Håller på att renovera ett sovrum på övervåningen och upptäckte en fuktskada i undergolvet efter att vi hade rivit upp plastgolvet. Se bilder nedan. Känns inte fuktigt där just nu om man bara känner med fingrarna, men jag antar att man behöver ett riktigt verktyg för att vara säker.

Vi kommer att kontakta vårt försäkringsbolag för att utreda och åtgärda detta, men jag tycker att det är så många frågetecken att det hade varit intressant att ta upp det här och se vad ni andra har för tankar.

T.ex. så ser det ju ut som att undergolvet har rivits upp tidigare, om man jämför hur spacklingen ser ut jämfört med andra skarvar. Har det varit en helt annan fuktskada tidigare eller valde man att lägga tillbaka skivorna som redan var fuktskadade (och mögliga, om det svarta på närbilderna nu är mögel)!?

Sen är det ju frågan var vattnet har kommit från. På undervåningen rakt under fuktskadan är tvättstugan där värmepumpen står. Det går rör både för värme och varmvatten upp till övervåningen där, men om någon av dessa har haft (eller har) läckage så borde väl snarare taket i tvättstugan ha skador och inte golvet i rummet ovanför? Kan ju också ha varit läckage från radiatorn, och att vattnet letade sig in under plastmatten. Det kanske är mer troligt...

Vad tror ni? 😅

Fuktskada på sovrumsgolvet under plastmattan, med synliga mörka fläckar och sprickor vid golvbrädornas skarvar, bredvid en vägg med radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fuktskadad undergolv vid radiator med mörka fläckar och sprickor, möjligen tidigare reparation, synlig vägg i sovrum under renovering.
Skapa konto

Fuktskada på golv och vägg vid renovering, mörka fläckar längs väggens kant, nära rörkopplingar. Möjlig tidigare skada eller mögel antytt.
Skapa konto

En fuktskadad träpanel med mörka fläckar och sprickor i skarvarna, upptäckt vid renovering av sovrumsgolvet.
Skapa konto

Det ser ut att vara gammalt.
Jag hade inte gjort mer än att göra rent möglet med något lämpligt tvättmedel och sen med ättika 24% Sen fortsatt med vad ni höll på med.

Det ser möjligen ut som att det har stått något där...

Ja mest troligt är det väl en gammal skada. Men jag vet inte om man kanske ändå borde säkerställa sig om det, så man inte behöver bryta upp nya golvet senare...

Köp en fuktmätare och tryck ner den där det ser som värst ut.
eller gör ett hål så ni kan känna där det ser som värst ut om nått är som fnöske eller fuktigt, och sen lätt kan lappa ihop. Syns ju endå inte när ni lägger på det nya sen.

Det är säkert radiator som läkt och så rev man upp men det var inte värre än så där då satte man ihop det igen bara.

• Gilla
snikanor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.