Vårt nya hus (för oss, huset är från 30-talet) har en putsfasad med vissa skador, inklusive putssläpp, sprickor och områden med bomljud. På bilden är den största enskilda skadan, kanske på grund av att man byggt trall dikt an mot fasaden.
Jag kan tyvärr inte mycket om detta men har försökt läsa på lite om putsfasader och förstått att reparationer kan vara komplicerade. Ni som kan mer än mig - hur ser ni på möjligheterna för en firma att reparera dessa typer av skador? Vi vill helst undvika att riva ner all puts då det känns både tråkigt och dyrt.
Vi kommer förstås ta in offerter, men vill gärna skaffa mig lite kunskap innan också. Tips på bra firmor i Stockholmsområdet uppskattas också!
Jag kan tyvärr inte mycket om detta men har försökt läsa på lite om putsfasader och förstått att reparationer kan vara komplicerade. Ni som kan mer än mig - hur ser ni på möjligheterna för en firma att reparera dessa typer av skador? Vi vill helst undvika att riva ner all puts då det känns både tråkigt och dyrt.
Vi kommer förstås ta in offerter, men vill gärna skaffa mig lite kunskap innan också. Tips på bra firmor i Stockholmsområdet uppskattas också!
Syns vid skadan att det är ett relativt tunt lager puts på vassmatta = revetering, på trästomme(?)
Då kan det vara helt normalt med lite bomljud. Det bygger på att putsen "hänger" i vassmattan snarare än vidhäftning till stommen.
Men jag skulle ta skadan på bilden som ett tecken på ett konstruktionsproblem som "måste" åtgärdas. Som du är inne på leder trallen in vatten i putsen som frostsprängs och du får rötskador på stommen.
Någon form av plåtbeslag tänker jag är en lämplig lösning.
Se till att ta in folk som vet vad de håller på med bara så är det inga problem att åtgärda. Dvs. inga "snickarmurare", utan ta in en firma som kan putsfasader och använder rätt material, teknik och lösningar.
Då kan det vara helt normalt med lite bomljud. Det bygger på att putsen "hänger" i vassmattan snarare än vidhäftning till stommen.
Men jag skulle ta skadan på bilden som ett tecken på ett konstruktionsproblem som "måste" åtgärdas. Som du är inne på leder trallen in vatten i putsen som frostsprängs och du får rötskador på stommen.
Se till att ta in folk som vet vad de håller på med bara så är det inga problem att åtgärda. Dvs. inga "snickarmurare", utan ta in en firma som kan putsfasader och använder rätt material, teknik och lösningar.
Tack för ditt svar, det känns ändå hoppfullt!C cpalm skrev:Syns vid skadan att det är ett relativt tunt lager puts på vassmatta = revetering, på trästomme(?)
Du har helt rätt i att det är reverting. Trallen kommer vi åtgärda på ett eller annat sätt också.
Ang att välja en bra firma så har jag försökt hitta ”riktiga” murare, men helt lätt verkar det inte vara! Många verkar ta sig an mest riktigt stora jobb, BRF:er, kulturbyggnader osv. Men har ett par på listan som ska kontaktas.
Ja, risken är stor att nå moderna förståsigpåare inte förstår hur en 30-tals puts är uppbyggd och lägger på cementbaserade produkter som förvärrar situationen. Hitta nån som vet vad de talar om så är nog det där förhoppningsvis inget stort jobb. Men felgjort kan det bli mycket allvarliga konsekvenser.
Om det där är värsta skadan så skulle jag inte vara så orolig. Sprickor i puts uppstår när trähus rör på sig under årstiderna, och på mitt hus så stänger de sig själv framemot hösten. Bomljud behöver inte vara ett problem i sig, men kan så klart vara ett tecken på kommande huvudvärk. Det är faktiskt helt legitimt att bara måla över sprickorna varje år.
Om ni nyss är inflyttade så kan jag förstå att man får panik att åtgärda problemet, men precis som ni identifierat så är det en dyr sorts hantverkare som ska till för att åtgärda. Ha lite is i magen och dra inte igång något onödigt dyrt innan ni prövat att laga själva.
Om jag var i er situation så skulle jag i första hand avhjälpa problemen på egen hand, och åtgärda grundorsakerna (t.ex. en trall dikt an mot väggen, inte ok). En säck kalkputs är inte dyrt och det är inte heller svårt att smeta dit det, sen målar man ett par lager med en bra silikatfärg. Sen får man avvakta och se om problemen kommer tillbaka.
Det finns en bra tråd med tips på fabrikat på kalkputs någonstans här på forumet. Själv körde jag Weber 152 för det var vad jag fick tag i, och StoColor silikatfärg.
Om ni nyss är inflyttade så kan jag förstå att man får panik att åtgärda problemet, men precis som ni identifierat så är det en dyr sorts hantverkare som ska till för att åtgärda. Ha lite is i magen och dra inte igång något onödigt dyrt innan ni prövat att laga själva.
Om jag var i er situation så skulle jag i första hand avhjälpa problemen på egen hand, och åtgärda grundorsakerna (t.ex. en trall dikt an mot väggen, inte ok). En säck kalkputs är inte dyrt och det är inte heller svårt att smeta dit det, sen målar man ett par lager med en bra silikatfärg. Sen får man avvakta och se om problemen kommer tillbaka.
Det finns en bra tråd med tips på fabrikat på kalkputs någonstans här på forumet. Själv körde jag Weber 152 för det var vad jag fick tag i, och StoColor silikatfärg.
En murare jag talade med avrådde med bestämdhet för att använda silikatfärg på kalkputs då det blir för hårt med risk för att det spricker eller flagar. Enligt honom var kalkfärg det enda riktiga men jag vet flera som använt silikatfärg utan uppenbara problem.T TedM skrev:Om det där är värsta skadan så skulle jag inte vara så orolig. Sprickor i puts uppstår när trähus rör på sig under årstiderna, och på mitt hus så stänger de sig själv framemot hösten. Bomljud behöver inte vara ett problem i sig, men kan så klart vara ett tecken på kommande huvudvärk. Det är faktiskt helt legitimt att bara måla över sprickorna varje år.
Kom ihåg att väta underlaget innan du lägger på putsen och lägg två tunna lager som får torka emellan istället för ett tjockt skikt som gärna spricker i kanterna.
Det är ju otroligt svårt att veta vilka omständigheter som leder till skador, så klart. Det är nog också en väldig skillnad på färg och färg, och säkert även puts och puts. Kalkfärg är ju i princip garanterat att vara rätt på kalkputs, så det är tacksamt att rekommendera.
Jobbet är nog varken stort eller dyrt. Kan man inget om puts så kan det vara värt att ta in nån, men som sagt. Väldigt viktigt att ta nån som kan detta med gamla hus.
Ska man göra själv, gäller det att läsa på. Själva "hantverket" om man inte behöver superfinish upplever jag som "lätt" - jag har fuskat och putsat endel. Vårt hus har puts på vassmatta överallt inomhus, tak, väggar. Vet man vilka material som ska användas så tror jag resten löser sig...
"Vanliga" hantverkare fattar inte detta med puts. Många tycker det är svårt för att jag tror de inte alls fattar detta. De kan och vill sätta gips. Jag tror det lite är som att be pizzabagaren laga ett par skor.
Därav att man måste hitta rätt kompetens. Eller lära sig själv. Jag försökte få en firma att laga puts. De ville inte. Jag har lärt mig att göra det själv istället.
Ska man göra själv, gäller det att läsa på. Själva "hantverket" om man inte behöver superfinish upplever jag som "lätt" - jag har fuskat och putsat endel. Vårt hus har puts på vassmatta överallt inomhus, tak, väggar. Vet man vilka material som ska användas så tror jag resten löser sig...
"Vanliga" hantverkare fattar inte detta med puts. Många tycker det är svårt för att jag tror de inte alls fattar detta. De kan och vill sätta gips. Jag tror det lite är som att be pizzabagaren laga ett par skor.
Därav att man måste hitta rätt kompetens. Eller lära sig själv. Jag försökte få en firma att laga puts. De ville inte. Jag har lärt mig att göra det själv istället.
Att putsa om allt är ju en avsevärd kostnad och kalkputsfasader kan man laga undan för undan när det blir små sprickor och mindre bortfall av puts och därmed skjuta upp mer omfattande renoveringar länge, förmodligen flera årtionden.
Kalkputs är ganska enkelt att göra smålagningar i och materialet som går åt är relativt billigt.
Kalkputs är ganska enkelt att göra smålagningar i och materialet som går åt är relativt billigt.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 470 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 470 inlägg
Jo, kanske det.B Bitterhetsakademin skrev:Att putsa om allt är ju en avsevärd kostnad och kalkputsfasader kan man laga undan för undan när det blir små sprickor och mindre bortfall av puts och därmed skjuta upp mer omfattande renoveringar länge, förmodligen flera årtionden.
Men tror den fasaden putsades för 70-100 år sen.
Och då har den upplevt sin livslängd.
Men jag kan ha fel, har gjort bedömningen på ett kort.
Ingenting håller för evigt men konstruktionen med vassmatta och hönsnät är beprövad och kan underhållas länge om man kan stå ut med den estetiska aspekten att lagningarna syns.N neo11 skrev:
Jämfört med enstegsputs och andra moderna metoder är den mer förlåtande och väl värd att bevara.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 470 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 470 inlägg
Ja, tills putsen är 100 år. Sen är det bara mjöl bakom.
Har huggit ner putsen på säkert 20-30 villor med vassmatta och kalkbruk.
En dag är putsen färdig, och går inte längre att reparera.
Men man kan lura kunden att göra det, som vissa gör.
Sen har dom betalt för något som kunnat hålla i 10-20 år, men höll i ett år.
Har huggit ner putsen på säkert 20-30 villor med vassmatta och kalkbruk.
En dag är putsen färdig, och går inte längre att reparera.
Men man kan lura kunden att göra det, som vissa gör.
Sen har dom betalt för något som kunnat hålla i 10-20 år, men höll i ett år.
Klicka här för att svara