JesperKn JesperKn skrev:
Hmmm, ganska spännande ämne faktisk. Vart går gränsen för reservkraft? Den lilla shuko-matade UPS jag har i teknikrummet kunde ju va felkopplat från fabrik. Den går väl under samma kategori, även om det är i ganska liten skala? Enligt dokumentet "eldistributions installationsregler" verkar där inte va någon bagatellgräns.
En UPS matar vanligen en eller några få enskilda förbrukare som en dator. Det kan man även göra med ett (litet) elverk. Risken för jordfel direkt mot moder jord är där liten så det krävs vanligen inget jordtag. "Reservkraftsomkopplaren" som skyddar mot bakmatning av faserna består av stickproppar och uttag, och UPSn interna konstruktion för att få kopplas in så.

• Gilla
JesperKn och 1 till
  • Laddar…
I UPS:ens fall antar jag att CE-märkningen ska intyga att den inte kan bakmata nätet.

Halvt OT, med solpaneler och batterier som lagring i ett anslutet hus,
säkrar hybrid-invertern att ingen bak-matning sker?

JesperKn JesperKn skrev:
Hmmm, ganska spännande ämne faktisk. Vart går gränsen för reservkraft? Den lilla shuko-matade UPS jag har i teknikrummet kunde ju va felkopplat från fabrik. Den går väl under samma kategori, även om det är i ganska liten skala? Enligt dokumentet "eldistributions installationsregler" verkar där inte va någon bagatellgräns.
Skulle du använda den för att alernativmata något som normalt är installerat fast och nätmatat är det precis samma krav oberoende storlek. Som Bo skrev kan du se din UPS som den används lika tex något litet elverk med ett eller två uttag mot enstaka förbrukare. Inga konstigheter med det och tekniskt är de enkla att skydda mot det osannolika att de skulle mata stickproppen.

• Gilla
JesperKn
  • Laddar…
E eleson skrev:
Halvt OT, med solpaneler och batterier som lagring i ett anslutet hus,
säkrar hybrid-invertern att ingen bak-matning sker?
Om du ska kunna köra det i ö-drift kommer kraven in på samma sätt som vid annan reservkraft. I de här fallen då oftare via automatiska omkopplare men det går ju med manuella också.

Är det inte tänkt för sån drift skyddar omformaren genom att gå ner om den inte har nät att synka mot. Det är det vanliga vid anläggningar med solceller.

GK100 GK100 skrev:
Om du ska kunna köra det i ö-drift kommer kraven in på samma sätt som vid annan reservkraft. I de här fallen då oftare via automatiska omkopplare men det går ju med manuella också.

Är det inte tänkt för sån drift skyddar omformaren genom att gå ner om den inte har nät att synka mot. Det är det vanliga vid anläggningar med solceller.
Hybrid inverters har ofta som säljargument att de can switcha till batteri inom några millisekunder vid ev. strömavbrott. (Jag kan bara ana att inga länder har regler som riskerar livet på elektriker.)
Men är de lagliga i Sverige...?

E eleson skrev:
Hybrid inverters har ofta som säljargument att de can switcha till batteri inom några millisekunder vid ev. strömavbrott. (Jag kan bara ana att inga länder har regler som riskerar livet på elektriker.)
Men är de lagliga i Sverige...?
Har du länk till någon specifik du tänker på med lite tekniska data? Det är inga problem att lösa det på olika sätt tex med automatisk "reservkraftomkopplare" som ett första enkelt alternativ.

GK100 GK100 skrev:
Har du länk till någon specifik du tänker på med lite tekniska data? Det är inga problem att lösa det på olika sätt tex med automatisk "reservkraftomkopplare" som ett första enkelt alternativ.
Som exempel:
https://www.europe-solarstore.com/sungrow-sh8-0rt-hybrid-three-phase-residential-solar-inverter.html

"In case of a grid failure this 3-phase hybrid inverter will automatically switch into backup mode. Within less than 20 ms a bypass switch will open and all loads connected to the backup port will be supplied by the battery and PV."

E eleson skrev:
Som exempel:
[länk]

"In case of a grid failure this 3-phase hybrid inverter will automatically switch into backup mode. Within less than 20 ms a bypass switch will open and all loads connected to the backup port will be supplied by the battery and PV."
Den typen har ju inbyggd funktion för att skydda prioriterad last ansluten till den utgången så långt möjligt med batteribanken och PV. Rätt gjort med uppdelning av anläggningen i viktig/oviktig är den ju ok och har man små behov kan man lägga allt som prioriterad via backuputgången.

Det är inget konstigt med den så det går bra att skaffa en om man behöver. Eventuellt kan nätägaren sätta krav i vissa fall på att du får ordna en redundant nätfrånkoppling via kontaktorer och en korrekt nätvakt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Den typen har ju inbyggd funktion för att skydda prioriterad last ansluten till den utgången så långt möjligt med batteribanken och PV. Rätt gjort med uppdelning av anläggningen i viktig/oviktig är den ju ok och har man små behov kan man lägga allt som prioriterad via backuputgången.

Det är inget konstigt med den så det går bra att skaffa en om man behöver. Eventuellt kan nätägaren sätta krav i vissa fall på att du får ordna en redundant nätfrånkoppling via kontaktorer och en korrekt nätvakt.
Jag har en sådan växelriktare och är sugen på att få till reservkraft för kylskåp och liknande. Dvs sätta en till elcentral bredvid den befintliga. Lägga över de grupper som är aktuella och mata den nya centralen från backup-uttaget på växelriktaren. När man har el från nätet matas det uttaget med den och om den försvinner så slår uttaget över till batteri/Sol om den är framme.
Som jag förstått det är allt som krävs för detta ett eget jordtag och efter att ha läst många inlägg om detta så verkar det jordtaget inte ha speciellt höga krav mer än att det "ska finnas". Jag bor på gammal sjöbotten som nu mer är jord/lera så ett spett eller två kanske räcker?

S stefan_bgh skrev:
Jag har en sådan växelriktare och är sugen på att få till reservkraft för kylskåp och liknande. Dvs sätta en till elcentral bredvid den befintliga. Lägga över de grupper som är aktuella och mata den nya centralen från backup-uttaget på växelriktaren. När man har el från nätet matas det uttaget med den och om den försvinner så slår uttaget över till batteri/Sol om den är framme.
Som jag förstått det är allt som krävs för detta ett eget jordtag och efter att ha läst många inlägg om detta så verkar det jordtaget inte ha speciellt höga krav mer än att det "ska finnas". Jag bor på gammal sjöbotten som nu mer är jord/lera så ett spett eller två kanske räcker?
Det kan ju vara ett bra sätt att utnyttja funktionen så med en liten egen fördelning för det du vill mata prioriterat.

Även om jordtaget inte behöver ha så stora krav på övergångsresistans innebär det ju inte att det ska vara slarvigt eller dåligt utfört. Det ska precis som om alla andra vara gjort så det är robust och varaktigt över lång tid. Det gör du bäst genom att använda någorlunda rätt material för elektroderna och sen binda ihop och leda fram till provklämman med tex lina Cu 25 mm2. Då har du förutsättningarna rätt och behöver inte tänka på det mer

Når du några hundra ohm vilket oftast är enkelt är du på säkra sidan, redan om du kommer under tusen ohm är det ok bara det inte varierar tex med årstiderna osv. En bra försäkring med lokala jordtaget om tillfälligheterna spelar mot en för att upprätthålla jordfelsskyddet både externt typ JFB och ev interna funktioner i omformaren.

• Gilla
stefan_bgh och 1 till
  • Laddar…
Fronius Gen24 Plus har både schucko-uttag och funktion för full backup. Jag är mer än lovligt lat av mig och har kollat runt lite efter en smidig lösning för kategori 3 klassninig. Kör allt som oftast kategori 2 på jobbet på lite större anläggningar, men då med generatorer, och materielen blir alltför klumpig att använda för en villa.

Om någon känner till var rätt grejjer finns att tillgå så skriv gärna en rad..

edit:satvfel

GK100 GK100 skrev:
Det kan ju vara ett bra sätt att utnyttja funktionen så med en liten egen fördelning för det du vill mata prioriterat.

Även om jordtaget inte behöver ha så stora krav på övergångsresistans innebär det ju inte att det ska vara slarvigt eller dåligt utfört. Det ska precis som om alla andra vara gjort så det är robust och varaktigt över lång tid. Det gör du bäst genom att använda någorlunda rätt material för elektroderna och sen binda ihop och leda fram till provklämman med tex lina Cu 25 mm2. Då har du förutsättningarna rätt och behöver inte tänka på det mer

Når du några hundra ohm vilket oftast är enkelt är du på säkra sidan, redan om du kommer under tusen ohm är det ok bara det inte varierar tex med årstiderna osv. En bra försäkring med lokala jordtaget om tillfälligheterna spelar mot en för att upprätthålla jordfelsskyddet både externt typ JFB och ev interna funktioner i omformaren.
Tack för svaret, lite sen med att läsa det inser jag dock ;)
Självklart så ska det vara så ordentligt gjort som möjligt. Min tanke är att sätta ner två jordspett på 1,5 meter och binda ihop dessa med en 50 mm2 CU-lina, då jag sett att det verkar vara det som skickas med i de få kit som finns på marknaden. Men 25 mm2 räcker alltså?
När du skrev "någorlunda rätt material" slog tanken mig att jag ju har en veranda som står på ett tio tal markskruv av denna modell https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-017660/
Känns som att det inte skulle vara optimalt såklart och med tanke på att jordspett inte kostar så mycket så känns det ändå bäst att köra på det oavsett men vad skulle du tro om att koppla samma samtliga markskruvar till ett "ytjordtag"?

Och hur trivs galv och koppar när man kopplar ihop dom?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och hur trivs galv och koppar när man kopplar ihop dom?
Inte alls !!!
Den ena oxiderar upp på ett antal år.

I mitt föräldrarhem installerades vattenburen värme, rörmokaren på den tiden hängde kopparrör i galvade pendlar under varmgalvade rör. Efter 10 år så droppade det vatten från taket i storarummet, kopparröret var full med hål någon meter ut från varje klammer.

Därför använder man idag klammer med gummiisolering så inte galvanisk ström kan uppstå.

• Gilla
stefan_bgh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.