Har en villa från 1958 och vi har just bytt innerdörrar och foder i hallen på ovanvåningen. Då golvet delvis är som lutande tornet i Pisa pga gamla sättningar så blir det lite fult utanför vissa av dörrlisterna då nya dörrarna, karmar och foder monteras rakt men gamla öppningarna är sneda. Framförallt på ett ställe kommer inte listerna inte kunna täcka väggen fullt ut. Jag har trott att väggarna var gips men hantverkaren som utfört arbetet nu sa att det är masonit med tretex över (se bifogade bilder)
Min fråga är, hur kan jag på enklast möjliga sätt laga eventuellt glipor över/bredvid en list och sen måla om dessa väggar i en vanlig vit bruten kulör.
Det finns små sprickor på vissa ställen, de är inget jätte problem estetiskt utan de kan vara kvar om det är för mycket jobb att åtgärda dem, utan det viktiga är ju att ny färg fäster och inte flagnar och att få till det snyggt runt nya listerna. Skulle helst överlåta åt hantverkaren men allt kostar ju pengar så just nu vill jag se om jag kan göra detta på ett någorlunda snyggt sätt själv utan för mycket jobb? Är långt från proffs men har ej tummen mitt i handen heller.
Obs att list runt dörren på ena bilden alltså ska sättas dit av hantverkare men de har förvarnat att pga hur sned gamla öppningen är (se bild) så kan det bli en glipa upptill då varken dem eller jag vill ha en 10 cm list där.

Alla tips tas tacksam emot.

• IMG_1152.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1155.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1157.jpeg
    Skapa konto
Syns karmen runt om och sticker ut min 1 cm, så kan du ta klackfoder. Finns i olika storlekar. Men det sneda kan bli problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.