström till alla bodar eller räcker det med "huvud-huset" vid strömavbrott? Om det räcker med "huvudhuset" så kan du sätta reservkraftomkopplaren EFTER uppdelningen till alla bodar med PEN-ledare, och alltså bara mata "huvud-husets" central(er).
(Sorry ifall du redan svarat och jag missat svaret)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Du behöver läsa inläggen lite noggrannare yxis, även det länkade som ger lite extra tips. Titta efter var sammankopplingen av N pch PE från aggregatet görs.
Ja, det strider både mot praxis och även vissa mer formella regler så du gör rätt i att inte fundera vidare på den lösningen, en omkopplare behöver inte kosta mer än ca: 1000:- men då får du bygga in den på lämpligt ställe själv. Det skulle annars som sagt både fungera och vara ofarligt med handskarna.johan_mattsson skrev:
Ja, du kan dela upp vid omkopplarens inkommande plint, eller kanske lättare vid mätarplatsens utgående gå över till femledare. Ofta är ju omkopplarna satta invid mätarskåp edyl och då är det ju lämpligt att dela upp före.johan_mattsson skrev:om jag väljer den jobbigaste vägen och byter ut mina gamla ekkj med pen till diverse hus på gården och bygger om till tn-s hur ska då omkopplaren kopplas in?
Ska pen delas i omkopplaren till pe & n och sedan vidare in till el-centralen (pe fast ansluten och n kopplad via om omkopplaren). Någonstans måste ju pen bli pe & n och ska jag ha en reservkraftsomkopplare är det ju försent att göra det i centralen?
Du ska bara ansluta aggregatets N till PEN i omkopplaren, du måste även alltid se till att ett föreskriftsenligt fast jordtag finns på din anläggnings normala PEN. Till aggregatet drar man en lös jordledare mellan en bult på chassiet och en punkt i förbindelse med PEN och lokala jordtaget i din fasta installation. Även PE i det 5-poliga donet kan man se till att den gör samma tjänst som den lösa yttre förbindningen.johan_mattsson skrev:
Man kan som bo nämnde tidigare behöva ändra i aggregatets jordfelsskydd vid TN-C inkopplingar, tex kan man behöva koppla ur det och se till att principen blir som ovan med generator N förbunden med anläggningens PEN.
Redigerat:
Jag är fortfarande skeptisk till om det verkligen är tillåtet att använda N (och/eller PE) i CEE-donet för att mata PEN.
Visst, om intaget endast används just för reservkraftaggregatet så fungerar det, men intaget inbjuder till matning dels från t.ex. en grannes CEE-uttag eller från byggcentral om det görs något arbete där befintlig mätartavla flyttas och man av någon anledning får igång ny mätartavla (eller av någon anledning "bygg-el") före permanent dragning till befintlig installation är ordnad.
Visst, om intaget endast används just för reservkraftaggregatet så fungerar det, men intaget inbjuder till matning dels från t.ex. en grannes CEE-uttag eller från byggcentral om det görs något arbete där befintlig mätartavla flyttas och man av någon anledning får igång ny mätartavla (eller av någon anledning "bygg-el") före permanent dragning till befintlig installation är ordnad.
Jag skulle aldrig i livet våga koppla PE/N via någon form av kontaktdon.
Kul scenario:
1. Det åskar i fjärran och strömmen går, dax för reservkraft!
2. Man går ut och lossar ena änden (valfri) på skarvkabeln
3. Åskan slår i närheten eller i kraftledningen 5 km bort medan man håller kabeln i handen
4. Godnatt.
Dessutom är det inte kul med glappande nollor, att introducera fyra kontaktdon mellan huset och inkommande PEN är ingen bra idé.
Sätt en omkopplare. Allt annat meckande är bara dumt.
Kul scenario:
1. Det åskar i fjärran och strömmen går, dax för reservkraft!
2. Man går ut och lossar ena änden (valfri) på skarvkabeln
3. Åskan slår i närheten eller i kraftledningen 5 km bort medan man håller kabeln i handen
4. Godnatt.
Dessutom är det inte kul med glappande nollor, att introducera fyra kontaktdon mellan huset och inkommande PEN är ingen bra idé.
Sätt en omkopplare. Allt annat meckande är bara dumt.
