Då jag som studerande har en relativt tight budget, så skulle jag behöva lite vägledning från människor med lite mer kunskap.
Har en vit sprutmålad dörr med ett (slag)hål på 13x16 cm. Jag har ingen direkt möjlighet till att reparera dörren själv, då ägaren av dörren vill att det görs av någon med erfarenhet av dörrlagning och målning.

Materialet på dörren är, som jag antar är standard, en masonitskiva.

Kort sagt, jag är bosatt i Stockholmsområdet och jag undrar om det är vettigast (billigast) att lämna in dörren för reparation eller om jag ska börja leta efter en innerdörr med gamla fästen som liknar den nuvarande.

Och om det är så att någon behöver måtten på dörren så skulle jag uppskatta någon typ av "instruktion" på hur man måttar en dörr, list och fästen!

En bild skulle hjälpa

Nimajneb skrev:
En bild skulle hjälpa
Här har ni två bilder:
IMG_20131130_112212.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20131130_112443.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle leta efter en ny dörr på blocket eller kolla i förråden i huset om nån granne ställt en dörr där.

Dyrast: Lämna in för reparation
Roligast: laga själv
Bäst: hitta en begagnad dörr gratis
Troligast: köp en ny dörr för några hundralappar

Då antar jag att jag bara har det "bästa" eller "troligaste" att välja mellan, om det blir för problematiskt blir det det dyraste! ;)

Så... Hur är det dessa mått egentligen fungerar? Vilka mått behöver jag ta med mig till X bygghandel för att få rätt dörr?

Här kan du läsa lite om hur man gör. http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5180

Har du otur så passar inte placeringen av gångjärnen och låsbläcket vilket kräver lite modifikationer.
Tycker ändå du ska försöka hitta en begagnad dörr, det ser lite konstigt ut annars i lägenheten med olika dörrar.

Du kommer inte att kunna köpa en likadan dörr i en bygghandel, visserligen säljs liknande skräpdörrar fortfarande, men isåfall omålade att användas till exempelvis i källarförråd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.