2 398 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Renoveringstapet på Huntonittak?
Hej,
Någon med erfarenhet av renoveringstapet på innertak av Huntonitskivor?
Tänkte spackla alla fasade kanter och skarvar och dra på renoveringstapet därefter, dock osäker på om det är nåt som håller långsiktigt sett.
Någon med erfarenhet av renoveringstapet på innertak av Huntonitskivor?
Tänkte spackla alla fasade kanter och skarvar och dra på renoveringstapet därefter, dock osäker på om det är nåt som håller långsiktigt sett.
Det borde fungera bra. Jag hade nog ruggat ytan lätt med 120 papper eller liknande för att limmet skall få ordentligt fäste.
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
kanske lättare att ta ner huntonittaket?. är som parkett på golvet typ.., kanske slätt under.....
Jag tänkte det, först och lägga gips därefter - men ovanpå huntoniten ligger ångspärr och typ 50-60 cm isolerull. sen är cc-måttet på takstolarna 120 cm så det blir för glest för att skruva på gips om man inte vill sänka taket.M MagicFingers skrev:
Blev det tapet i taket?
Hur blev resultatet?
Jag har ett likande dilemma, och funderar på om renoveringstapet kan funka i taket?
Hur blev resultatet?
Jag har ett likande dilemma, och funderar på om renoveringstapet kan funka i taket?
Testade även du detta? Jag har tänkt samma men vill gärna slippa ta ner talskivorna. Bör man sätta pappersremsor i skarvarna och spackla något innan eller hur gjorde ni?P Pat_och_Mat skrev:
Kör i sådant fall ”one-strike-filler” så sparar du massor av jobb. Renoveringstapeten skall sättas skarv-i-skarv och tar upp ojämnheter ganska bra. Gå efter med minimalt med lätthand i skarven. Då behöver du bara lägga fram slippapperet i rummet så är skarvarna färdiga att måla typ 😊S Soda1010 skrev:
Skarvarna syns knappt efter du målar taket, jag spacklade dem ändå innan sista färglagret. Behövdes ingen remsa, det var nån millimeter bara. Har inte spruckit på flera år i alla fall.S Soda1010 skrev:
Klicka här för att svara