20 423 läst ·
23 svar
20k läst
23 svar
Rensning av krypgrund.
De flesta fuktskadorna har en enkel förklaring. Fukten följer de naturlagar som varit kända sedan länge. Orsaken till att fuktskadorna har ökat är flera. Material och konstruktioner har ändrats. Grundläggning görs numera på platser man tidigare undvikit att bygga hus på. Våra levnadsvanor har ändrats, vi duschar och tvättar mer inomhus än tidigare. Även byggnadstakten har drivits upp, våta byggmaterial byggs in och hinner inte torka ut.
Fukt kan tillföras en byggnad på flera olika sätt. Det kan ske genom nederbörd, från vattenånga i luften eller i marken, från kapillär uppsugning av vatten i marken, genom att fukt byggs in under byggskedet och genom läckage från installationer i byggnaden.
Den vanligaste fuktskadan i byggnader är mögellukt orsakad av mögelpåväxt i konstruktionen. För att mögel skall kunna växa till krävs bl a tillgång till sporer, material, syre, temperatur över 3 grader och relativ fuktighet över 70-75%.
Svampar kan indelas i två huvudgrupper; missfärgande och nedbrytande svampar. Missfärgande svampar är mögel och blånadssvampar. Mögelsvampar orsakar missfärgning på ytor och luktbesvär. Blånadssvampar orsakar missfärgningar. Nedbrytande svampar är brunröta, vitröta och soft rot. Nedbrytande svampar (rötsvampar) förstör träet. Det finns dessutom en grupp bakterier som liknar svampar som kallas strålsvampar, actinomyceter. Actinomyceter avger kraftig lukt som liknar sk källarlukt.
Fukt kan tillföras en byggnad på flera olika sätt. Det kan ske genom nederbörd, från vattenånga i luften eller i marken, från kapillär uppsugning av vatten i marken, genom att fukt byggs in under byggskedet och genom läckage från installationer i byggnaden.
Den vanligaste fuktskadan i byggnader är mögellukt orsakad av mögelpåväxt i konstruktionen. För att mögel skall kunna växa till krävs bl a tillgång till sporer, material, syre, temperatur över 3 grader och relativ fuktighet över 70-75%.
Svampar kan indelas i två huvudgrupper; missfärgande och nedbrytande svampar. Missfärgande svampar är mögel och blånadssvampar. Mögelsvampar orsakar missfärgning på ytor och luktbesvär. Blånadssvampar orsakar missfärgningar. Nedbrytande svampar är brunröta, vitröta och soft rot. Nedbrytande svampar (rötsvampar) förstör träet. Det finns dessutom en grupp bakterier som liknar svampar som kallas strålsvampar, actinomyceter. Actinomyceter avger kraftig lukt som liknar sk källarlukt.
http://www.lfs-web.se/ har en billig engångsozonapparat, svp-200. När du fått snurr på avfuktaren kan du använda den till att få bort dålig lukt, funkar i huset också, men inte när man är i huset själv.
Man kan använda en billig timer för till och frånslag. Kör den inte mer än en halvtimme i taget så räcker den länge.
Man kan använda en billig timer för till och frånslag. Kör den inte mer än en halvtimme i taget så räcker den länge.
Hej,
för att bli av med organiskt material i krypgrunden och för att få större utrymme mellan
bjälklag och marken skulle jag anlita ett företag som utför torrsugning. I princip är det
samma bil som tömmer din trekammarbrunn på landet. Kommer inte ihåg vad det kan
kosta med räkna med 800/tim för bil och två gubbar. Sen måste du ju ordna med till-
gång till krypgrunden förstås. Så får du lätt mellan en och två decimeter mer plats under
kåken och sen är det ju bara att köra med markduk. Själv har jag lagt åldersbeständig
plastfolie med några cm grus ovanpå.
Trevlig onsdag önskar
Hobbit
för att bli av med organiskt material i krypgrunden och för att få större utrymme mellan
bjälklag och marken skulle jag anlita ett företag som utför torrsugning. I princip är det
samma bil som tömmer din trekammarbrunn på landet. Kommer inte ihåg vad det kan
kosta med räkna med 800/tim för bil och två gubbar. Sen måste du ju ordna med till-
gång till krypgrunden förstås. Så får du lätt mellan en och två decimeter mer plats under
kåken och sen är det ju bara att köra med markduk. Själv har jag lagt åldersbeständig
plastfolie med några cm grus ovanpå.
Trevlig onsdag önskar
Hobbit
Min gissning är om du gör som Carl-fredrik säger så är problemet löst, och jag tror inte du behöver någon avfuktare.Carl-fredrik skrev:
Men som sagt, du ska inte ha jord som översta lager. Jag skulle ha tagit bort en massa jord och ersatt det med grus + singel + plast. Och då behöver du säkerligen inte sätta igen någon ventilation heller.
Edit: Man ska aldrig ha en massa organiskt/ oorganiskt material i krypgrunden. Varför har ni en massa organiskt material i krypgrunden egentligen?
En lösning vad gäller ventilation i krypgrund är mig veterligen att använda skjutbara luckor. Under årets fuktigaste månader (augusti-oktober/november) stänger man till ventilationen för att sedan hålla öppet, torrt och ventilerat resten av året.
Hej.Gruvebäck skrev:
Blev väldigt glad när jag läste om luckidén, ibland kan man ha en tendens att försöka komplicera sakermer än nödvändigt. tack för en enkel och brilliant idé
Mikano
Var inte rädd att slänga 40K i sjön. Har själv åkt på äkta hussvamp, med istort sett totalskada som följd. Hade såklart inte med något skydd mot den i min försäkring......Chrille74 skrev:Ventialtionen är ganska ok, han bad mig till och med att cementera igen en ventilationslucka.
Sen kommer ju avfuktaren den 19 december och då hoppas jag att mina problem kommer att vara lösta.
Börjar dock bli lite rädd att jag slänger 40.000 i sjön, om problemen kan lösas bara genom att rensa upp i krypgrunden och se till att ventilationen funkar...
/C
Alltså gör som dem säger på Anticimex med avfuktare och det hela. Jag lovar att det är värt att "överdriva" lite med åtgärderna istället för att få riva hela skiten utan ersättning.
Jag har legat under min stuga och grävt ut krypgrunden för att komma åt avloppsrören. Det tog 15 timmar och då har jag bara grävt en cirka 50x40x500cm ränna. Sand som har legat torrt och fint sen 1961 verkar härda och bli till en stenhård massa som måste huggas loss.
Det borde vara lag på att bygga på gjuten platta!!
Min grund var torr och fin iaf. Blindbotten ser ut att ha spikats upp igår.
/John
Det borde vara lag på att bygga på gjuten platta!!
Min grund var torr och fin iaf. Blindbotten ser ut att ha spikats upp igår.
/John
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden