Hej,

Jag har fått låna en kompressor Fiac FX224 och spikpistol av en kompis för att spika panel på ett bygge jag håller på med. Kompressorn fungerar sisådär, när kompressorn fått fullt tryck så går kanske 5-10 spik i som de ska, sedan är det inte tillräckligt med tryck utan nästkommande 10-20 sätter sig mindre och mindre innan motorn slår till och bygger upp trycket igen. Var ligger felet? Skulle vara kul att överraska kompisen med en fullt fungerande kompressor som tack för lånet :)

När kompressorn tycker att den är full så säger manometern på tryckströmbrytaren 8 bar och 6 bar på regulatorn (när den är fullt öppen). Kan det vara så enkelt som att byta regulatorn?

20150523_204908.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150523_204921.jpg
Skapa konto
20150523_204953.jpg
Skapa konto

//Tommy

Redigerat:
Vad står regulatorns (lite trasiga) manometer på när spikarna går dåligt? Har den sjunkit under 6 bar? Om så- kanske tillslagspunkten för kompressorn måste justeras upp lite. Kan det vara så att luftreserven före pistolen är för liten? Har du, så prova med en grövre slang.

Har testat lite mer nu ikväll, kompressorn går inte igång förrän regulatorn står på 4,2, och det verkar som tryckströmbrytaren slår till när det blir under 7 bar i tanken. Är helt ny på tryckluft, men är inte regulatorns jobb att hålla trycket jämnt? För mig låter det som tryckströmbrytaren gör sitt, men inte regulatorn.
Slangen är ganska grov och inte så lång, och ägaren säger att det fungerat kanon tidigare.

Kan inte annat än att hålla med. Hoppas det finns någon med mer erfarenhet som kan svara.

I
Vet inte om jag fattat rätt. Men slår den till så slår den till. Regulatorn har ju inget med start å stop av kompressorn att göra. Ta bort regulatorn och prova blåsa ut luft, alltså, koppla slangen direkt, kan inte rekommendera att du använder spikpistol för jag vet inte vilket tryck man får ge den, även om jag misstänker att 8 bar är helt ok. En ny regulator är ju inte särskilt dyr men det kan vara idé att konstatera om den är kass.

Regulatorns jobb är att ge MÖJLIGHETEN att ge ett jämnt tryck ut, men det blir då givetvis lägre än det lägsta trycket man har i tanken eftersom regulatorn bara kan sänka trycket, inte höja det över det tryck den får från tanken. Med regulatorns ratt helt inskruvad eller utskruvad (vete sjutton vilket det är, jag vrider alltid åt fel håll till att börja med) ska du få ut fullt tryck från tanken, utan att regulatorn påverkar något alls.

Lita dock inte allt för mycket på dessa vanligtvis billiga manometrar. Särskilt inte efter att dom blivit halvt sönderslagna...

Nu har jag absolut noll koll på skötsel av spikpistoler, men är det möjligen så att dom ska ha i sig några droppar olja om dagen som t.ex. mutterdragare och många andra tryckluftsmaskiner ska? Är ju en klassiker att folk struntar i/glömmer/inte förstår sånt, och kör tryckluftsverktygen osmorda tills dom är utnötta eller i bästa fall bara kärvar så mycket att det är uppenbart att något är fel och MÅSTE åtgärdas.

S
Jag kan inte svara på din fråga, däremot så tänkte jag bara passa på att flika in med att det är viktigt att du spikpistolen inte skjuter spiken så hårt att skallen går djupare än kant i kant med brädan, då samlas vatten i hålen och panelen åldras snabbt.

• Gilla
Resistor
  • Laddar…
ion skrev:
Vet inte om jag fattat rätt. Men slår den till så slår den till. Regulatorn har ju inget med start å stop av kompressorn att göra. Ta bort regulatorn och prova blåsa ut luft, alltså, koppla slangen direkt, kan inte rekommendera att du använder spikpistol för jag vet inte vilket tryck man får ge den, även om jag misstänker att 8 bar är helt ok. En ny regulator är ju inte särskilt dyr men det kan vara idé att konstatera om den är kass.
Nä precis, men tryckströmbryraten och manometern på tanken verkar ju vara överens om att det är 7 bar när motorn börjar gå, och om då regulatorn släpper igenom mindre och mindre utan att trycket i tanken blir så lågt så känns det väl fel? Pistolen klarar 8 bar.
Gsssson skrev:
Regulatorns jobb är att ge MÖJLIGHETEN att ge ett jämnt tryck ut, men det blir då givetvis lägre än det lägsta trycket man har i tanken eftersom regulatorn bara kan sänka trycket, inte höja det över det tryck den får från tanken. Med regulatorns ratt helt inskruvad eller utskruvad (vete sjutton vilket det är, jag vrider alltid åt fel håll till att börja med) ska du få ut fullt tryck från tanken, utan att regulatorn påverkar något alls.

Lita dock inte allt för mycket på dessa vanligtvis billiga manometrar. Särskilt inte efter att dom blivit halvt sönderslagna...

Nu har jag absolut noll koll på skötsel av spikpistoler, men är det möjligen så att dom ska ha i sig några droppar olja om dagen som t.ex. mutterdragare och många andra tryckluftsmaskiner ska? Är ju en klassiker att folk struntar i/glömmer/inte förstår sånt, och kör tryckluftsverktygen osmorda tills dom är utnötta eller i bästa fall bara kärvar så mycket att det är uppenbart att något är fel och MÅSTE åtgärdas.
Jo men trycket efter regulatorn borde väl vara 6 bar tills det är lägre än 6 bars tryck i tanken? Att den sjunker mer än vad trycket i tanken sjunker måste väl vara fel?
Ja olja behövs nog, ska se till att fixa det också.
SueCia skrev:
Jag kan inte svara på din fråga, däremot så tänkte jag bara passa på att flika in med att det är viktigt att du spikpistolen inte skjuter spiken så hårt att skallen går djupare än kant i kant med brädan, då samlas vatten i hålen och panelen åldras snabbt.
När trycket är som det ska så sätter sig spiken kant i kant, så det funkar som det ska. När trycket är för lågt så får jag slå i de sista tre fyra centimetrarna med hammaren.

I
Nä precis, men tryckströmbryraten och manometern på tanken verkar ju vara överens om att det är 7 bar när motorn börjar gå, och om då regulatorn släpper igenom mindre och mindre utan att trycket i tanken blir så lågt så känns det väl fel?
Det är det jag säger, plocka bort regulatorn och prova utan, när du konstaterat fel på regulatorn, ersätt den med en ny. Troligen är det fel i den, och det kan vara bra att ha en regulator.

Plocka isär och titta, vi servar ofta kompressorerna bensinmackar och ofta har det kommit smuts eller "ärjat" ihop i regulatorn. Bromsrengöring brukar fungera att göra rent med.

Då var reduceringsventilen bytt, men tyvärr agerar kompressorn på liknande sätt. Maxtryck är fortfarande 6 bar enligt manometern på den nya reduceringsventilen, och motorn slår till när den visar kring 4,5.
Detta måste väl då betyda att tryckströmbrytaren slår till för sent och slår av för tidigt? Och att manometern på tryckströmbrytaren måste visa fel? Noterade också att när tanken är helt tom så visar den manometern fortfarande 2 bar.
Så nu är frågan hur jag ändrar tillslag och frånslag på tryckströmbrytaren, och om jag vågar lita på manometern på reduceringsventilen när jag ställer in det?

I
Tommy M skrev:
Då var reduceringsventilen bytt, men tyvärr agerar kompressorn på liknande sätt. Maxtryck är fortfarande 6 bar enligt manometern på den nya reduceringsventilen, och motorn slår till när den visar kring 4,5.
Detta måste väl då betyda att tryckströmbrytaren slår till för sent och slår av för tidigt? Och att manometern på tryckströmbrytaren måste visa fel? Noterade också att när tanken är helt tom så visar den manometern fortfarande 2 bar.
Så nu är frågan hur jag ändrar tillslag och frånslag på tryckströmbrytaren, och om jag vågar lita på manometern på reduceringsventilen när jag ställer in det?
Jaha, en " glädjemätare ". Det är säkert som du säger och att du kan lita på den nye mätaren.
På min finns det ställskruv under plastkåpan, jag har skruvat på den vid ett tillfälle när jag behövde mer tryck. Vill minnas den var rätt känslig. Det finns nog många olika modeller på de där men principen är nog densamma.
På den här står det 2-10 bar vet inte om den är enkelt justerbar eller vad de menar. https://www.jula.se/catalog/tryckstrombrytare-200015/

Tycks vara samma på Biltema fast billigare http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Tryckstrombrytare-2000016722/
Och här finns manualen http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/17-49202_man.pdf
Start och stopp intervall på 2 bar, ej justerbar, men funktionen i övrigt gillar jag, funderar på att byta ut min.:confused:

Redigerat av moderator:
Då var allt frid och fröjd, justerade om tryckströmbrytaren efter manometern på reduceringsventilen istället så nu funkar allt som det ska. Om jag inte hade bytt reduceringsventilen med manometer också, så hade jag ju inte vetat att den andra manometern visade fel så det hade behövts ändå.
Slutet gott, allting gott!

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
I
Tommy M skrev:
Då var allt frid och fröjd, justerade om tryckströmbrytaren efter manometern på reduceringsventilen istället så nu funkar allt som det ska. Om jag inte hade bytt reduceringsventilen med manometer också, så hade jag ju inte vetat att den andra manometern visade fel så det hade behövts ändå.
Slutet gott, allting gott!
Gott. Släng inte den gamle reduceringsventilen, den kan komma till användning. Jag har flera stycken som jag kan koppla på slangen. Använde den när jag sprutmålade med en sån där minispruta, den ska bara ha minimalt tryck, samtidigt ville slipen ha fullt tryck. Med andra ord du kan har flera arbetstryck.

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.