Lutar nog mot denna lösning. Eftersom det är flera genomgående sprickor i murarna känns det lite vanskligt att lyfta under sulorna. Känns inte bra heller att hålla på att gräva under sulan. Risken är att det sjunker pga att materialet blivit stört.
Sprickorna i murarna får jag fixa sen. Borde väl gå att fräsa o lägga armering över sprickorna?
 
Lägger upp en bild för att visa sprickbildningen där hörnet har sjunkit. Väggen th är en mellanvägg som inte är bärande.
 
  • Sprickor i en källarvägg med rött och vitt, mellanvägg till höger, rör under ett litet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har vi kört igång. Ska lägga upp bilder ikväll.
Står dock i valet o kvalet att byta inkommande vatten i samband med dränering. Försöker gissa mig till om ledningen är bytt nån gång. Såhär ser det ut
 
  • Vattenledning med avstängningsventil i ett rum med rödmålade väggar, delvis rivet golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventil för inkommande vattenledning monterad mot en grovputsad vägg, visar ett stängt vred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal vattenledning med en koppling mot en vit vägg, används för att diskutera byte av inkommande vattenrör vid dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok här kommer lite bilder från rivning:
Lite fadäs med avloppet som va sprucket (vatten ut i bjälklaget men upptäcktes snabbt). Övervåningen nästan strippad ner till sponten.
Skottat ut slagg/torvisolering närmast ytterväggarna för att täta. Källarfönstren lösgjorda. Planen är att ställa en domkraft i varje fönster för att lyfta hörnet som satt sig.
 
  • En rosa vägg med delvis borttagen tapet, en blå stege och blottat trä i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsprojekt med trasigt avlopp; golv och vägg delvis öppnade. Spade och skovel ligger på golvet, skräp och isolering i en hink bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucket avloppsrör och trasigt bjälklag synligt under rivning, omgiven av träflisor och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt avloppsrör med sprickor och vit tätning, omgivet av avskalade trä- och gipsskivor. Renovationsarbete i husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stege i källare med avskalade väggar; söndrig svartvit puts. Källarfönster lösgjort, tak av träpanel. Förberedelser för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervåning under renovering med avklädda träväggar och golv, ett löst fönster, ett element under fönstret och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sak jag funderar på nu är om jag ska dra alupex i bjälklaget till radiatorerna (gamla fina sektionsradiatorer) men jag har svårt att se hur man får en snygg övergång till koppar över golvet?
Alt är att dra koppar i källartaket
 
J
C calvin82 skrev:
En sak jag funderar på nu är om jag ska dra alupex i bjälklaget till radiatorerna (gamla fina sektionsradiatorer) men jag har svårt att se hur man får en snygg övergång till koppar över golvet?
Alt är att dra koppar i källartaket
När jag gjorde om några radiatorstammar så ville de dra alupex. Jag började fråga massa saker och då ändrade de sig plötsligt och sa att man bara kunde dra vanliga rör och alupex var olämpligt. Jag misstänker det är enkelt och på ett sätt slipper skarvar med dessa plaströr, men att där skarvar blir blir det inte bra, skarvarna på dessa bör väl vara åtkomliga och då blir det nog inte snyggt... Om man skiter i hur det ser ut eller om det är dolda skarvar där det inte är frilagt så man ser ev dropp från röret utanpå kanske det är rationellt och snabbt... Sen litar jag inte riktigt på att de är syretäta, men det kanske de är... Tyvärr drog jag sådana rör till vattnet på övervåningen och jag tycker inte det blev så bra (just för man får fula plaströr som ska komma ut nånstans, i gammalt hus har man ju inte de möjgliheter för att använda de "avslutningar" som man har i nybyggen. bygger man ett helt nytt badrum och vattnet går till ett teknikrum så funkar det kanske bättre, men ska rören bara komma ut i källartak och vid radiatorer så tror jag inte det bli rsnyggt
 
Det lutar mot att jag slår igen bjälklagen och sen borrar upp för 15mm rör när elementen är iordningsställda. Jag har dessutom mer erfarenhet av att koppla kopparrör själv. Plasten känner jag mig inte lika bekväm med.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
C calvin82 skrev:
Nu har vi kört igång. Ska lägga upp bilder ikväll.
Står dock i valet o kvalet att byta inkommande vatten i samband med dränering. Försöker gissa mig till om ledningen är bytt nån gång. Såhär ser det ut
En fundering kring dränering: Vi har en liknande situation som din (trähus med källare från 1926, nära väg med ganska mycket busstrafik, lerjord och sättningar i en del av huset). Vi får ganska ordentliga vibrationer från busstrafiken när dom kör över brunnslock ute i gatan ~25m från huset. Jag har tittat på att gräva ett vibrationsdämpande dike och fylla med något riktigt lättviktigt som EPS eller skumglas för att 1) ta bort vibrationerna, och 2) förhindra framtida sättningar. Något du funderat på i samband med dräneringen? Diket behöver vara 3,5-4m djupt och ca en halvmeter brett, och ligga i vägen för stötvågorna som kommer från vägen. Jag lutar åt att göra detta i samband med dränering när man ändå gräver.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag skulle nog konsultera någon geotekniker först. I vårt fall tror jag skadan redan är skedd. Kan inte bli så värst mkt värre.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.