Hej! Jag undrar om det är värt att renovera en gammal lada som stått i hundra år då den har följande problem: brädorna är ruttna och till och med lossnat från vissa ställen, den bakre väggen har alltid stått omålad och den är mest åtgången och dessutom har hela ladan har tippat åt vänster och sjunkit ner från grundstenarna. Taket är av plåt och har klarat sig ganska bra.

Ska du använda ytan till nått? Är måtten på kåken vettiga? Kan du utföra arbetet själv på lediga stunder eller behöver du avstå annat inkomstbringande arbete för att kunna renovera?

F fribygg skrev:
Ska du använda ytan till nått? Är måtten på kåken vettiga? Kan du utföra arbetet själv på lediga stunder eller behöver du avstå annat inkomstbringande arbete för att kunna renovera?
Jo, den används för maskin förråd och jag hinner renovera på fritiden. Problemet är bara att väggarna är ungefär 7 meter långa och det skulle behövas ganska mycket brädor.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F Farmarskruv38234 skrev:
Jo, den används för maskin förråd och jag hinner renovera på fritiden. Problemet är bara att väggarna är ungefär 7 meter långa och det skulle behövas ganska mycket brädor.
Ett utmärkt tillfälle att gynna det lokala sågverket (eller skaffa ett eget)

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Instämmer med tidigare. Har använt enbart sågat och även okantat virke till gamla uthus både vid reparation och ett nybyggt.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Jag skrev lite fel tidigare idag. Vid närmare mätning är ladans långsida nästan 20 meter lång. Här kommer lite bilder om hur det ser ut på sina ställen:

• Väderslitna träplankor från ladans långsida som visar slitage och tecken på ålder, med stenar som stöd vid basen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten träpanel med sprickor och tecken på vädrets påverkan.
    Skapa konto
  • Sliten, väderbiten lada med trasiga och spruckna träplankor längst ner, omgiven av torrt gräs och en stor sten vid basen.
    Skapa konto
  • Röd träpanel på ladans långsida, visar tecken på slitage och väderpåverkan, med gräs vid basen.
    Skapa konto
Om du har tillgång till eget timmer tycker jag du ska överväga att såga egen panel.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
T
F Farmarskruv38234 skrev:
Vad är alternativet? Att låta det förfalla tills du behöver riva? Att bygga nytt?

Jag tänker att det är något som används och då vill du inte riva och att bygga nytt kommer att kosta mer än brädorna.

Kan du göra jobbet själv, med hjälp för vissa moment, så kan du ju ta en bit i taget och ta det mest åtgångna först.
Börja med att se på stommen och räta upp den om den håller på att "kalva" och se till att den står på grundstenarna igen. Sen kan du börja byta panelen en bit i taget.

• Gilla
roli och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.