Rejält trött i skallen men ska börja skruva Huntonit Brilliant för första gången nånsin imorgon tänkte jag. Skivorna är 280 mm breda när man monterat ihop och 1200 mm långa. Rummet är 3768 mm långt och 3030 mm långt. Skivorna täcker netto 280x1200 mm men är 300x1220.
Ska skruva upp dem längs den långa väggen. Bredden blir kanon med nästan 11 hela rader men hur ska jag sätta skarvarna längs taket? Gjorde ett väldigt snabbt test ned ChatGPT, tabellen med väl korta bitar på 170 mm.
Ska jag försöka sikta på halvförband så gott det går? Skruvar tvärs glesen. Helt mosig nu
Ska skruva upp dem längs den långa väggen. Bredden blir kanon med nästan 11 hela rader men hur ska jag sätta skarvarna längs taket? Gjorde ett väldigt snabbt test ned ChatGPT, tabellen med väl korta bitar på 170 mm.
Ska jag försöka sikta på halvförband så gott det går? Skruvar tvärs glesen. Helt mosig nu
Redigerat:
Ser väl bra uttänkt ut.nikasp skrev:
Rejält trött i skallen men ska börja skruva Huntonit Brilliant för första gången nånsin imorgon tänkte jag. Skivorna är 280 mm breda när man monterat ihop och 1200 mm långa. Rummet är 3768 mm långt och 3030 mm långt. Skivorna täcker netto 280x1200 mm men är 300x1220.
Skà skruva upp dem längs den långa väggen. Bredden blir kanon med nästan 11 hela rader men hur ska jag sätta skarvarna längs taket? Gjorde ett väldigt snabbt test ned ChatGPT, tabellen med väl korta bitar på 170 mm.
Ska jag försöka sikta på halvförband så gott det går? Skruvar tvärs glasen.
Man jag skulle inte lita på chatGPT rakt av utan att kontrollräkna själv.nikasp skrev:
Libre office calc (eller lika gärna MS Excel) tycker jag är bra hjälpmedel till sådant här.
Att dubbelkolla alla mått kan vara smart, så man inte missar något. Speciellt när man känner sig mosig!
Lycka till!
Det var lite frågan… blir det stökigt om jag sätter 11 rader lite huller om buller? Ser ju båda varianterna, skarvar var som eller ”halvförband” (som kostar lite fler skivor). Men de bilder jag sett på ”huller om buller” är endast teckningar, bla på Huntonits egen sida. Alla foton är på symmetriskt satt.redarn skrev:
Man ska också veta att väggarna säkerligen inte är 100 raka. Så om första biten blir 780 på rad 1 kan du ge dig fan på att du hade behövt 785 på rad 3, 790 på rad 4 osv! Så den skarv du hade tänkt dig upprepas snyggt i en rak linje i taket blev inte så...
Mitt råd här är att istället räkna med att taket är säg 3850mm långt och sen kapa bort 41mm från båda sidorna på första raden. Då har du 41mm marginal att leka med om väggarna skulle bukta ut lite, om det visar sig att väggarna inte är vinkelräta eller något annat som gör att skarvarna annars hade "vandrat" lite efterhand.
Och förstås märk ut en vinkelrät linje från långväggen vid första skarv-läget (ex 780 och 170mm).
Givetvis kommer ingen annan än du och eventuellt din far eller son se om det skiljer sig men varför ta risken!!
Mitt råd här är att istället räkna med att taket är säg 3850mm långt och sen kapa bort 41mm från båda sidorna på första raden. Då har du 41mm marginal att leka med om väggarna skulle bukta ut lite, om det visar sig att väggarna inte är vinkelräta eller något annat som gör att skarvarna annars hade "vandrat" lite efterhand.
Och förstås märk ut en vinkelrät linje från långväggen vid första skarv-läget (ex 780 och 170mm).
Givetvis kommer ingen annan än du och eventuellt din far eller son se om det skiljer sig men varför ta risken!!
De är ju inte heller svindyra så jag hade nog gjort ungefär såhär. Förskjutning 400mm mellan varje och upprepning var tredje rad. Röda rutan är 3850 lång och det blir lite extra spill men minsta blir runt 300mm lång. Börjar nerifrån vänster. Högersta nedre används till vänstra i rad 2 (lite sågas bort som spill/marginal för ojämna väggar).
Eller ja, så gjorde vi ett ett sovrum där det också fick plats nästan exakt 11 rader. Vi behövde kapa bort 30-50mm på varje rad ungefär och 5-10mm på bredden av sista raden, så hade riktig tur med måtten där! Varje kväll kan man ligga och njuta av de raka linjerna innan man somnar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller ja, så gjorde vi ett ett sovrum där det också fick plats nästan exakt 11 rader. Vi behövde kapa bort 30-50mm på varje rad ungefär och 5-10mm på bredden av sista raden, så hade riktig tur med måtten där! Varje kväll kan man ligga och njuta av de raka linjerna innan man somnar!
Sådär blir det, hyfsat symmetriskt. Hade lite tidspress så la 15 minuter på två varianter, är ju lite låst pga att det ska passa läkten då jag skruvar på tvärs. Tack för tips och inspel!
Bara sista raden kvar som jag behöver klyva på längden. Fick dåligt samvete så igår blev det noll och inget gjort pga längsskidor, pimpelfiske och lite brasa på isen med familjen och idag blev det lite korvgrillning och leka så blev "bara" tak. Nästa helg blir mer fokuserat så ska försöka få dit golv och lister och måla foder och runt dörr.
Klicka här för att svara