Hej! Har en vägg i sovrummet med grov strukturtapet av siden. Ursprungligen turkos men nu målad ett lager i vit grundfärg. Resten av rummet har släta väggar målad i ljusbeige. Jag vill ha en så slät vägg som möjligt och som sen ska målas i samma färg som resten av rummet. Förstår att bredspackla blir bäst resultat men eftersom jag inte har någon erfarenhet eller den tiden så undrar jag om ni tror man kan använda renoveringstapet istället? I tapeten finns tjocka knutor vilket jag är lite orolig att renoveringstapeten inte kommer täcka. Vad tror ni? Vilken renoveringstapet är isåfall bäst/tjockast? Och om ni inte tror på renoveringstapet, kan rullspackel vara ett alternativ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Renoveringstapeter döljer inte så mycket, det behöver vara nästan slätt under dem. Varierar i och för sig lite mellan olika renoveringstapeter.K K. L skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Svårt att få bort grova knottror, om du inte kan slipa bort dessa i annat fall får du använda Renoverinsgips. Dvs. tunna gipsskivor. Finns i bygghandeln.H Husmusen87 skrev:Hej! Har en vägg i sovrummet med grov strukturtapet av siden. Ursprungligen turkos men nu målad ett lager i vit grundfärg. Resten av rummet har släta väggar målad i ljusbeige. Jag vill ha en så slät vägg som möjligt och som sen ska målas i samma färg som resten av rummet. Förstår att bredspackla blir bäst resultat men eftersom jag inte har någon erfarenhet eller den tiden så undrar jag om ni tror man kan använda renoveringstapet istället? I tapeten finns tjocka knutor vilket jag är lite orolig att renoveringstapeten inte kommer täcka. Vad tror ni? Vilken renoveringstapet är isåfall bäst/tjockast? Och om ni inte tror på renoveringstapet, kan rullspackel vara ett alternativ?
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Väv brukar inte vara så lätt att riva bort. Dessutom inget roligt jobb. Har gjort ett själv för länge sedan och jag kommer fortfarande ihåg det😉😀Jag skulle inte chansa, det hade blivit renoverings gips.K K. L skrev:
Tack för svar! Jag har försökt men liksom får bara bort några trådar/knutor åt gången så blir nog tidskrävande 😬K K. L skrev:
Tack för svar! Hur slipar jag bort dom isåfall? Verkar svårt med renoveringsgips..är det något för en amatör? Funkar det att limma upp skivorna? Är det inte enklare med med rullspackel då?H HEM2121 skrev:
Dra med handen över väggarna, sitter tapeten fast hade jag valt att spärrgrunda väggarna med en alkydfärg typ Alcro kraft. efter jag hade slipat ner dom värsta knölarna.
Hyr en giraff slipmaskin, slipa med 80 papper ev testa grövre 60 kornstorlekspapper.
Sen bredspacklar du väggarna tunt lodrätt dragning, andra spacklingen drar du spacklet vågrätt och 3 spacklingen lodrätt där du snedställer spackeln lite så det blir ett mellanting mellan en vågrätt och lodrätt spackling.
Renoveringstapet är totalt värdelöst och svindyrt, lika dyrt som att få det spacklat 2ggr av målaren direkt.
Renoveringsgips fungerar fint om man tar bort alla socklar och foder, tänk på att man får lägga ner tid på att bygga ut karmarna runt fönster och dörrar för att det ska bli snyggt, sen ska du spackla alla gipsskarvar med pappremsa för att det ska hålla.
Jag vet ju vad jag hade valt alla dagar i veckan.
Hyr en giraff slipmaskin, slipa med 80 papper ev testa grövre 60 kornstorlekspapper.
Sen bredspacklar du väggarna tunt lodrätt dragning, andra spacklingen drar du spacklet vågrätt och 3 spacklingen lodrätt där du snedställer spackeln lite så det blir ett mellanting mellan en vågrätt och lodrätt spackling.
Renoveringstapet är totalt värdelöst och svindyrt, lika dyrt som att få det spacklat 2ggr av målaren direkt.
Renoveringsgips fungerar fint om man tar bort alla socklar och foder, tänk på att man får lägga ner tid på att bygga ut karmarna runt fönster och dörrar för att det ska bli snyggt, sen ska du spackla alla gipsskarvar med pappremsa för att det ska hålla.
Jag vet ju vad jag hade valt alla dagar i veckan.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Du skruvar upp skivorna, du kollar först var reglarna är så att du skruvar i reglarna. Betydligt lättare att sätta upp renoverings gips än att rullspackla som du sen måste slipa.H Husmusen87 skrev:
Googla på: sätta upp renovering gips, så hittar du filmer hur man gör.
Bara så du vet, det där är ett gammalt hus.H HEM2121 skrev:
Kan förmodligen skruva precis hur som helst då det är plank eller spåntat virke i väggarna.
Renoveringsgips fungera i enklare utrymmen om man bara tänker fuska och inte ta bort socklar och foder innan,
Det är bara en vägg så behT Tågråttan skrev:
tack för svar! Det gäller bara en vägg där det inte finns varken dörr eller fönster. Huset byggdes -66.T Tågråttan skrev:Dra med handen över väggarna, sitter tapeten fast hade jag valt att spärrgrunda väggarna med en alkydfärg typ Alcro kraft. efter jag hade slipat ner dom värsta knölarna.
Hyr en giraff slipmaskin, slipa med 80 papper ev testa grövre 60 kornstorlekspapper.
Sen bredspacklar du väggarna tunt lodrätt dragning, andra spacklingen drar du spacklet vågrätt och 3 spacklingen lodrätt där du snedställer spackeln lite så det blir ett mellanting mellan en vågrätt och lodrätt spackling.
Renoveringstapet är totalt värdelöst och svindyrt, lika dyrt som att få det spacklat 2ggr av målaren direkt.
Renoveringsgips fungerar fint om man tar bort alla socklar och foder, tänk på att man får lägga ner tid på att bygga ut karmarna runt fönster och dörrar för att det ska bli snyggt, sen ska du spackla alla gipsskarvar med pappremsa för att det ska hålla.
Jag vet ju vad jag hade valt alla dagar i veckan.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Jag skulle nog ta bort socklar och golvlister. Bra att du kan skruva var som helst. Skarvarna ska spacklas och slipas. I hörnen skulle jag sätta glasfiber remsor. Du kan ju använda vanlig gips också men det bygger ju mer. Om du är ovan med att bredspackla så skulle jag inte göra det, det blir mycket frustration och slipdamm. Hyr in duktig målare på det jobbet i så fall. Värt varenda krona.T Tågråttan skrev:
Klicka här för att svara



