Hej! Har en vägg i sovrummet med grov strukturtapet av siden. Ursprungligen turkos men nu målad ett lager i vit grundfärg. Resten av rummet har släta väggar målad i ljusbeige. Jag vill ha en så slät vägg som möjligt och som sen ska målas i samma färg som resten av rummet. Förstår att bredspackla blir bäst resultat men eftersom jag inte har någon erfarenhet eller den tiden så undrar jag om ni tror man kan använda renoveringstapet istället? I tapeten finns tjocka knutor vilket jag är lite orolig att renoveringstapeten inte kommer täcka. Vad tror ni? Vilken renoveringstapet är isåfall bäst/tjockast? Och om ni inte tror på renoveringstapet, kan rullspackel vara ett alternativ?
 
  • Vägg med grov strukturtapet, tidigare turkos, nu målad med vit grundfärg och synliga knutar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i sovrum med grov strukturtapet, ursprungligen turkos men nu vitmålad. Tjocka knutor synliga, intill slät ljusbeige vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grov strukturtapet med knutor på en sovrumsvägg målad i vit grundfärg, tidigare turkos, ses i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grov strukturtapet med vit grundfärg på sovrumsvägg, ursprungligen turkos, med synliga knutar och textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av renoveringstapet så jag vet inte hur mycket en sån bygger.
Men har du kollat om det går att riva ner översta lagret på tapeten så du får bort knutorna.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K K. L skrev:
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av renoveringstapet så jag vet inte hur mycket en sån bygger.
Men har du kollat om det går att riva ner översta lagret på tapeten så du får bort knutorna.
Renoveringstapeter döljer inte så mycket, det behöver vara nästan slätt under dem. Varierar i och för sig lite mellan olika renoveringstapeter.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
H
H Husmusen87 skrev:
Hej! Har en vägg i sovrummet med grov strukturtapet av siden. Ursprungligen turkos men nu målad ett lager i vit grundfärg. Resten av rummet har släta väggar målad i ljusbeige. Jag vill ha en så slät vägg som möjligt och som sen ska målas i samma färg som resten av rummet. Förstår att bredspackla blir bäst resultat men eftersom jag inte har någon erfarenhet eller den tiden så undrar jag om ni tror man kan använda renoveringstapet istället? I tapeten finns tjocka knutor vilket jag är lite orolig att renoveringstapeten inte kommer täcka. Vad tror ni? Vilken renoveringstapet är isåfall bäst/tjockast? Och om ni inte tror på renoveringstapet, kan rullspackel vara ett alternativ?
Svårt att få bort grova knottror, om du inte kan slipa bort dessa i annat fall får du använda Renoverinsgips. Dvs. tunna gipsskivor. Finns i bygghandeln.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrBusch
  • Laddar…
H
K K. L skrev:
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av renoveringstapet så jag vet inte hur mycket en sån bygger.
Men har du kollat om det går att riva ner översta lagret på tapeten så du får bort knutorna.
Väv brukar inte vara så lätt att riva bort. Dessutom inget roligt jobb. Har gjort ett själv för länge sedan och jag kommer fortfarande ihåg det😉😀Jag skulle inte chansa, det hade blivit renoverings gips.
 
K K. L skrev:
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av renoveringstapet så jag vet inte hur mycket en sån bygger.
Men har du kollat om det går att riva ner översta lagret på tapeten så du får bort knutorna.
Tack för svar! Jag har försökt men liksom får bara bort några trådar/knutor åt gången så blir nog tidskrävande 😬
 
H HEM2121 skrev:
Svårt att få bort grova knottror, om du inte kan slipa bort dessa i annat fall får du använda Renoverinsgips. Dvs. tunna gipsskivor. Finns i bygghandeln.
Tack för svar! Hur slipar jag bort dom isåfall? Verkar svårt med renoveringsgips..är det något för en amatör? Funkar det att limma upp skivorna? Är det inte enklare med med rullspackel då?
 
Dra med handen över väggarna, sitter tapeten fast hade jag valt att spärrgrunda väggarna med en alkydfärg typ Alcro kraft. efter jag hade slipat ner dom värsta knölarna.

Hyr en giraff slipmaskin, slipa med 80 papper ev testa grövre 60 kornstorlekspapper.

Sen bredspacklar du väggarna tunt lodrätt dragning, andra spacklingen drar du spacklet vågrätt och 3 spacklingen lodrätt där du snedställer spackeln lite så det blir ett mellanting mellan en vågrätt och lodrätt spackling.

Renoveringstapet är totalt värdelöst och svindyrt, lika dyrt som att få det spacklat 2ggr av målaren direkt.

Renoveringsgips fungerar fint om man tar bort alla socklar och foder, tänk på att man får lägga ner tid på att bygga ut karmarna runt fönster och dörrar för att det ska bli snyggt, sen ska du spackla alla gipsskarvar med pappremsa för att det ska hålla.

Jag vet ju vad jag hade valt alla dagar i veckan.
 
H
H Husmusen87 skrev:
Tack för svar! Hur slipar jag bort dom isåfall? Verkar svårt med renoveringsgips..är det något för en amatör? Funkar det att limma upp skivorna? Är det inte enklare med med rullspackel då?
Du skruvar upp skivorna, du kollar först var reglarna är så att du skruvar i reglarna. Betydligt lättare att sätta upp renoverings gips än att rullspackla som du sen måste slipa.
Googla på: sätta upp renovering gips, så hittar du filmer hur man gör.
 
H HEM2121 skrev:
Du skruvar upp skivorna, du kollar först var reglarna är så att du skruvar i reglarna. Betydligt lättare att sätta upp renoverings gips än att rullspackla som du sen måste slipa.
Googla på: sätta upp renovering gips, så hittar du filmer hur man gör.
Bara så du vet, det där är ett gammalt hus.
Kan förmodligen skruva precis hur som helst då det är plank eller spåntat virke i väggarna.

Renoveringsgips fungera i enklare utrymmen om man bara tänker fuska och inte ta bort socklar och foder innan,
 
T Tågråttan skrev:
Bara så du vet, det där är ett gammalt hus.
Kan förmodligen skruva precis hur som helst då det är plank eller spåntat virke i väggarna.

Renoveringsgips fungera i enklare utrymmen om man bara tänker fuska och inte ta bort socklar och foder innan,
Det är bara en vägg så beh
T Tågråttan skrev:
Dra med handen över väggarna, sitter tapeten fast hade jag valt att spärrgrunda väggarna med en alkydfärg typ Alcro kraft. efter jag hade slipat ner dom värsta knölarna.

Hyr en giraff slipmaskin, slipa med 80 papper ev testa grövre 60 kornstorlekspapper.

Sen bredspacklar du väggarna tunt lodrätt dragning, andra spacklingen drar du spacklet vågrätt och 3 spacklingen lodrätt där du snedställer spackeln lite så det blir ett mellanting mellan en vågrätt och lodrätt spackling.

Renoveringstapet är totalt värdelöst och svindyrt, lika dyrt som att få det spacklat 2ggr av målaren direkt.

Renoveringsgips fungerar fint om man tar bort alla socklar och foder, tänk på att man får lägga ner tid på att bygga ut karmarna runt fönster och dörrar för att det ska bli snyggt, sen ska du spackla alla gipsskarvar med pappremsa för att det ska hålla.

Jag vet ju vad jag hade valt alla dagar i veckan.
tack för svar! Det gäller bara en vägg där det inte finns varken dörr eller fönster. Huset byggdes -66.
 
H
T Tågråttan skrev:
Bara så du vet, det där är ett gammalt hus.
Kan förmodligen skruva precis hur som helst då det är plank eller spåntat virke i väggarna.

Renoveringsgips fungera i enklare utrymmen om man bara tänker fuska och inte ta bort socklar och foder innan,
Jag skulle nog ta bort socklar och golvlister. Bra att du kan skruva var som helst. Skarvarna ska spacklas och slipas. I hörnen skulle jag sätta glasfiber remsor. Du kan ju använda vanlig gips också men det bygger ju mer. Om du är ovan med att bredspackla så skulle jag inte göra det, det blir mycket frustration och slipdamm. Hyr in duktig målare på det jobbet i så fall. Värt varenda krona.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Renoveringstapeter döljer inte så mycket, det behöver vara nästan slätt under dem. Varierar i och för sig lite mellan olika renoveringstapeter.
Tack för svar! Vilken är bäst (tjockast) i din mening?
 
  • Gilla
mvh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.