Byggahus.se
Halloj!

Har ett Callidus vattenfilter från -98 som krånglat en del med uppsugning av kalium från "autodoseringshinken". Jag tog isär enligt instruktion och gjorde rent filtret och lyckades även få ut injektorn som inte var vacker, helt igensatt. Lyckades hitta en gammal injektor som förra husägaren snällt lämnat kvar sedan sist dom bytte som jag satte dit istället men det känns som en ytterst temporär lösning.

Så till frågan: Var kan man hitta reservdelar till dessa gamla filter? Är det bara bita i det sura äpplet och ringa Callidus och köpa till (förmodat) överpris eller har ni några tips på andra ställen som kan tänkas sälja reservdelar till framförallt Callidus-filtren?

Stort tack!

//Anders
 
Modellnamn och bilder underlättar!
 
S Svammlet skrev:
Modellnamn och bilder underlättar!
Hej och tack för svar!

Jag tänkte mest om någon kände till någon bra sida (typ vvsbutiken.nu som eventuellt har saker) att beställa saker på istället för att köpa direkt från Callidus själva men kan du hjälpa mig hitta reservdelar är jag givetvis väldigt tacksam :)
Filtret är ett Callidus 168P eller 168FA, beroende på var jag läser, från -98 och delarna jag letar efter är en "injektor" och ett "skruvfilter /silplugg". Injektorn är den röda saken på en av bilderna och tyvärr kan jag inte ta något kort på skruvfiltret då det sitter inskruvat för tillfället men tog bild från rengöringsinstruktionen.

Tack! :)

//Anders
 
  • Kontrollpanel med rattar, knappar och instruktioner för tidsinställning, sannolikt för vattenbehandling eller liknande system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på utrustning med märkning för modell, år, kapacitet och arbetsdata från Callidus AB, Kållered.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd LEGO-figur utan armar och huvud på en marmorerad, ljusbrun yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit illustration av en skruv med sexkantigt huvud och gängor, lämplig för infästning i material.
A AC79 skrev:
Hej och tack för svar!

Jag tänkte mest om någon kände till någon bra sida (typ vvsbutiken.nu som eventuellt har saker) att beställa saker på istället för att köpa direkt från Callidus själva men kan du hjälpa mig hitta reservdelar är jag givetvis väldigt tacksam :)
Filtret är ett Callidus 168P eller 168FA, beroende på var jag läser, från -98 och delarna jag letar efter är en "injektor" och ett "skruvfilter /silplugg". Injektorn är den röda saken på en av bilderna och tyvärr kan jag inte ta något kort på skruvfiltret då det sitter inskruvat för tillfället men tog bild från rengöringsinstruktionen.

Tack! :)

//Anders
Jag har också ett callidus, nyare modell än ditt. Men det ser ut att vara samma delar, silen är en enhet med skruvskalle. Torx 50 . Jag brukar ta loss silen och injektorn 1 gång per kvartal och tvätta delarna, har gjort det under 5 års tid och filtret funkar bra.
 
L LBMAB skrev:
Jag har också ett callidus, nyare modell än ditt. Men det ser ut att vara samma delar, silen är en enhet med skruvskalle. Torx 50 . Jag brukar ta loss silen och injektorn 1 gång per kvartal och tvätta delarna, har gjort det under 5 års tid och filtret funkar bra.
Halloj! VVSbutiken.nu har injektorn för 495:- men inte "silskruven". Jag brukar också ta isär och göra rent men är lite orolig för att just silskruven ska ge sig. Jag brukar köra med vatten och en gammal tandborste, det funkar fint :) På min är det stor sjärnmejsel som gäller för att släppa på skruvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.